2022-01-31, 18:03
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Malmö har nästan 500 miljoner i eget kapital, tror du man hade haft mer bara för att man avskaffade 51%-regeln? Det är inte där skon klämmer när man inte konkurrerar om spelarköpen.

Åh fan det är konstgräsets fel med, ingen har sagt det till klubbarna som slantar upp för våra spelare men du kanske ska maila dom nästa gång.

Tråkigt med Amoo men såklart svårt att neka en övergång när man sätter nytt försäljningsrekord, en orsak till att vi lyckas plocka in dessa unga talanger är ju att vi låter dom gå vidare när det är dags.

Anel för runt 40 miljoner låter vansinnigt, hans dåliga höst och champions league som spelar in?

JA.

Jag behöver inte maila eftersom jag håller på lag som lirar på hybrid.

Ja det förstår jag men danskarna är nog nöjdast. De säljer en spelare för ca 100 mille och köper in en spelare för ca 50 mille.

Jag har bara läst att Bordeaux vill låna honom men med köpeklausul. Inga summor.
2022-01-31, 18:06
Medlem
MrSkargards avatar
Bajen får mer för Amoo än MFF får för Ahmedhodzic?
2022-01-31, 18:10
Medlem
OvissFramtids avatar
Vilket allsvenskt lag har gjort det bästa fönstret?

Skulle nog säga Bajen. Ändå imponerad över att man kan scouta på andra kontinenter och träffa så rätt. Nu har man tjänat in 80 miljoner detta fönster vilket inte är illa även om kanske Amoo skulle gått för mer? Gillar hur Bajen lyckas kränga vidare unga vad jag däremot inte tycker är lika mycket imponerande är att det inte är egna produkter man säljer. Medan MFF säljer sina egna produkter säljer Bajen inköpta spelare från andra kontinenter.

Bajen har gjort det bästa fönstret helt klart dock. Och det baserar jag dels på försäljningarna och mängden pengar man fått in samt värvningarna av yngre förmågor som Selin och Collander.
Därefter kommer MFF med försäljningen av Anel och Sarr som dock inte är särskilt imponerande men som ändå hamnar strax efter Bajen i försäljningssumma. Spelarköpen har lyst med sin frånvaro.
Djurgården kommer på tredje plats med några intressanta spelarköp men inga särskilda försäljningar. Sedan kommer kanske Häcken på fjärdeplats.
2022-01-31, 18:13
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
47 miljoner, nöjd? Inte så. Särskilt med tanke på att han skulle bli vår dyraste försäljning enligt vissa och gå för 90-100 miljoner. Noterar även att många MFFare är förbannade på Georgson och förstår inte varför man säljer Sarr för struntsumman 23 miljoner. Men Malmö FF får alltså in 70 miljoner på detta vinterfönster så det är väl ok sett ur det perspektivet. Men inte imponerande hur ledningen skött dessa affärer faktiskt, Anel är trots alla landslagsvirke och borde gått för mer.

Vad innebär det? När får vi stålarna då?

Märklig transfer helt ärligt. Märkligt också att det är Bordeaux av alla som hugger med tanke på att Thelin-affären inte blev särskilt lyckad heller. PSV hade varit en bättre klubb för Anel. Undrar hur Mirsad känner, förbannad?

3-11 i de tre sista matcherna är kanske en anledning. Laurent Koscielny och Jimmy Briand är väl mest namnkunniga spelarna i truppen.
2022-01-31, 18:18
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Svensk fotboll är i ett läge där vi jublar om vi kan låna ut med köpeavtal till mellanlag på Europa stegen.

Säger väl mest något om dig om det är något du jublar över.
2022-01-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vilket allsvenskt lag har gjort det bästa fönstret?

Skulle nog säga Bajen. Ändå imponerad över att man kan scouta på andra kontinenter och träffa så rätt. Nu har man tjänat in 80 miljoner detta fönster vilket inte är illa även om kanske Amoo skulle gått för mer? Gillar hur Bajen lyckas kränga vidare unga vad jag däremot inte tycker är lika mycket imponerande är att det inte är egna produkter man säljer. Medan MFF säljer sina egna produkter säljer Bajen inköpta spelare från andra kontinenter.

Bajen har gjort det bästa fönstret helt klart dock. Och det baserar jag dels på försäljningarna och mängden pengar man fått in samt värvningarna av yngre förmågor som Selin och Collander.
Därefter kommer MFF med försäljningen av Anel och Sarr som dock inte är särskilt imponerande men som ändå hamnar strax efter Bajen i försäljningssumma. Spelarköpen har lyst med sin frånvaro.
Djurgården kommer på tredje plats med några intressanta spelarköp men inga särskilda försäljningar. Sedan kommer kanske Häcken på fjärdeplats.
Går också konstatera att övriga lag aldrig kommer ikapp MFF utan slopandet av 51-regeln. Hammarby firar sitt överlägset bästa fönster någonsin, och drar in 80 millar, samtidigt som MFF någorlunda floppar med sina försäljningar, men drar in 70. Det säger en del?

Såg också att FCK sålde Wind för 12 miljoner euro. Det är sinnessjuka 125 millar? Verkar ha sålt för 367 miljoner kr 21/22. Där har ni med andra ord anledningen till att Allsvenskan inte kommer komma ikapp FCK.
Senast redigerad av Tremadog 2022-01-31 kl. 18:37.
2022-01-31, 18:35
Medlem
ZlatanManias avatar
46 miljoner som försäljningsrekord alltså. Vårt ligger på ungefär det dubbla era amatörer.

Skämt åsido.

Linnér verkar hamna i Sundsvall alltså. Han, Lundström Lindkvist, Engblom å Ylätupa med förflutet hos oss.
2022-01-31, 18:38
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
JA.

Ja det förstår jag men danskarna är nog nöjdast. De säljer en spelare för ca 100 mille och köper in en spelare för ca 50 mille.

Utförligt svar, men då vet jag att eget kapital är oväsentligt, det viktigaste är om man säljer ut föreningen. Tre av dom fyra rikaste fotbollsklubbarna i världen 2021 var medlemsägda, svaret är inte så simpelt som du vill försöka inbilla människor.

Ja fck är där just nu i sin utveckling, och vi köper för 2-3 miljoner och säljer förhoppningsvis för 40-50. I takt med att man växer så ökar förhoppningsvis kvalitén på spelare in och därmed priset ut.
2022-01-31, 18:44
Medlem
Man ska kanske lugna sig lite med att dra slutsatser baserat på "Anel är klar. Övergångssumman är 40 miljoner".

Dels verkar själva köpsumman vara närmare 50 miljoner, och så ska det till en lånekostnad (för ni tror väl ändå inte att det är gratis att låna spelare?). Skulle tippa att det nog landar på 60-65 när vi summera det i sommar (om Bordeaux klarar sig kvar).

Sen är klubbvalet inte det sexigaste, och där trodde man såklart på mer...

Edit: Att sitta och betygsätta transferfönster när det är två månader kvar känns lite märkligt.
2022-01-31, 18:47
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Man ska kanske lugna sig lite med att dra slutsatser baserat på "Anel är klar. Övergångssumman är 40 miljoner".

Dels verkar själva köpsumman vara närmare 50 miljoner, och så ska det till en lånekostnad (för ni tror väl ändå inte att det är gratis att låna spelare?). Skulle tippa att det nog landar på 60-65 när vi summera det i sommar (om Bordeaux klarar sig kvar).

Sen är klubbvalet inte det sexigaste, och där trodde man såklart på mer...

Edit: Att sitta och betygsätta transferfönster när det är två månader kvar känns lite märkligt.

Bordeaux ville väl inte betala en låneavgift för Phil Jones?
2022-01-31, 18:49
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Går också konstatera att övriga lag aldrig kommer ikapp MFF utan slopandet av 51-regeln. Hammarby firar sitt överlägset bästa fönster någonsin, och drar in 80 millar, samtidigt som MFF någorlunda floppar med sina försäljningar, men drar in 70. Det säger en del?

Såg också att FCK sålde Wind för 12 miljoner euro. Det är sinnessjuka 125 millar? Verkar ha sålt för 367 miljoner kr 21/22. Där har ni med andra ord anledningen till att Allsvenskan inte kommer komma ikapp FCK.

Ännu en som automagiskt tror att det är 51% regeln som bestämmer, alltid lika spännande.

Att man pratar om Malmö som flopp hittills är ju att man släpper en spelare för under 50, när det pratades om/fanns bud på över 80 för ett halvår sedan.

Ja där måste svensk fotboll bli bättre, att plocka stora talanger, att behålla stora talanger längre och sedan få bra betalt för spelarna.
2022-01-31, 18:56
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Bajen får mer för Amoo än MFF får för Ahmedhodzic?
Jag tycker väl iof inte det är superkonstigt. Det som gör mig förvånad är att både MFF och Bajen verkar prioritera en snabb affär snarare än en affär som är så profitabel som möjligt. Jag tror båda klubbarna hade fått betydligt bättre betalt om man väntat till sommaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in