• 3
  • 4
2022-01-04, 23:32
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Inget fel på min ugn. Den är ny. Och alla potatisgratänger i alla ugnar jag någonsin ägt har tagit 2 timmar på sig att bli färdiga.

För mig tar det max 1 timme för janssons och max 1 timme för potatisgratäng
Varför det tar kortare tid att koka potatis var en bra fråga
Citera
2022-01-04, 23:40
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Killgissar att potatisen blir mjukare snabbare när den ligger i vatten som den kan suga upp istället för en tjockare sörja med mindre vatten

skulle vara intresserad av den vetenskapliga anledningen till varför det är så, ett annat exempel är om du kokar skivade morötter i en kastrull med tomatsås så tar det längre tid än med vatten

Vet inte om det är så bra att stormkoka potatis heller i vatten? Så du menar att potatisen absorberar vatten. Dvs att potatisen är blötare än ugnsbakad potatis tex i klyftor eller hasselback. Man ångar ju gärna av kokt potatis inkl att när an skär potatisen så spruta det ju ånga ut relativt än att låta den vara hel
Citera
2022-01-05, 17:42
Medlem
1. Kokande vatten är en mycket mer effektiv metod att överföra termisk energi än luften i en ugn, även om ugnen är 200 grader. Testa tex att stoppa in handen i ugnen jämfört med att doppa den i kokande vatten (låt helst bli...)
2. Det är en stor massa som ska värmas upp för en gratäng, och ofta har man en form som är ganska isolerande (glas/keramik). Byt till en aluminiumform så går det fortare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in