2021-12-26, 04:56
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Nej.
Det är som att säga: jag lärde någon att åka vattenskidor. Pesonen dog i en vattenskidolycka.
Helt ologiskt.
Citera
2021-12-26, 05:08
Medlem
Fan. Ska man ha dåligt samvete hela tiden så kan man ju skita i droger
Citera
2021-12-26, 07:05
Medlem
Charmaines avatar
För många år sedan umgicks jag med folk som nyttjade diverse illegala droger. En kille gick på amfetamin, han var mager som en skrika och alltid pigg och alert. Sådan ville mitt sjuttonåriga jag också vara, så jag bad att få testa.

Han tvärvägrade, med hänvisning till att han hade ett helvete med sitt beroende och han ville inte vara delaktig i att någon annan fick samma skit....

Jag är väldigt tacksam för det idag, eftersom det visat sig att jag lätt "trillar dit" på diverse droger.
Citera
2021-12-26, 09:34
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Alla ni som bjudit en kompis eller släkting på knark och sen har de i förlängningen dött av det eller blivit grava missbrukare.
Har ni dåligt samvete för det eller tycker ni inte att ni har nån skuld i hur det blev?

Man har väl eget ansvar om man vill ta det eller inte. Fentanyl-domen för några år sen slog dock undan benen för alla med eget ansvar. Personen blev dömd för dråp mot 11 personer. Han skickade fentanyl i brev till sina kunder och de intog drogen och dog. De dog inte för att drogen var felande utan för att de tog för mycket.

Självklart är det hemskt och jag lider med de drabbade familjerna. Men det var ju knappast så att han som sålde drogerna på något sätt tvingade kunderna att ta det. På samma sätt som att stämma Morakniv för att nån dum jävel högg ihjäl en person, det är ju mördaren som har ansvar och inte den som sålde kniven. Sverige är ett sånt dumt land. Man har inget eget ansvar utan alltid kan man skylla på andra.

Självklart ska han som sålt drogerna hållas ansvarig för narkotikaförsäljning och innehav av farligt gods . Men inte dråp, det fattar ju en efterbliven... iallafall en efterbliven utanför Sverige.
Citera
2021-12-26, 14:24
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej jag nyttjar inte narkotika.
Jag bara undrar hur ni tänker.
Jag skulle haft dåligt samvete om jag hade introducerat nån för knark och det senare skulle gå illa för den personen.

Nej jag förstog det, det lät som att du blivit erbjuden av en polare, och vill ha "amunnition" så du kan fortsätta va förbannad på personen, typ som att han ville dig illa?
Citera
2021-12-26, 15:44
Medlem
nneGs avatar
Självklart har man själv ett visst ansvar för vad som sker om man introducerar någon till droger, det finns en risk att det går åt helvete. Gör det det så är man själv delvis ansvarig för det. I många fall hade personen kanske hittat till drogerna ändå, men inte alltid.
Citera
2021-12-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
För många år sedan umgicks jag med folk som nyttjade diverse illegala droger. En kille gick på amfetamin, han var mager som en skrika och alltid pigg och alert. Sådan ville mitt sjuttonåriga jag också vara, så jag bad att få testa.

Han tvärvägrade, med hänvisning till att han hade ett helvete med sitt beroende och han ville inte vara delaktig i att någon annan fick samma skit....

Jag är väldigt tacksam för det idag, eftersom det visat sig att jag lätt "trillar dit" på diverse droger.

Äh, han ville ha bumset för sig själv.
Citera
2021-12-26, 17:23
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Man har väl eget ansvar om man vill ta det eller inte. Fentanyl-domen för några år sen slog dock undan benen för alla med eget ansvar. Personen blev dömd för dråp mot 11 personer. Han skickade fentanyl i brev till sina kunder och de intog drogen och dog. De dog inte för att drogen var felande utan för att de tog för mycket.

Självklart är det hemskt och jag lider med de drabbade familjerna. Men det var ju knappast så att han som sålde drogerna på något sätt tvingade kunderna att ta det. På samma sätt som att stämma Morakniv för att nån dum jävel högg ihjäl en person, det är ju mördaren som har ansvar och inte den som sålde kniven. Sverige är ett sånt dumt land. Man har inget eget ansvar utan alltid kan man skylla på andra.

Självklart ska han som sålt drogerna hållas ansvarig för narkotikaförsäljning och innehav av farligt gods . Men inte dråp, det fattar ju en efterbliven... iallafall en efterbliven utanför Sverige.

Jävlar vilken störd dom! Detta kan inte accepteras i en modern rättsstat.

Med det sagt skulle jag själv känna ett moraliskt ansvar om jag fann mig i den typen av situation.
Citera
2021-12-26, 17:26
Medlem
zuttkickarens avatar
En brud jag var intresserad av lackade på mig för att jag försökte "inroducera droger" i hennes liv. Jag frågade bara om hon ville ta e med mig. Det fick bli en tankeställare att vara försiktigare i fortsättningen med brudar när det kommer till sånt.
Citera
2021-12-27, 01:13
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi

Min åsikt också, tänk alla vapenförsäljare som borde då bli åtalade för dråp och mord när deras vapen som de säljer används vid mord och självmord. Även de som säljer rep borde bli åtalade i så fall.

Nä, de som tar något som de dör av har ju själv ett ansvar för vad de stoppar i sig.
Sedan så klart om någon idiot skulle sälja rent gift i syfte att skada, ska de åtalas för dråp/mord men det är en helt annan sak.
Citera
2021-12-27, 23:55
Medlem
Nja men en gång när jag bjöd en polare på tjack och inom några veckor så sköt han flera gram om dagen och var helt nerpundad direkt.

Fick veta sen att han varit ren ett tag efter att ha missbrukat tjack hela livet. Han klev inte av igen så vitt jag vet.

Dåligt samvete njaa men man kände sig lite småklantig iallafall
Citera
2021-12-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Nja men en gång när jag bjöd en polare på tjack och inom några veckor så sköt han flera gram om dagen och var helt nerpundad direkt.

Fick veta sen att han varit ren ett tag efter att ha missbrukat tjack hela livet. Han klev inte av igen så vitt jag vet.

Dåligt samvete njaa men man kände sig lite småklantig iallafall
Jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag hade bidragit till att en polares liv blev så på grund av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in