• 1
  • 2
2021-12-30, 09:17
Varken cigaretter eller snus är nyttigt, även om röktobak är betydligt mer ohälsosamt. Nikotin är beroendeframkallande men ärligt, hur svårt är det egentligen... Det krävs bara lite vilja under ett par veckor eller en månad.
Därefter är det i stort sett över även om korta röksug under några minuter kan återkomma flera år efteråt. Men det är allt.

Jag gissar att ni som röker har dålig karaktär. Har jag rätt eller fel, eller vad beror det på att ni inte slutar röka? Vad vinner ni på att fortsätta röka och snusa?
Citera
2021-12-30, 09:29
Medlem
icuesofty20s avatar
Tar kortare tid än så. Värst är det dag tre, sedan ebbar det ur väldigt snabbt. Mer eller mindre abstinensfri efter en vecka.

Jag har slutat många gånger, eller ja, snarare uppehåll under längre perioder. Snusar för att jag tycker det är gott. Det är inte konstigare än så.

Jag snusar av samma anledning som man dricker kaffe. Det är gott och finner ingen större anledning att sluta mer än ekonomiskt, men snusar inte så mycket att det påverkar mig något vidare ekonomiskt heller.

Förstår inte varför folk bara utgår ifrån att de som brukar substanser inte kan sluta.
Citera
2021-12-30, 09:31
Bannlyst
Jag är över pensionsåldern och diskar tallrikar på skolor. Ett slitsamt liv, cigaretterna ger mig något att se fram emot samt en tidigare död. En win/win situation helt enkelt.
Citera
2021-12-30, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Varken cigaretter eller snus är nyttigt, även om röktobak är betydligt mer ohälsosamt. Nikotin är beroendeframkallande men ärligt, hur svårt är det egentligen... Det krävs bara lite vilja under ett par veckor eller en månad.
Därefter är det i stort sett över även om korta röksug under några minuter kan återkomma flera år efteråt. Men det är allt.

Jag gissar att ni som röker har dålig karaktär. Har jag rätt eller fel, eller vad beror det på att ni inte slutar röka? Vad vinner ni på att fortsätta röka och snusa?
Du kan argumentera på samma sätt mot i princip allt: socker, skräpmat, bilåkande, dataspelande, alkohol, arbete, Tinder-knull, snöbollskrig, julmat...

Ibland gör man saker för att det är gott eller kul. Vill du sitta i en plastbubbla och äta knäckebröd och vitaminer, så får du väldigt gärna göra det
Citera
2021-12-30, 09:55
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Du kan argumentera på samma sätt mot i princip allt: socker, skräpmat, bilåkande, dataspelande, alkohol, arbete, Tinder-knull, snöbollskrig, julmat...

Ibland gör man saker för att det är gott eller kul. Vill du sitta i en plastbubbla och äta knäckebröd och vitaminer, så får du väldigt gärna göra det

Bästa jag hört på länge!
Citera
2021-12-30, 10:07
Medlem
Rök och snus är gott, och jag kan sluta när jag vill!
Citera
2021-12-30, 10:39
Medlem
SkepticVikings avatar
Citat:

Du verkar vara väldigt ung och naiv.
"Krävs bara lite vilja" för att bryta ett beroende och en vana säger du?
Kolla in nofap trådarna för att se hur lätt det är.
Citera
2021-12-30, 10:42
Medlem
neuron-drones avatar
Har inget med karaktär att göra. Min far har rökt till och från och han är den mentalt starkaste människan jag någonsin sett. Han har lyckats sluta flera gånger men fallit dit igen, numera mer rökfri än rökare.

Tycker det mer handlar om varför folk börjar. När min far började visste man inte att det var farligt. Men nu vet man ju.

Tobak är den mest beroendeframkallande drogen. Den kommer att bli olaglig.
Citera
2021-12-30, 10:44
Medlem
Kajahs avatar
Rökare borde bli av med rätten till sjukvård som är relaterad till rökning.
Citera
2021-12-30, 10:48
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har inget med karaktär att göra. Min far har rökt till och från och han är den mentalt starkaste människan jag någonsin sett. Han har lyckats sluta flera gånger men fallit dit igen, numera mer rökfri än rökare.

Tycker det mer handlar om varför folk börjar. När min far började visste man inte att det var farligt. Men nu vet man ju.

Tobak är den mest beroendeframkallande drogen. Den kommer att bli olaglig.
Ja en gång nikotinist nog alltid nikotinist. Är själv en inbiten nikotintuggummi-tuggare numera. Höga doser och svårt är det att sluta men det går om man vill. Tänker gör ett nytt försök kl 00.00 på nyårsafton.

Suget kan återkomma många många år efteråt. Det får man vara inställd på.
Citera
2021-12-30, 10:48
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Vad vinner ni på att fortsätta röka och snusa?
Njutning i upplevelsen av avkoppling och egentid, precis fokus på just det som är framför en eller bara en förstärkning av ögonblicket tillsammans med någon.
Citera
2021-12-30, 10:49
Medlem
hockexs avatar
Man ska träna hårt som fan, konstant lära sig nya saker och äta nyttigt, allt annat är dålig karaktär. Slöa framför teven en dag gör dig direkt till wt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in