2021-12-31, 18:37
Medlem
Hur kan potatisgratäng ta 2 timmar?
Räknar ni med all tid det tar att gå och handla, skala potatisen, laga maten, äta den, diska och städa hela köket eller vad är grejen?

Kan ni länka den till receptet som ni följer?
Citera
2021-12-31, 18:49
Bannlyst
Bortsett från att jag är "otroligt duktig" i köket är jag även en sportkille som tänker på vad jag äter. Givetvis blir det mycket pasta, men jag brukar ofta tärna ner potatis och andra rotsaker i pastavattnet för att variera.

Att tärnade rotsaker tar mindre tid att tillaga borde inte vara så svårt att förstå?

Just när det gäller morötter är det bättre när dom är lite kokta, eftersom dom är så hårda. Kroppen har svårt att ta till sig de näringsämnen som finns i naturella morötter.

Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna
Räknar ni med all tid det tar att gå och handla, skala potatisen, laga maten, äta den, diska och städa hela köket eller vad är grejen?

Senast redigerad av Bensindriven 2021-12-31 kl. 18:57.
Citera
2021-12-31, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna

Jag gör så här.
1. Skala ett gäng potatisar. Jag använder fast potatis för jag tycker det är godare än mjölig.
2. Skiva dem med en osthyvel. Går lika fort, är billigare och tar mindre plats än en sån där vevmojäng.
3. Bred ut ett lager. Salta, peppra och på med lite vitlökspulver.
4. På med lite riven gratängost, och lite hackad lök.
Upprepa till potatisen är slut. Brukar bli ca 5-6 lager.
5. Avsluta med att hälla på rikligt med vispgrädde, typ 1 1/2 5dl-tetra.
6. In i ugnen på 200 grader. Första 45min med folie på.
Om du vill ha rå potatis med ordentligt med tuggmotstånd käkar du den nu. I annat fall låter du den stå i ugnen i ca 1 1/2 timme till. Tro mig. Detta är inte klart på under 2 timmar men låt inte mig Dt i vägen om du gillar rå potatis!
Citera
2021-12-31, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Jag gör så här.
1. Skala ett gäng potatisar. Jag använder fast potatis för jag tycker det är godare än mjölig.
2. Skiva dem med en osthyvel. Går lika fort, är billigare och tar mindre plats än en sån där vevmojäng.
3. Bred ut ett lager. Salta, peppra och på med lite vitlökspulver.
4. På med lite riven gratängost, och lite hackad lök.
Upprepa till potatisen är slut. Brukar bli ca 5-6 lager.
5. Avsluta med att hälla på rikligt med vispgrädde, typ 1 1/2 5dl-tetra.
6. In i ugnen på 200 grader. Första 45min med folie på.
Om du vill ha rå potatis med ordentligt med tuggmotstånd käkar du den nu. I annat fall låter du den stå i ugnen i ca 1 1/2 timme till. Tro mig. Detta är inte klart på under 2 timmar men låt inte mig Dt i vägen om du gillar rå potatis!

Det låter ändå konstigt.
Jag gör ibland gratäng i djupa bleck på jobbet utan att förkoka.
Det har aldrig tagit två timmar.
Runt en timme brukar jag räkna, då är det inte osthyvlat utan lite tjockare skivor som det ofta är på restaurang.
Citera
2021-12-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det låter ändå konstigt.
Jag gör ibland gratäng i djupa bleck på jobbet utan att förkoka.
Det har aldrig tagit två timmar.
Runt en timme brukar jag räkna, då är det inte osthyvlat utan lite tjockare skivor som det ofta är på restaurang.

Ja lite konstigt låter det. 2 timmar är fan orimligt. Jag kanske är van vid väldigt genomkokt? För det är inget fel på min ugn. Det har alltid tagit två timmar och ibland lite mer, i alla ugnar jag lagat.
Jag åt just min 2-timmarsgratäng förresten. Mycket gott.
Citera
2021-12-31, 19:28
Medlem
Det är ju förresten samma med klyftpotatis som man kör i ugn. Står ju alltid 25 minuter på förpackningen men efter 25 minuter är de ju för fan råa! 40 minuter minst!
Citera
2021-12-31, 19:37
Medlem
Proras avatar
Citat:
Hur kan det vara så att det tar ca 20 minuter att koka hela potatisar i vatten, medan det tar nästan 2 timmar att göra potatisgratäng? I gratängen är ju potatisen tunnt skivad och fettet i fyllningen borde ju med lätthet ligga en bra bit över 100 grader?

Det beror på att vatten har mycket större värmeledningsförmåga än luft. Samma fysikaliska egenskap som gör att man utan problem kan sitta länge i en torrbastu där luften håller sisådär 80 grader, medan man dör tämligen snabbt nedsänkt i vatten med samma temperatur.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...3%B6rm%C3%A5ga
Citera
2021-12-31, 19:42
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Killgissar att potatisen blir mjukare snabbare när den ligger i vatten som den kan suga upp istället för en tjockare sörja med mindre vatten

skulle vara intresserad av den vetenskapliga anledningen till varför det är så, ett annat exempel är om du kokar skivade morötter i en kastrull med tomatsås så tar det längre tid än med vatten
Den suger inte upp något. Rå potatis väger lika mycket som kokt.

Håller just nu på med en potatisgratäng och den kommer ta ungefär två timmar, så får ge ts rätt.
Citera
2021-12-31, 19:54
Medlem
Citat:
Hur kan det vara så att det tar ca 20 minuter att koka hela potatisar i vatten, medan det tar nästan 2 timmar att göra potatisgratäng? I gratängen är ju potatisen tunnt skivad och fettet i fyllningen borde ju med lätthet ligga en bra bit över 100 grader?

Prova byt ut potatisen mot broccoli. Det går snabbare.
Citera
2021-12-31, 20:21
Bannlyst
Din egen broccoligratäng?

Låter inte alls så speciellt gott. Speciellt nu på nyårsafton när gästerna förväntar sig lite extra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Prova byt ut potatisen mot broccoli. Det går snabbare.
Citera
2021-12-31, 21:17
Medlem
Säkert nyttigt. Morsan gjorde nån broccoligratäng med bacon i minns jag. Inte alls så dumt. Fast jag ger mig fan på att även den skulle ta två timmar om jag försökte. Å andra sidan gillar jag knaprig broccoli. Så jag kanske skulle kunna korta ner det till trekvart.
Citera
2021-12-31, 21:43
Medlem
peterZiipens avatar
Tar längre tid att få potatisgratängen att komma upp i rätt temperatur eftersom det är en större kyld massa. Om det dock tar 2h för din potatis att mjukna är det nog dags att investera i en ny ugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in