• 4
  • 5
2022-02-21, 17:22
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, detta är ett jävla elände. Jag vågar nog påstå att det är kvinnor som står för det mesta av detta returnerande, och säkert såna som ska "vara miljövänliga" i övrigt. Som vanligt så gäller miljövänligheten bara när det passar dem. Jag har inget emot fri frakt. Men det kanske är så att returerna ska kosta. Vet inte om det håller juridiskt, för om returen beror av produktfel så är det ju en annan sak.

Får jag lov att fråga vad det är som ni handlar med? Vad retuneras mest? Så blattar är svåra på detta, där blev jag ändå lite förvånad.

Ursäkta för ett sent svar här men jag jobbar med försäljning av Sportartiklar på en känd Nätshop.

Det går inte säga vad som returneras mest men det är oftast sneakers av olika slag.
Citera
2022-02-21, 18:30
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
även att vissa kunder beställer flera olika storlekar och/eller färger av samma plagg vilket därmed skapar returfrakt även om plagget behålls.
Missbruk är att beställa massor av samma storlek och försöka husstla vidare för högre pris, och returnera det som inte blir krängt innan returperioden tar slut. Missbruk är de som systematiskt köper olika, använder plagget en gång och sedan alltid returnera, för att alltid ha nya kläder, men slippa betala för det.

Att köpa flera storlekar och modeller för att testa är inte missbruk, och lär vara en del av affärsmodellen i grunden.
Man beställer självklart flera storlekar och modeller när man handlar. Har inte koll på storlekar och vad som passar mig baserat på en bild och text. Det är inte datortillbehör, maskiner, eller annat där man i stort vet vad man får genom att bara läsa specifikationerna.
I fysiska butiker finns provrum för att se om kläder/skor passar innan man köper. Nu måste man beställa olika storlekar och modeller, och ha provrummet hemma.

Garanterat inbakat i affärsmodellen. Modellen hade aldrig fungerat annars.

Normalanvändningen av returfunktionen lönar sig nog i i tillägg i det stora hela för butiken. För en som mig som alltid hatat att handla kläder/skor i fysiska butiker, på gränsen till sjuklig otrivsel, går de nog plus. Sist när jag beställde skor behöll 2 av 4 beställda par, bara för att slippa beställa nya igen om ett år eller än värre riskera behöva nöta fysiska skobutiker. Något år innan det behöll jag exakt samma byxmodell i två olika storlekar för att jag inte fattade vilka som passade bäst och tappade intresset efter 15 minuter i att bestämma mig.
Inget av de ovan hade ju någonsin skett i en fysisk butik.

I tillägg den här "whatever, det är 500 spänn, pallar inte dra ner å returnera" som nog hänt de flesta mer än en gång oavsett om det gäller kläder eller annat. Eller ren glömska.
Så liberal returpolicy är garanterat en vinst för dessa butiker. Där missbruksgränsen måste läggas ganska högt. Annars hade ingen vågat beställa från de. "De där byxorna såg bra ut på den där modellen med 8-pack som har som jobb att se snygg ut i kläder, ser kanske bra ut på mig också, hoppas det går att knäppa de och jag inte behöver trycka in bollarna hela vägen upp till naveln för att kunna gå i de - jag chansar för 1000kr" är inte så väldigt många som gör.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2022-02-21 kl. 18:39.
Citera
2022-02-22, 06:42
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Att köpa flera storlekar och modeller för att testa är inte missbruk, och lär vara en del av affärsmodellen i grunden.

Att frekvent beställa fler betydligt fler plagg och storlekar än det finns en avsikt att behålla är definitivt inte en del av affärsmodellen hos Zalando & Co. Snarare urholkar detta beteende affärsmodellen då kostnaderna för säljaren mångdubblas jämfört med en beställning där varan inte returneras.
Citera
2022-02-22, 17:18
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Att frekvent beställa fler betydligt fler plagg och storlekar än det finns en avsikt att behålla är definitivt inte en del av affärsmodellen hos Zalando & Co. Snarare urholkar detta beteende affärsmodellen då kostnaderna för säljaren mångdubblas jämfört med en beställning där varan inte returneras.
Jo det är det. Eftersom de säljer kläder. Som har olika passform som passar olika människor.
Retur är inräknat av exakt samma orsak som klädesbutiker har provhytter.
Citera
2022-02-26, 20:54
Medlem
Demyxs avatar
Jag läste om detta fenomen i Expressen, tror jag det var, tidigare i veckan. Om jag minns rätt stod det att en del personer beställer samma plagg gång på gång för att sedan returnera det. Vilket, om jag fattat rätt, innebär att de gillar plagget och vill använda det ofta, men tycker sig ha hittat ett kryphål för att slippa betala för det.

Tyvärr finns det ju "influencers" som skryter om hur de beställer kläder online (eller köper i fysisk butik för den delen), bär plagget i ett instagrampost eller liknande, för att sedan skicka tillbaka det. Många s.k. influencers gör säkert detta utan att skylta med det, men jag har sett några som råder sina följare att göra likadant eftersom det är "så himla smart".

Helt rätt att de som missbrukar systemet blir avstängda. Vill man ha ett plagg får man göra rätt för sig och betala för det.
Citera
2022-02-26, 23:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demyx
Tyvärr finns det ju "influencers" som skryter om hur de beställer kläder online (eller köper i fysisk butik för den delen), bär plagget i ett instagrampost eller liknande, för att sedan skicka tillbaka det. Många s.k. influencers gör säkert detta utan att skylta med det, men jag har sett några som råder sina följare att göra likadant eftersom det är "så himla smart".
På Facebook Market är det fullt av brudar som säljer plagg som "bara använts en gång vid fotograferingen" med tillhörande Instagramsexiga bilder. Jag börjar nästan tro att det är mer regel än undantag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in