Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-29, 13:57
  #1
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Hej! Jag är en dysfunktionell kille på 30 år. Asberger, ADHD, m.m.

Att dygna och spela spel långt in på morgonkvisten har varit normalt för mig hela livet men den extrema nivån av sömnlöshet började för ungefär ett år sen.

Generellt är jag uppe två dygn innan jag kan somna, men tre dygn har inte varit helt ovanligt heller. Senaste månaden har det blivit lite bättre och jag har äntligen börjat bli trött efter ett dygn igen.

Psykiskt har jag inte upplevt mycket mer än att jag missuppfattar ljud och i enstaka fall ljudhallucinationer.

Fysiskt har jag upplevt problem i form av förstoppning(förmodligen för att jag inte rör mig tillräckligt), darrningar, avdomnad tunga och att vissa muskler rycker, mestadels i benen. Viktminskning har också varit ett problem.

Har ni några frågor eller idéer på varför det är så här? Någon som lever i ett liknande tillstånd?
Citera
2021-12-29, 14:04
  #2
Medlem
Det är så här för att du troligtvis lever ett väldigt stillasittande liv utan större krav på dig.

Har du ett arbete, behöver laga ordentlig mat till dig + andra (sambo, barn) och ett socialt liv orkar du verkligen inte med 24+ timmar innan sömn på en daglig nivå.

Jag lovar att om du bara hade gått ut och sprungit i 30-60 minuter idag så hade du förmodligen inte orkat ett helt dygn utan sömn på samma sätt.

Försök långsamt att röra lite mer på dig, ta pauser från datorn och se till att göra minst en produktiv sak per dag och sen öka. Utan krav, mål och verklighet behöver du inte sömn på samma sätt.

När du sover läker och växer kroppen, det är livsviktigt och sömn är väldigt underskattat. Med tiden kommer din kropp och hjärna må betydligt sämre än nu och det är rätt bra om du tar tag i detta så att du trots dina diagnoser kan leva ett värdigt liv!

Kram
Citera
2021-12-29, 14:09
  #3
Medlem
JONTEmedpennans avatar
Nej inga direkta frågor men Asberger och ADHD brukar ha mycket att pyssla med så se det positivt. Att du inte kan sova har du lösningen för där ---> http://ibb.co/64NvDrw

Magnesium så kan du dessutom skita.
Citera
2021-12-29, 14:11
  #4
Medlem
Blaze.s avatar
Min idé är att du helt enkelt rör på dig för lite i kombination med datorspel framför en ljus skärm. Jag vet själv hur det är att inte äta och sova och spela dator. Börja med att utmattad dig fysiskt. Börja med långpromenad och efter några veckor eventuellt jogga. Det gör att du somnar lättare. Om du kan undvika skärm sent på kvällen är det bra. När du lyckas somna (om du lyckas somna) tidigare ställer du alarm på morgonen. Rutin är viktigt men vet också hur svårt det är att hålla och att det är lätt att man fastnar vid datorn. Men om du är missnöjd med ditt välmående som det ser ut nu, sätt upp ett mål där du ska försöka få en bra rutin när det kommer till mat och sömn. Gå upp vid samma tid, ät frukost och lunch vid samma tid varje dag och lägg dig ungefär vid samma tid varje dag men börja med fysisk utmattning. Behöver inte bli så allvarligt, dagliga promenader räcker kanske, så länge du inte bara sitter stilla framför datorn hela dagarna för det är ingen som mår bra utav i längden.
__________________
Senast redigerad av Blaze. 2021-12-29 kl. 14:38.
Citera
2021-12-29, 14:17
  #5
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Nej inga direkta frågor men Asberger och ADHD brukar ha mycket att pyssla med så se det positivt. Att du inte kan sova har du lösningen för där ---> http://ibb.co/64NvDrw

Magnesium så kan du dessutom skita.
Vad är det för suspekt länk?
Citera
2021-12-29, 14:42
  #6
Avstängd
MrMadoffs avatar
Ja du kanske skulla fundera på att trappa ner din adhd medicin.... Det är amfetamin du vet
Citera
2021-12-29, 14:45
  #7
Medlem
Cindells avatar
Kanske du är nöjd som det är men om du vill få rätt på dygnsrytmen igen kan jag rekommendera studierna av Prof. Satchin Panda gällande vår kroppsrytm.

Exempelvis att börja med "time-restricted eating", och äta det du behöver inom ett ex. 10 till 12-timmars ätfönster. Samma ätfönster varje dag. Han beskriver alla fördelar med att återställa dygnsrytmen i boken "The Circadian Code".

Vill du inte köpa boken så kan du få en hel del information genom att googla Satchin Panda circadian rhythm. Här är en start:

"Panda’s team discovered the essential function of a blue-light sensitive protein, melanopsin, in regulating our circadian clock, sleep and alertness. This discovery is fueling a new lighting revolution to enrich our exposure to blue light during the daytime and reduce blue light at night to improve mood, alertness and sleep."

Jag spenderar själv en hel del tid framför datorn och spelar också men har ställt in så min dator sänker blåljuset efter en viss tid på kvällen. Jag släcker även ner resten av huset även om jag fortfarande spelar. Mycket ljus på morgonen/dagen och minimalt på kvällen.

Som JONTEmedpennan redan nämnt ovan så är det även en god idé att ta lite magnesium på kvällskvisten. Både för att sova bättre men även för att komma tillrätta med förstoppning.
__________________
Senast redigerad av Cindell 2021-12-29 kl. 15:33.
Citera
2021-12-29, 14:47
  #8
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Nej inga direkta frågor men Asberger och ADHD brukar ha mycket att pyssla med så se det positivt. Att du inte kan sova har du lösningen för där ---> http://ibb.co/64NvDrw

Magnesium så kan du dessutom skita.
Den är så plottrig men intressant. Vart kommer den ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ja du kanske skulla fundera på att trappa ner din adhd medicin.... Det är amfetamin du vet
ADHDisar reagerar annorlunda än oss vanliga på tjack, dessutom är pillertjacket i doser på 10-50mg/dygn, så särskilt feta doser är det inte att tala om.
Citera
2021-12-29, 14:57
  #9
Medlem
JONTEmedpennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Den är så plottrig men intressant. Vart kommer den ifrån?
ADHDisar reagerar annorlunda än oss vanliga på tjack, dessutom är pillertjacket i doser på 10-50mg/dygn, så särskilt feta doser är det inte att tala om.
Dom finns nog inte längre. Jag kopierade allt gällande alla besvär och sjukdomar. Därefter köptes sidan upp av ett företag och försvann.
Har massor av sådana gällande allt från a till ö.
Citera
2021-12-29, 15:15
  #10
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Dom finns nog inte längre. Jag kopierade allt gällande alla besvär och sjukdomar. Därefter köptes sidan upp av ett företag och försvann.
Har massor av sådana gällande allt från a till ö.
Coolt. Lust att lägga upp? (kanske finns någon källa nånstans) Sharing is caring.
Citera
2021-12-29, 15:19
  #11
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Har du överrvägt att göra något produktivt med all din tid? Typ utveckls ett eget spel eller liknande.

Vilken hallis har gjort mest intryck på dig?
Citera
2021-12-29, 15:36
  #12
Medlem
falconer8s avatar
Off topic: Stavningspolisen rycker ut! Det stavas: Aspergers. Inte " Asbergers". Jag får ögoncancer av att läsa sådana uppenbarara felstavningar.

Ett par gånger i denna tråd. Rätt talande om man inte kan stava till sin egen diagnos.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback