• 1
  • 2
2021-12-25, 20:45
Medlem
Alla ni som bjudit en kompis eller släkting på knark och sen har de i förlängningen dött av det eller blivit grava missbrukare.
Har ni dåligt samvete för det eller tycker ni inte att ni har nån skuld i hur det blev?
Citera
2021-12-25, 20:47
Medlem
2021-12-24s avatar
Varför skulle man känna skuld för det? Det är inte 99% chans att dö av droger, precis som att det inte är 99% chans att köra av vägen när det är halt.

Sanningen är - och det vet alla egentligen - att det finns inte en jävel där ute som börjat knarka för att någon annan sa att den skulle göra det. Nej, en knarkare har gjort sitt val själv. Du kan se det från andra hållet: Hur kan en knarkare sluta missbruka? Justdet! Inte fängelse, vård eller skäll, bara knarkaren själv kan bestämma om den ska sluta knarka. Precis som att denne själv bestämmer om den ska börja knarka.
Citera
2021-12-25, 20:48
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Alla ni som bjudit en kompis eller släkting på knark och sen har de i förlängningen dött av det eller blivit grava missbrukare.
Har ni dåligt samvete för det eller tycker ni inte att ni har nån skuld i hur det blev?

vadå har nån erbjudit dig eller och du vill ha anledning att va sur på personen eller?
Citera
2021-12-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
vadå har nån erbjudit dig eller och du vill ha anledning att va sur på personen eller?
Nej jag nyttjar inte narkotika.
Jag bara undrar hur ni tänker.
Jag skulle haft dåligt samvete om jag hade introducerat nån för knark och det senare skulle gå illa för den personen.
Citera
2021-12-25, 20:54
Medlem
Milton.Millss avatar
Man kan ju å andra sidan hävda att de personerna förr eller senare skulle hitta drogen ändå. Pundare brukar som bekant ha just pundare som polare.
Citera
2021-12-25, 21:42
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Nej jag nyttjar inte narkotika.
Jag bara undrar hur ni tänker.
Jag skulle haft dåligt samvete om jag hade introducerat nån för knark och det senare skulle gå illa för den personen.
personen har väll ett eget val?
skulle man säga till den personen att skjuta sig själv i huvudet skulle personen då göra det också?
Citera
2021-12-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
personen har väll ett eget val?
skulle man säga till den personen att skjuta sig själv i huvudet skulle personen då göra det också?
Då skulle man nog bli dömd för det.
Att få nån att bli grav missbrukare borde man också bli dömd för.
Citera
2021-12-25, 22:01
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Då skulle man nog bli dömd för det.
Att få nån att bli grav missbrukare borde man också bli dömd för.
borde körskoleläraren bli åtalade för personer som kör ihjäl andra i trafiken också?

folk som fastnar för droger skulle förr eller senare hamna i den sitsen även om just den personen inte introducera det för dem.

känns som det har hänt just dig? att någon släkting har dött och du försöker hitta någon att skylla på?
Citera
2021-12-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
borde körskoleläraren bli åtalade för personer som kör ihjäl andra i trafiken också?

folk som fastnar för droger skulle förr eller senare hamna i den sitsen även om just den personen inte introducera det för dem.

känns som det har hänt just dig? att någon släkting har dött och du försöker hitta någon att skylla på?
Nej mig veterligen har aldrig nån i min släkt testat narkotika.
Ja om körskoleläraren lär ut att man ska köra bil påverkad långt över hastighetsbegränsningen utan bälte så är det väl rimligt.
Citera
2021-12-25, 22:18
Medlem
Lite så kan jag känna faktiskt, inte för knark men för alkohol. Jag hade en vän under studietiden och vi var båda två väldigt färska på alkohol och party när vi började plugga men vi började tillsammans orientera oss och jag var helt klart den drivande av oss. Utan mig hade han nog aldrig intresserat för uteliv och det sociala. Han fick sedan en hel del olika missbruksproblem genom livet och det började väl helt klart under våra studieår.

Sen kan folk säga hur mycket dom vill att alla har ett val osv men ärligt talat så är detta faktiskt något som trycker på mig ibland.
Citera
2021-12-25, 22:22
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Övriga droger
/Moderator
Citera
2021-12-26, 02:17
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jag har aldrig tvingat något att börja knarka. Men jag bjudit till de som har velat testa och jag har respekterat de som inte har velat testa. Jag är inte deras vårdnadshavare eller skötare vill de knarka så får de väl göra det för min del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in