2021-12-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Inte ens billiga var de så vad ska de ens in på marknaden för?

Lyckas man med sin affärsidé så är det inget fel. Därmed inte meningen att någon skall bli lurad, det kan dock säkert vara olika uppfattningar om vad "lurad" innebär. Meningen är ju sedan att ångerrättstiden skall ägnas åt att avgöra om köpet var "rätt", sedan finns sällan så mycket att göra så länge den produkt eller tjänst som beställts även levererats.
Citera
2021-12-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur framgår det att det inte betalas ut löner?

Personalkostnader år 2 typ 800 k o flera 100 k i förlust

Personalkostnader år 3 77 k o ingen vinst värd namnet

Lingon är ett påhitt som travesterar på Hallon - be föräldrarna kräva leverans av lingon-
jävla idiotnamn på telefoni - Hallon - Lingon
Citera
2021-12-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Personalkostnader år 2 typ 800 k o flera 100 k i förlust

Personalkostnader år 3 77 k o ingen vinst värd namnet

Lingon är ett påhitt som travesterar på Hallon - be föräldrarna kräva leverans av lingon-
jävla idiotnamn på telefoni - Hallon - Lingon

Personalkostnader inklusive löner behöver inte redovisas till Bolagsverket numera, därför nollat hos de flesta.
Citera
2021-12-30, 15:03
Medlem
Citat:
Försök inte mästra mig - jag vet vad jag talar om

Förefaller inte så. Du hittar inte många bolag där lönerna framgår de senaste åren.
Citera
2021-12-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förefaller inte så. Du hittar inte många bolag där lönerna framgår de senaste åren.

Jag har inte sagt löner specifikt - det är totala personalkostnaderna - när de är 77 k finns inget
utrymme för heltidslöner - när de är 800 k finns det
Citera
2021-12-30, 15:10
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt löner specifikt - det är totala personalkostnaderna - när de är 77 k finns inget
utrymme för heltidslöner - när de är 800 k finns det
Visst, men om vi då istället tänker oss att de tagit med några andra personalkostnader i redovisningen, men inte lönerna så kan siffran vara rimlig.

Tror det är 4-5 år sedan privata AB inte behöver redovisa lönerna öppet, innan dess skulle det dessutom särredovisas löner som gick till företagsledningen.

Kan kolla i eget företag senare när vi upphörde med detta.
Citera
2021-12-30, 18:18
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Om hon är senil kan man ju tycka att hennes släktingar skulle ha hjälpt henne så hon inte hade möjligheten att ingå avtal, eller hävt avtalet med hänvisning till att hon inte är kapabel att ingå avtal.

Svårt att se hur en säljare ska kunna avgöra att en person är tillräckligt frisk mentalt för att kunna ingå avtal eller inte.

Nu var hon inte helt senil, men i början. Kort efter det inträffade tog vi kontroll på hennes ekonomi. Helt övertygad att araben som sålde abonnemanget var rätt säker på att den 75åriga lite förvirrade tanten inte behövde ett 750GB abonnemang med surfplatta.
Citera
2022-01-06, 05:30
Medlem
Dexiators avatar
Jag såg det här på webbsidan och började asgarva när jag sedan såg priserna på abonnemangen .
Det viktigaste när man väljer ett mobilabonnemang är att det fungerar bra vart man än befinner sig och att det inte kostar skjortan.

Och så här ser priserna ut .

Fastpris 2 GB: 199 kr/mån
Fastpris 6 GB: 299 kr/mån
Fastpris 15 GB: 399 kr/mån
Fastpris 32 GB: 499 kr/mån

Att det faktiskt kostar skjortan att vara kund hos Lingon är ju uppenbart, för exempelvis 399 kr/mån kan du få 100 GB och för 499 kr/mån kan du få obegränsad data hos andra operatörer.
Aldrig att jag skulle rekommendera Lingon när det finns många andra operatörer som är både billigare och bättre.
Citera
2023-01-09, 01:52
Medlem
Tele2 vet kanske inte att dom finns. I alla fall inte än. Dom söker folk nu på platsbanken..

"Lingon startades under 2017 och är i dagsläget Sveriges största virtuella mobiloperatör med över 20000st+ befintliga mobil kunder."

Arbetsgivaren
Berry Sales AB

Alltså ett till bolag. Det kan vara där pengarna till löner och resor och hotellrum finns..

"Arbetet är på resande fot och Lingon står för hotell och resekostnader under arbetsveckorna."
Senast redigerad av wimse002 2023-01-09 kl. 01:56.
Citera
2023-09-22, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Om hon är senil kan man ju tycka att hennes släktingar skulle ha hjälpt henne så hon inte hade möjligheten att ingå avtal, eller hävt avtalet med hänvisning till att hon inte är kapabel att ingå avtal.

Svårt att se hur en säljare ska kunna avgöra att en person är tillräckligt frisk mentalt för att kunna ingå avtal eller inte.

Jag jobbade på Lingon under en period och jag kan säga att det var det mest sketchy jobb jag haft. Redan som ny säljare så får man ett manus och dom lär ut sätt vi kan säga och göra för att "kunderna inte ska fatta" vad vi håller på med. Lönerna är usla och vi får 25% av det vi säljer för så för mig var det ungefär 3000 - 4000 kr i månaden (före skatt) om man räknar med en månads heltid om man lyckats sälja mycket. Och "hotellet" dom står för är ett vandrarhem där 4 personer sover i ett rum av storleken på ett badrum. Resor till och från jobbet medger jag dock att dom faktiskt står för. Och efter varje jobbdag gick vi alla tillbaka till vandrarhemmet och vi gick ut och rökte på. (Gissar på att det är ända sättet man orkar att jobba kvar under förutsättningarna vi hade där). Kan inte säga så mycket dåligt om dom som jobbar där inklusive chefen då dom faktiskt är väldigt trevliga personer men inget folk som borde sköta en arbetsplats.

Så kortfattat: Ja på Lingon är det meningen att vi lurar kunderna på order av våra chef

Frågor och liknande är välkommet
Senast redigerad av NovaDraft 2023-09-22 kl. 01:06.
Citera
2024-02-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaDraft
Jag jobbade på Lingon under en period och jag kan säga att det var det mest sketchy jobb jag haft. Redan som ny säljare så får man ett manus och dom lär ut sätt vi kan säga och göra för att "kunderna inte ska fatta" vad vi håller på med. Lönerna är usla och vi får 25% av det vi säljer för så för mig var det ungefär 3000 - 4000 kr i månaden (före skatt) om man räknar med en månads heltid om man lyckats sälja mycket. Och "hotellet" dom står för är ett vandrarhem där 4 personer sover i ett rum av storleken på ett badrum. Resor till och från jobbet medger jag dock att dom faktiskt står för. Och efter varje jobbdag gick vi alla tillbaka till vandrarhemmet och vi gick ut och rökte på. (Gissar på att det är ända sättet man orkar att jobba kvar under förutsättningarna vi hade där). Kan inte säga så mycket dåligt om dom som jobbar där inklusive chefen då dom faktiskt är väldigt trevliga personer men inget folk som borde sköta en arbetsplats.

Så kortfattat: Ja på Lingon är det meningen att vi lurar kunderna på order av våra chef

Frågor och liknande är välkommet

Hahaha javisst! Jobbade där i EN dag i februari, jobbade du då? Antar att du syftar på den lilla kontorslokalen i Uppsala också?

Fyfan. Jag har kvar bilder på manuset vi fick t.om. så om du vill ha en trip down memory lane kan du slänga iväg ett PM så skickar jag bilderna!
Citera
2024-02-17, 15:43
Medlem
godboys avatar
All uppsökande försäljning av abonnenmangsvaror på gator och torg och via telefon borde förbjudas. Det är ingen som behöver pådyvlas något abonnemang den vägen. All sån försäljning borde enbart få ske via butik, nätet eller att kund själv ringer företaget i fråga. För nästan all sån försäljning är rent lurendrejeri och det räcker ju att läsa vad tidigare säljare själv skriver om den saken för att verifiera den saken.

Finns vissa idioter i tråden som tycker att folk får skylla sig själva. I sak kan jag hålla med till viss del men med många reservationer. Det finns äldre som är godtrogna, såna som är på väg in i demens, som är lite dementa eller ålderssnurriga men som i övrigt klarar sin ekonomi och vardag. Det finns de som är sjuka i olika sjukdomar som också påverkar deras kognitiva förmåga. Ska alla dessa fråntas att sköta sin ekonomi för att det finns lurendrejare? Knappast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in