• 4
  • 5
2022-01-01, 13:24
Medlem
Mysquos avatar
Hur kan viljan att fortsätta röka vara så himla stor att folk frivilligt ger sig ut i blåst och snöslask för att köpa cigaretter för sina egna surt förvärvade pengar och sedan bränna upp skiten ute i skitvädret? De som är mest inbitna rökare är vanligen de med lägst eller ingen egen inkomst. Hur envis kan man vara för att klamra sig fast vid den här skiten och tro att ickerökare har någon som helst förståelse?
Citera
2022-01-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Hur kan viljan att fortsätta röka vara så himla stor att folk frivilligt ger sig ut i blåst och snöslask för att köpa cigaretter för sina egna surt förvärvade pengar och sedan bränna upp skiten ute i skitvädret? De som är mest inbitna rökare är vanligen de med lägst eller ingen egen inkomst. Hur envis kan man vara för att klamra sig fast vid den här skiten och tro att ickerökare har någon som helst förståelse?

1. För att inte alla är snåla och tänker efter lika mycket över att bränna en femtiolapp som du gör.

2. Tydligen så tycker inte rökare det är speciellt jobbigt att gå ut i lite sämre väder, det om något är väl bevis på svag karaktär att man inte ens kan gå ut när det blåser eller regnar lite.

3. Inkomst har absolut noll påverkan huruvida du röker eller inte, att du vill tro att rökare är sämre människor eller som att vi skulle på något sätt mindre smarta än dig är något som du tror själv för att du vill känna dig bättre än andra.

4. Jag personligen skiter fullständigt i din åsikt angående rökning, det rör inte dig huruvida jag vill förstöra mina kropp och lungor.
Citera
2022-01-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo

Av samma anledning till att folk gör andra dumma saker? Det känns bra där och då när du står och röker den där cigaretten. Man bryr sig helt enkelt inte speciellt mycket i vädret så länge man får sin cigg.

Jag tror dock att det går att väcka viljan att sluta genom skam.
Jag skämdes faktiskt för att jag rökte, kände inte mig alls cool. För jag visste om att jag inte luktade gott efteråt, så man kände sig skamsen när man skulle möta folk som inte rökte. Eftersom man utsatte dom för den äckliga rökdoften man själv inte kände men var väl medveten om att man luktade som. Det räckte att man gick förbi en parfymbutik för att man skulle känna sig äcklig, eftersom då kunde man känna kontrasten från dofterna som kom från butiken och en själv..

Men den värsta skammen kom nog när man insåg att det har fan blivit en lågstatus grej att röka. Är inte just ciggen som gör att man har låg status, men som du skriver så är det oftast folk med låg eller ingen inkomst som är dom mest inbitna rökarna i dagens samhälle(viktigt dock att poängtera att långt från alla som röker är låginkomsttagare eller har låg status i samhället).

Så länge man har självinsikt nog att inse att man inte är cool för att man röker utan att det är tvärtom, så kommer det nog vara lättare och lättare efter varje försök att sluta röka, att faktiskt sluta röka
Citera
2022-01-01, 18:00
Medlem
Hupats avatar
snusar iofs men för mig började det som en skön grej, nu kan jag inte tänka mig att sluta pga abstinensen, skulle kännas konstigt utan något under läppen (känner en fd snusare som än idag snusar nikotinfria påsar pga att han är van av att ha något under läppen)
Citera
2022-01-01, 18:07
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
1. För att inte alla är snåla och tänker efter lika mycket över att bränna en femtiolapp som du gör.

2. Tydligen så tycker inte rökare det är speciellt jobbigt att gå ut i lite sämre väder, det om något är väl bevis på svag karaktär att man inte ens kan gå ut när det blåser eller regnar lite.

3. Inkomst har absolut noll påverkan huruvida du röker eller inte, att du vill tro att rökare är sämre människor eller som att vi skulle på något sätt mindre smarta än dig är något som du tror själv för att du vill känna dig bättre än andra.

4. Jag personligen skiter fullständigt i din åsikt angående rökning, det rör inte dig huruvida jag vill förstöra mina kropp och lungor.

Det ser ju så njutningsfuilt ut när de med abstinens i kroppen tvunget skall ut i tid och otid, en du har rätt, detr ör inte mig. Det är väl en positiv sida med rökande att folk tvingas ut i skitväder. Annars kan ju en hund ha den effekten på folk...

3. enligt ett faktablad från folkhälsomyndigheten: "Cigarettberoende bland män är drygt sex gånger vanligare i
gruppen med låg jämfört med hög utbildningsnivå (4,4 % respektive 0,7 %), och bland kvinnor är motsvarande skillnad nära nio gånger (8,0 % respektive 0,9 %)". Sämre vet jag inte, men varför de med låg inkomst är så pass mycket mer benägna att köpa cigaretter trots sin låga inkomst är förvånande.

4. för min del får folk gärna röka dygnet runt tills de stryker med. bara de gör då någon annanstans än där jag är. Helst skulle man förbjuda filtercigaretter så man slapp alla fimpar äverallt.
Citera
2022-01-01, 22:34
Medlem
Voldemort2s avatar
Ja, det är konstigt att folk röker 2022. Alla vet att det är skadligt.
Citera
2022-01-02, 16:31
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Jag har försökt börja flera gånger men klarar inte av det.
Citera
2022-01-02, 23:29
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Jag har försökt börja flera gånger men klarar inte av det.
Vad är ditt problem? Är man vettig röker man inte. De som börjat och inte kan sluta har sig själva att skylla.
Citera
2022-01-02, 23:57
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Vad är ditt problem? Är man vettig röker man inte. De som börjat och inte kan sluta har sig själva att skylla.

Men det ser jävligt coolt ut.snus är vidrigt.
Citera
2022-01-03, 00:05
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Men det ser jävligt coolt ut.snus är vidrigt.
Nej, det ser bara fånigt ut, och vi vet båda att det är skadligt, så börja inte.
Citera
2022-01-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Ahmed
Jag är över pensionsåldern och diskar tallrikar på skolor. Ett slitsamt liv, cigaretterna ger mig något att se fram emot samt en tidigare död. En win/win situation helt enkelt.

Det var nog det finaste och mest existentiella jag läst på många år. Skulle gärna dela en cigg med dig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in