Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-27, 17:49
  #1
Medlem
Kan man diska fint och gammalt porslin i diskmaskin ? Är det risk att porslinet och glasyren skadas?
Citera
2021-12-27, 17:51
  #2
Moderator
Maviels avatar
Svårt att svara enkelt på frågan. Finns gammalt porslin som funkar fint i maskin och så finns det den sorten som krackelerar. Beror på mönstret oxå och guldkanter kan ju gå bort i maskin.
Citera
2021-12-27, 17:52
  #3
Medlem
Är det äldre än när diskmaskinen introducerades, så - nej.

Testa med en tallrik eller något, innan du stoppar i resten.
Citera
2021-12-27, 18:24
  #4
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det äldre än när diskmaskinen introducerades, så - nej.

Testa med en tallrik eller något, innan du stoppar i resten.
Bra råd. Jag diskar tallrikar från 1872 i maskin och det går bra. Vissa glas från 1990 blir immiga. Handdiskar silver och tallrikar med guldkant.
Citera
2021-12-27, 18:42
  #5
Medlem
Clint Ruins avatar
Onödigt att ta risken, handdiska i stället.
Citera
2021-12-27, 19:36
  #6
Moderator
Tystnads avatar
Testa med nån enstaka först!

själv råkat ut för att vissa krakelerar typ. andra funkade ok.

Antar det är för varmt vatten i maskinen som orsakar detta.
Citera
2021-12-27, 23:18
  #7
Medlem
Jag har en massa svenska slotts porslin. Det är i lite blandat skick och jag kör det mesta i diskmaskinen, jag ser ingen skada på det iallafall.. än..
Citera
2021-12-28, 00:58
  #8
Medlem
Det som inte tål maskindisk skall kasseras, alternativt endast användas som prydnadsföremål. Detsamma gäller (med vissa undantag) klädesplagg som inte tål tvättmaskin och torktumlare.
Citera
2021-12-29, 11:34
  #9
Medlem
Tack för svar! Nej, ingen vill eller vågar säga att det är ofarligt att diska gammalt finporslin i maskin. Jag hade bara en liten teori om att dagens diskmedel skulle vara mer miljövänligt och inte lika skadligt som förr - (vad nu förr betyder?). Kanske hög temperatur på vattnet är extra skadligt och den kan man ju ändra på.

Visst kan man prova, men att prova bara en gång ger inget. Ett sätt att prova är att offra en tallrik och låta den stå i maskinen en vecka eller längre. Då blir den diskad många gånger och man kan se om det ger någon skada.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback