Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 20:11
  #1
Medlem
Dragonflashs avatar
Höga elpriser, höga diesel priser, inflation hög BNP hög statsskuld.
Arbetslöshet höjda hyror och boendekostnader.
Listan kan göras lång och förhoppningsvis får det plats i den här tråden.
Står vi i branten till konkurs?
Citera
2022-01-02, 20:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Höga elpriser, höga diesel priser, inflation hög BNP hög statsskuld.
Arbetslöshet höjda hyror och boendekostnader.
Listan kan göras lång och förhoppningsvis får det plats i den här tråden.
Står vi i branten till konkurs?

Nej det tror jag inte. Vad jag hört (inte haft kollat upp det) så har statsskulden minskat rätt rejält de senaste åren?

https://www.riksgalden.se/sv/var-ver.../statsskulden/

Vi säljer ju dessutom säljer vi el till ett bra pris, samt köper in el, billigare. Tror snarare regeringen är lite väl pengarkåta och skyller på diverse saker. Däremot är det oroväckande för oss andra som inte har sån hög inkomst varje månad. Jag som studerar på universitet har det rätt knapert just nu. För min del hoppas jag och tror att för mig personligen blir de bättre efter examen.
__________________
Senast redigerad av Elocone 2022-01-02 kl. 20:18.
Citera
2022-01-02, 20:21
  #3
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Nej det tror jag inte. Vad jag hört (inte haft kollat upp det) så har statsskulden minskat rätt rejält de senaste åren?

Vi säljer ju dessutom säljer vi el till ett bra pris, samt köper in el, billigare. Tror snarare regeringen är lite väl pengarkåta och skyller på diverse saker. Däremot är det oroväckande för oss andra som inte har sån hög inkomst varje månad. Jag som studerar på universitet har det rätt knapert just nu. För min del hoppas jag och tror att för mig personligen blir de bättre efter examen.


Visst vi har massvis att skylla på när det väl kommer till punkt.
Vår statsbudget ligger på ett överskott men det är tack vare en annan budget.
Kollade upp det. 1 136 431 002 321kr är statsskulden
__________________
Senast redigerad av Dragonflash 2022-01-02 kl. 20:23. Anledning: Detalj
Citera
2022-01-02, 20:38
  #4
Medlem
Tänkte fylla på med några parametrar som kan vara intressanta för diskussionen.

" Sysselsättningsgrad totalt 2020
67,2 % Antalet sysselsatta personer var 5 064 0002"
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ing-i-sverige/

"500 000 studenter som uppbär studiestöd"
https://www.di.se/debatt/svenskt-nar...iskor-ur-jobb/

Inom offentlig förvaltning fanns det 1 424 000 anställda
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...vartalet-2019/

"I Sverige lever 4 procent i materiell och social fattigdom, enligt EU:s definition."
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-ulfsilc-2019/
Citera
2022-01-02, 20:47
  #5
Medlem
Dragonflashs avatar
Enligt SCB
"I Sverige är materiell och social fattigdom vanligast bland de som är arbetslösa, 21 procent av de arbetslösa, jämfört med 2 procent av de som arbetar. Det är även vanligare att utrikes födda lever under dessa förutsättningar jämfört med inrikes födda, 11 procent jämfört med knappt 2 procent."

Man kan dra paralleller men inte angripa problemet. Dvs. Social fattigdom så är andelen högre i andra länder.

Rumänien toppar listan visserligen och i resten av EU är nivån högre.
Citera
2022-01-02, 20:53
  #6
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Höga elpriser, höga diesel priser, inflation hög BNP hög statsskuld.
Arbetslöshet höjda hyror och boendekostnader.
Listan kan göras lång och förhoppningsvis får det plats i den här tråden.
Står vi i branten till konkurs?
En stat kan i egentlig mening inte gå i konkurs. Däremot har det hänt att stater "defaultar" på sina statspapper, alltså inte betalar ut statsobligationer på förfallodagen.

I så fall krävs det att skatteunderlaget minskar betydligt. De faktorer du tar upp är antingen inte i närheten av att utgöra några problem för staten Sverige just nu (statsskulden, arbetslösheten och inflationen) eller har inte betydelse alls för denna risk (de övriga punkterna som du tar upp). Varför tror du exempelvis att hög BNP ger en risk för statskonkurs?
Citera
2022-01-02, 20:57
  #7
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Varför tror du exempelvis att hög BNP ger en risk för statskonkurs?
Därför att effekterna av skyhöga bostadslån och dopade börser driver upp BNP?
Citera
2022-01-02, 21:03
  #8
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Nej det tror jag inte. Vad jag hört (inte haft kollat upp det) så har statsskulden minskat rätt rejält de senaste åren?

https://www.riksgalden.se/sv/var-ver.../statsskulden/

Vi säljer ju dessutom säljer vi el till ett bra pris, samt köper in el, billigare. Tror snarare regeringen är lite väl pengarkåta och skyller på diverse saker. Däremot är det oroväckande för oss andra som inte har sån hög inkomst varje månad. Jag som studerar på universitet har det rätt knapert just nu. För min del hoppas jag och tror att för mig personligen blir de bättre efter examen.


Jag skulle oroa mig om klimatet kallnade för just studenter. Vilket var kallt när jag väl var där.
Studielån som man är berättigad till ska visserligen gå att skriva av om man betalat.
Där har samhället kallnat och det är inte säkert det fungerar.
Mer oroad om priserna ökade på de boenden som anordnas hyrs ut.
Det blir inte många spänn över för varken studenter eller arbetslösa.

De mest socialt utsatta grupperna som pensionärerna och sjukskrivna skulle behöva en ramp att trivas på även de.

Sjukpensionärerna har även de ringats in.
Citera
2022-01-02, 21:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Därför att effekterna av skyhöga bostadslån och dopade börser driver upp BNP?

Blandas inte olika begrepp ihop här, bostadslån hör till privatlån med tillhörande (framtida) amorteringar?
Börsen har att göra med näringslivet, vilken å sin sida kan räknas in i BNP, då den länkas till näringslivsverksamheten i Sverige
Citera
2022-01-02, 21:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Höga elpriser, höga diesel priser, inflation hög BNP hög statsskuld.
Arbetslöshet höjda hyror och boendekostnader.
Listan kan göras lång och förhoppningsvis får det plats i den här tråden.
Står vi i branten till konkurs?
Nej, julhandeln slog rekord igen. Affärerna är fulla av varor. Sverige är ett av världens rikaste länder.
Citera
2022-01-02, 21:14
  #11
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En stat kan i egentlig mening inte gå i konkurs. Däremot har det hänt att stater "defaultar" på sina statspapper, alltså inte betalar ut statsobligationer på förfallodagen.

I så fall krävs det att skatteunderlaget minskar betydligt. De faktorer du tar upp är antingen inte i närheten av att utgöra några problem för staten Sverige just nu (statsskulden, arbetslösheten och inflationen) eller har inte betydelse alls för denna risk (de övriga punkterna som du tar upp). Varför tror du exempelvis att hög BNP ger en risk för statskonkurs?


Ett förändrat politiskt läge skulle kunna leda till sanktioner.
Har man säkrat BNP och betalar årligen. No problem.

Skulle det i längden leda till räntekaos om fel personer sitter i riksdagen som exempel?
Eftersom vi dagsläget inte har ett underskott i statskassan kan vi inte sälla oss till den högen som hellre övertaxerar än lever på räntor.

Med andra ord inflation på börsen +/- 0 Skulle innebära att någon i riksdagen hellre styr på sin linje än folkets linje.
Det skulle i längden innebära lidande.
Citera
2022-01-02, 21:15
  #12
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Höga elpriser, höga diesel priser, inflation hög BNP hög statsskuld.
Arbetslöshet höjda hyror och boendekostnader.
Listan kan göras lång och förhoppningsvis får det plats i den här tråden.
Står vi i branten till konkurs?

Nej
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback