• 1
  • 2
2006-06-15, 15:58
Medlem
Amoss avatar
Hej!

Jag jobbar på ett företag som har haft en intern tävling. Alla som har motionerat ett visst antal timmar kvalificerade sig för tävlingen och sedan lottade vi ut några priser till tre av de som kvalificerat sig.
Tyvärr tänkte vi inte så långt när vi anordnade tävlingen, för nu kommer det att bli klart dyrare än tänkt. Första pris var ett presentkort på 5000kr och nu verkar det som vi kommer att åka på att betala sociala avgifter utöver de 5000.
Är det någon som vet om man kan komma undan att betala något extra till farbror Staten?
Citera
2006-06-15, 16:16
Medlem
belowyous avatar
kanske går att kostnadsföra det på något konto för hälsovård eller något sånt? typ företagshälsovård eller något annat personalkonto för att bearbeta sjukskrivningar?
Citera
2006-06-15, 16:22
Medlem
Capones avatar
Företaget har väl rätt att ge bort prylar för en viss summa varje år? Typ födelsedagspresenter, julklappar eller liknande?

Men det är klart, 5.000 är nog en bra bit över gränsen...
Citera
2006-06-15, 16:36
Medlem
Först och främst, detta gäller för att det ska vara skattefritt:
Hur ska jag beskattas för förmåner och vad menas med det?

Med förmåner som betalats ut för arbete menas förmåner i anställningsförhållande eller uppdragsförhållande, förmåner som lämnas som ersättning för tillfälligt arbete m.m. Det kan vara kostförmån, bostadsförmån, bilförmån, förmån av värdepapper e.d. och ränteförmåner.
Alla förmåner är i princip skattepliktiga och värderas till marknadsvärdet, d.v.s. vad du själv skulle få betala för varan eller tjänsten där du bor. Vissa förmåner är schablonbeskattade som bilförmån eller kostförmån.

Vissa förmåner kan vara skattefria. Personalvårdsförmåner är undantagna från beskattning om de riktar sig till hela personalen. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe och bulle och även motion och friskvård räknas hit.

Andra förmåner som kan vara skattefria är t.ex:

lånedatorer
arbetskläder och uniform
personalrabatter
julgåvor, max 400 kr
utbildning vid omstrukturering
företagshälsovård
rehabilitering
fri kost i vissa fall.

(från Skatteverket)

5.000 kronor är tveklöst förmånsskattepliktigt och skall därför betraktas som lön. Det går liksom inte att komma undan. för som Du ser ovan är det rätt reglerat när det är skattefritt. Så det ska verkställas skatteavdrag och betalas sociala avgifter på detta....
Citera
2006-06-15, 16:38
Medlem
Det är synd att det tydligen är dj-vlig svårt för vissa att ringa och prata med REVISORN. Om du har en AKTIV DIALOG med denne slipper ni dessa problem eller med andra ord RING revisorn det är det han har betalt för och bra betalt dessutom.
Citera
2006-06-15, 16:40
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Först och främst, detta gäller för att det ska vara skattefritt:
Hur ska jag beskattas för förmåner och vad menas med det?

Med förmåner som betalats ut för arbete menas förmåner i anställningsförhållande eller uppdragsförhållande, förmåner som lämnas som ersättning för tillfälligt arbete m.m. Det kan vara kostförmån, bostadsförmån, bilförmån, förmån av värdepapper e.d. och ränteförmåner.
Alla förmåner är i princip skattepliktiga och värderas till marknadsvärdet, d.v.s. vad du själv skulle få betala för varan eller tjänsten där du bor. Vissa förmåner är schablonbeskattade som bilförmån eller kostförmån.

Vissa förmåner kan vara skattefria. Personalvårdsförmåner är undantagna från beskattning om de riktar sig till hela personalen. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe och bulle och även motion och friskvård räknas hit.

Andra förmåner som kan vara skattefria är t.ex:

lånedatorer
arbetskläder och uniform
personalrabatter
julgåvor, max 400 kr
utbildning vid omstrukturering
företagshälsovård
rehabilitering
fri kost i vissa fall.

(från Skatteverket)

5.000 kronor är tveklöst förmånsskattepliktigt och skall därför betraktas som lön. Det går liksom inte att komma undan. för som Du ser ovan är det rätt reglerat när det är skattefritt. Så det ska verkställas skatteavdrag och betalas sociala avgifter på detta....

Ett mycket utförligt och bra svar, även om innebörden inte var så bra
Tack för hjälpen.
Citera
2006-06-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det är synd att det tydligen är dj-vlig svårt för vissa att ringa och prata med REVISORN. Om du har en AKTIV DIALOG med denne slipper ni dessa problem eller med andra ord RING revisorn det är det han har betalt för och bra betalt dessutom.
Jag tycker Du tar i lite med kräk-smileyen, men visst har Du rätt. Men kör revisorn på löpande räkning kan det lätt dra iväg. Bättre då att skicka ut en fråga på FB....
Citera
2006-06-15, 17:26
Medlem
Utan nya trådar i forumet blir det ju tråkigt. Jag som snart skall starta företag kan ju lära mig av detta tex. Nu vet jag vad man får göra och inte. Mycket bra tycker jag, lärorikt faktiskt. Detta kanske sparar in mig framtida revisorkostnad?
Citera
2006-06-16, 15:07
Medlem
Det finns även möjligheter att ge en dyrare gåva till någon. Denna gåva är dock förbehållen vid jubileum och får endast utgå en gång under en persons karriär. Möjligt att ni kan smussla in den i det facket så är det lungt upp till 10'kr
Citera
2006-06-17, 23:12
Medlem
Det finns två helt olika aspekter på detta som man kan resonera om. Tävlingsvinsten har ju egentligen ingenting med arbetet att göra eftersom det egentligen då rör sig om en morot för att motionera. Man skulle då som någon sa tidigare kunna tänka sig att se vinsten som kostnader hänförliga till friskvård och en satsning på personalens hälsa. För att det skulle fungera krävs det nog isåfall en tydlig friskvårdsatsning med andra kostnader som också skulle falla under samma kategori.
Nu gör ni dock ändå ett fel, och det är att pengar alltid betraktas som lön. Personalgåvor ex julklappar upp till 400 kr är helt OK men inte om man lämnar pengar eller presentkort som går att omvandla till pengar.
Som jag ser det borde man kunna komma undan soc och skatt om vinsten istället består av en sak och inköpspriset för detta är en mindre del av den totala kostnaden för friskvården under året.
Citera
2006-06-18, 12:10
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revisorn
Det finns två helt olika aspekter på detta som man kan resonera om. Tävlingsvinsten har ju egentligen ingenting med arbetet att göra eftersom det egentligen då rör sig om en morot för att motionera. Man skulle då som någon sa tidigare kunna tänka sig att se vinsten som kostnader hänförliga till friskvård och en satsning på personalens hälsa. För att det skulle fungera krävs det nog isåfall en tydlig friskvårdsatsning med andra kostnader som också skulle falla under samma kategori.
Nu gör ni dock ändå ett fel, och det är att pengar alltid betraktas som lön. Personalgåvor ex julklappar upp till 400 kr är helt OK men inte om man lämnar pengar eller presentkort som går att omvandla till pengar.
Som jag ser det borde man kunna komma undan soc och skatt om vinsten istället består av en sak och inköpspriset för detta är en mindre del av den totala kostnaden för friskvården under året.

Vi har en satsning på friskvård i företaget. Alla anställda kan få halva kostnaden för t.ex. träningskort betald upp till 1000 kr.
Kostnaden för cykeln blir ju klart mindre än företagets övriga satsning på friskvård. Menar du alltså att om vi ger vinnaren en cykel istället för presentkortet så kan det fungera?
Citera
2006-06-18, 18:18
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revisorn

Vad gäller presentkort som julgåva är reglerna ändrade till i år så julen 2006 går det utmärka att ge bort presentkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in