Citat:
Ursprungligen postat av
Tarrou
även att vissa kunder beställer flera olika storlekar och/eller färger av samma plagg vilket därmed skapar returfrakt även om plagget behålls.
Missbruk är att beställa massor av samma storlek och försöka husstla vidare för högre pris, och returnera det som inte blir krängt innan returperioden tar slut. Missbruk är de som systematiskt köper olika, använder plagget en gång och sedan alltid returnera, för att alltid ha nya kläder, men slippa betala för det.
Att köpa flera storlekar och modeller för att testa är inte missbruk, och lär vara en del av affärsmodellen i grunden.
Man beställer självklart flera storlekar och modeller när man handlar. Har inte koll på storlekar och vad som passar mig baserat på en bild och text. Det är inte datortillbehör, maskiner, eller annat där man i stort vet vad man får genom att bara läsa specifikationerna.
I fysiska butiker finns provrum för att se om kläder/skor passar innan man köper. Nu måste man beställa olika storlekar och modeller, och ha provrummet hemma.
Garanterat inbakat i affärsmodellen. Modellen hade aldrig fungerat annars.
Normalanvändningen av returfunktionen lönar sig nog i i tillägg i det stora hela för butiken. För en som mig som alltid hatat att handla kläder/skor i fysiska butiker, på gränsen till sjuklig otrivsel, går de nog plus. Sist när jag beställde skor behöll 2 av 4 beställda par, bara för att slippa beställa nya igen om ett år eller än värre riskera behöva nöta fysiska skobutiker. Något år innan det behöll jag exakt samma byxmodell i två olika storlekar för att jag inte fattade vilka som passade bäst och tappade intresset efter 15 minuter i att bestämma mig.
Inget av de ovan hade ju någonsin skett i en fysisk butik.
I tillägg den här "whatever, det är 500 spänn, pallar inte dra ner å returnera" som nog hänt de flesta mer än en gång oavsett om det gäller kläder eller annat. Eller ren glömska.
Så liberal returpolicy är garanterat en vinst för dessa butiker. Där missbruksgränsen måste läggas ganska högt. Annars hade ingen vågat beställa från de. "De där byxorna såg bra ut på den där modellen med 8-pack som har som jobb att se snygg ut i kläder, ser kanske bra ut på mig också, hoppas det går att knäppa de och jag inte behöver trycka in bollarna hela vägen upp till naveln för att kunna gå i de - jag chansar för 1000kr" är inte så väldigt många som gör.