2006-06-18, 20:58
Citat:
För det första, som huvudregel är alla förmåner som emanerar från en anställning skattepliktiga. Från detta finns undantag, vilka jag nämner några i ett tidigare inlägg. För det andra, för att något, av det som räknas upp, ska vara en skattefri förmån ska det rikta sig till samtliga anställda. För det tredje finns som även Du säger en maxgräns på 400 kronor. I det här fallet var priset på 5.000 kronor, vilket skulle gå till en person. Om vi fortfarande pratar om detta scenario kan trådskaparens företag inte komma undan att behandla detta som lön för vinnaren. Att betala ut en vinst i form av en sak eller att sätta det i relation till de totala friskvårdskostnaderna torde inte förändra något.
Ursprungligen postat av Revisorn
Det finns två helt olika aspekter på detta som man kan resonera om. Tävlingsvinsten har ju egentligen ingenting med arbetet att göra eftersom det egentligen då rör sig om en morot för att motionera. Man skulle då som någon sa tidigare kunna tänka sig att se vinsten som kostnader hänförliga till friskvård och en satsning på personalens hälsa. För att det skulle fungera krävs det nog isåfall en tydlig friskvårdsatsning med andra kostnader som också skulle falla under samma kategori.
Nu gör ni dock ändå ett fel, och det är att pengar alltid betraktas som lön. Personalgåvor ex julklappar upp till 400 kr är helt OK men inte om man lämnar pengar eller presentkort som går att omvandla till pengar.
Som jag ser det borde man kunna komma undan soc och skatt om vinsten istället består av en sak och inköpspriset för detta är en mindre del av den totala kostnaden för friskvården under året.
Nu gör ni dock ändå ett fel, och det är att pengar alltid betraktas som lön. Personalgåvor ex julklappar upp till 400 kr är helt OK men inte om man lämnar pengar eller presentkort som går att omvandla till pengar.
Som jag ser det borde man kunna komma undan soc och skatt om vinsten istället består av en sak och inköpspriset för detta är en mindre del av den totala kostnaden för friskvården under året.
Beträffande att tävlingen inte har med arbetet att göra så kan man dra vissa slutsatser från detta:
Citat:
Notera sista stycket; för att det ska vara skattefritt ska det inte härröra från anställning.
Svar på vanliga frågor - Inkomst av tjänst
Jag har varit med i en tävling och vunnit pris. Ska jag skatta för vinsten?
Om du har varit med i en tävling i t.ex. TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Om det är slumpen som avgör om du vinner är vinsten skattefri.
Tävlingsvinster, som du inte fått genom anställning eller uppdrag, är skattefria om de består av föremål som värderas till högst 1 200 kronor.
Jag har varit med i en tävling och vunnit pris. Ska jag skatta för vinsten?
Om du har varit med i en tävling i t.ex. TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Om det är slumpen som avgör om du vinner är vinsten skattefri.
Tävlingsvinster, som du inte fått genom anställning eller uppdrag, är skattefria om de består av föremål som värderas till högst 1 200 kronor.