2022-01-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag tycker väl iof inte det är superkonstigt. Det som gör mig förvånad är att både MFF och Bajen verkar prioritera en snabb affär snarare än en affär som är så profitabel som möjligt. Jag tror båda klubbarna hade fått betydligt bättre betalt om man väntat till sommaren.
Tror ingen av spelarna ville va kvar heller,hellre sälja bort för vad man kan få i detta läge än ha icke motiverade spelare i truppen.
Sen att det e sjukt surt vi ej sålde i sommar när det va bud på 80 miljoner från Atalanta,hade varit bättre utveckling även för Anel..men dessa 45-55 som vi kan få nu,de e ok.
Nu gäller de bara få ihop en fullgod ersättare.. Brorsson e ju med borta.
Vet ej om MFF planerar dra ner lewicki på mittback
2022-01-31, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Bordeaux ville väl inte betala en låneavgift för Phil Jones?

Klubbarna verkar ha varit överens. Phil Jones sa nej enligt både Romano och The Athletic

Oavsett, jag avvaktar och ser vad som läcker ut i dagarna.

Edit: Klubbarna kanske var överens om att skippa lånekostnad. Har ingen aning.
Senast redigerad av J.G.R 2022-01-31 kl. 19:10.
2022-01-31, 19:14
Avstängd
Londons avatar
Haha, vill inte strö salt men detta är ju för kul för att inte kommentera.

Internetz, med MFF-supportrar i fronten, fick spel när Bosse sade att han skulle sälja Hjalmar för större pengar än Anel. Bosse drev naturligtvis där och då.

Men.

Vad kommer Anel vara värd om ett år efter att rödpang trillat ur League 1 och inte nyttjar optionen? Har han ett år kvar på kontraktet då? Vad pysslar ledningen i MFF med?

Så bra som vissa velat göra gällande (allsvensk rekordsumma, 100 Mill osv) är han såklart inte men detta måste ju vara en av de sämre affärerna i modern tid.

Tack gud för Super-Bosse.
2022-01-31, 19:16
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vilket allsvenskt lag har gjort det bästa fönstret?

Skulle nog säga Bajen. Ändå imponerad över att man kan scouta på andra kontinenter och träffa så rätt. Nu har man tjänat in 80 miljoner detta fönster vilket inte är illa även om kanske Amoo skulle gått för mer? Gillar hur Bajen lyckas kränga vidare unga vad jag däremot inte tycker är lika mycket imponerande är att det inte är egna produkter man säljer. Medan MFF säljer sina egna produkter säljer Bajen inköpta spelare från andra kontinenter.

Bajen har gjort det bästa fönstret helt klart dock. Och det baserar jag dels på försäljningarna och mängden pengar man fått in samt värvningarna av yngre förmågor som Selin och Collander.
Därefter kommer MFF med försäljningen av Anel och Sarr som dock inte är särskilt imponerande men som ändå hamnar strax efter Bajen i försäljningssumma. Spelarköpen har lyst med sin frånvaro.
Djurgården kommer på tredje plats med några intressanta spelarköp men inga särskilda försäljningar. Sedan kommer kanske Häcken på fjärdeplats.

Förstår vad du menar angående försäljning av egna produkter vs inköpta spelare från andra kontinenter. Dock skulle jag säga att vi kommit otroligt långt på båda fronterna. I alla fall längre och är i en bättre sits än någonsin. Scoutingen och kontakterna som Hjelmberg byggt upp har visat sig vara extremt lönsamma och verkar numera ge en bra träffsäkerhet när man värvar från andra kontinenter. Aziz gjorde ju en stabil resa via farmarlaget och framöver tror jag en spelare som Nathaniel Adjei kommer göra en liknande resa med spel i HTFF i division 1 under våren, och sen tror jag fan han kommer kliva upp i A-laget i sommar.

Vad gäller egna produkter så har ju akademin aldrig fått fram så intressanta spelare som nu. Det bästa vore såklart om man kunde behålla spelarna, som sedan gör ordentligt avtryck i A-laget, och sedan säljs. Spelare som Williot Swedberg är ju där och fler spännande spelare finns i A-laget (t.ex. Mayckel Lahdo) och HTFF finns. Däremot så har ju en hel drös med spelare sålts direkt från akademin. Senast såldes ju 16-årige Matteo Perez Vinlöf till Bayern Munchen för någon vecka sen. Absolut lite pengar in där, men självklart hade det varit fint att se såna spelare ta plats i A-laget först.

Trots att egna produkter tog plats i A-laget, att hela HTFF skulle fyllas med spelare och att man sålt flera spelare direkt från akademin, så vann Hammarby P19 Allsvenskan norra överlägset förra året. Sen hade man ju en jävla frånvaro i finalen mot IFK Göteborg och gjorde en svag insats, men i alla fall..

För den som inte är helt insatt så börjar nu även det djupare arbetet med HTFF visa sig lite mer sportsligt. I HTFF har man även P19, P17 osv. och nu i exempelvis Ligacupen för P17 och P16 så har Bajen både lag med i Hammarbys och HTFFs namn. Samtidigt som spelare från yngre HTFF-lagen tas med i distriktlagsuttagningar på ett sätt som inte skett tidigare. Tror det kan ge en jävligt fin utväxling den dagen man lyckas etablera HTFFs ungdomslag så pass högt att Bajen har två lag i P19 Allsvenskan, två lag i P17 Allsvenskan osv.
2022-01-31, 19:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tycker väl iof inte det är superkonstigt. Det som gör mig förvånad är att både MFF och Bajen verkar prioritera en snabb affär snarare än en affär som är så profitabel som möjligt. Jag tror båda klubbarna hade fått betydligt bättre betalt om man väntat till sommaren.

Ovanligt upplägg med "obligatorisk köpoption"?!

Hur funkar det? Bordeaux måste köpa honom även om de skulle ångra sig och även om de åker ur?
Om de nu vill ha honom (och måste köpa honom), varför inte köpa honom direkt i så fall? För att de inte har pengarna?

Citat:
Bordeaux lånar mittbacken med en obligatorisk köpoption på 4,5 miljoner euro, drygt 47 miljoner kronor.
https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/2022/01/31/uppgifter-ahmedhodzic-lamnar-mff-klar-for-bordeaux/

*edit
Angående Bajen/Amoo så tror jag det är andra faktorer som avgör (annat än att Bajen skulle vilja vänta till sommaren).
Om Amoo är otålig och vill gå nu så är det en risk att stoppa detta. Det sista man vill ha, i den roll Bajen spelar, är ett rykte om att stoppa vidareförsäljningar. Då blir det svårare att värva "nästa Amoo".
Bättre då att behålla ett gott rykte och ta en OK deal. Även om jag hellre hade sett Amoo fortsätta i klubben ett tag till.
Senast redigerad av DikT 2022-01-31 kl. 19:28.
2022-01-31, 19:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Klubbarna verkar ha varit överens. Phil Jones sa nej enligt både Romano och The Athletic

Oavsett, jag avvaktar och ser vad som läcker ut i dagarna.

Edit: Klubbarna kanske var överens om att skippa lånekostnad. Har ingen aning.

Phil Jones hade suttit fint i MFF! En underskattad spelare ...

Obegripligt med Anel! Den största talangen i riket sedan "Bjärred" vad gäller mittbackar.

(Även om den senare väl började som mittfältare ...)

Skulle inte ha sålt Anel för under hundra miljoner. Å andra sidan verkade han frustrerad och ofokuserad i vissa stunder under säsongen. Längtade ut till sedelbuntarna och proffslivet, antagligen.

Men Bordeaux? inget champagne-lag direkt ...

Inte blev det blågult heller. Dubbelfiasko. Nåja, om 20 år så ...
2022-01-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ovanligt upplägg med "obligatorisk köpoption"?!

Hur funkar det? Bordeaux måste köpa honom även om de skulle ångra sig och även om de åker ur?
Om de nu vill ha honom (och måste köpa honom), varför inte köpa honom direkt i så fall? För att de inte har pengarna?

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/2022/01/31/uppgifter-ahmedhodzic-lamnar-mff-klar-for-bordeaux/

*edit
Angående Bajen/Amoo så tror jag det är andra faktorer som avgör (annat än att Bajen skulle vilja vänta till sommaren).
Om Amoo är otålig och vill gå nu så är det en risk att stoppa detta. Det sista man vill ha, i den roll Bajen spelar, är ett rykte om att stoppa vidareförsäljningar. Då blir det svårare att värva "nästa Amoo".
Bättre då att behålla ett gott rykte och ta en OK deal. Även om jag hellre hade sett Amoo fortsätta i klubben ett tag till.

E rätt vanligt nuförtiden man lånar för sen betala ,när nya tvpengar betalas ut eller de får in pengar från nån de gjort liknande deal med,lånar ut,sen får in större summan,
Har väl nåt med bokföring görs väl
2022-01-31, 19:32
Medlem
bagarn29s avatar
Giannis Chorianopoulos
@choria80
46m
AEK Athens are really close to sign ex IFK Norrköping midfielder Alexander Fransson. He is about to travel in Greece and sign his 1,5 year contract!
2022-01-31, 19:42
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Giannis Chorianopoulos
@choria80
46m
AEK Athens are really close to sign ex IFK Norrköping midfielder Alexander Fransson. He is about to travel in Greece and sign his 1,5 year contract!
Var det inte snack om Willem II där?
2022-01-31, 19:42
Avslutad
Citat:
Snabb och snabb.. Ahmedhodzic har väl varit till salu i 14 1/2 år nu? Han har ju själv sagt att han skall lämna i vinterfönstret nu så man kan väl anta att han skulle sneat ur rejält om han varit tvungen att stanna kvar.

Men det jag undrar mest nu är vad som händer om han skadar sig innan han når upp till det antal matcher som krävs för ett bindande köp? Känns som en lite riskabel affär med tanke på hur dyr han är med allsvenska mått mätta.
2022-01-31, 19:46
Avslutad
Mukiibi klar för Degerfors. Enligt sportchef Werner är Mukiibi ”en rutinerad och stabil mittback”.

Har jag missat någonting? Han har väl bara spelat högerback?
2022-01-31, 19:47
Medlem
Petterrors avatar
Jag hoppas att vi går för Carl Gustafsson och inte Zeidan. Var lite rykten om han i somras och nu bara 1 år kvar på kontraktet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in