• 2
  • 3
2022-01-03, 17:17
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är du medveten om att jag jobbat med just olja i 23 år nu, och är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, samt pysslat med professionell motorsport och byggt egna motorer etc, så ja jag har skapligt bra koll på vad dieselmotorer går på olja…

Min kommentar var ämnad för att upplysa om att även om en dieselmotor kan tyckas simpel så kan det alltid så enkelt att det bara är att drälla i valfritt oljejox man slabbat ihop själv, då det kan samma saker och ting i motorn och ge driftproblem och även göra att man skitar ner miljön än mer. Men det är kanske sådant vi alla ska skita i så länge vi kan spara nån spänn….

Eller spelar det ingen roll om man mixtrar själv och kanske får problem med sin bil/motor som vida överstiger det man tänkt sig spara…?

Du tycker min kommentar var dum, jag ska vara snäll och inte säga vad jag tycker din kommentar var….
Oj, så träffad man kan känna sig?

Har jag skrivit att något av det hela är simpelt? Idiotkommentar återigen. Det är logik som diskuteras & Bortser man från all moral/etik så kommer man så nära ämnet att topic kan finnas relevant.

Men då du är så hemma i ämnet, vad för sorts filtrering (mekanik och material) ska man använda för att komma ner i adekvat mikron-tal av partiklar i oljan om man ska filtrera WVO? Rätt bred fråga men svaret går ju att precisera rät väl utan att göra någon utläggning.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-03 kl. 17:47.
Citera
2022-01-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Är du medveten om att diesel är en olja? Är du medveten om att dieselmotorer förbränner olja och på så sätt knattrar framåt? Det där var den dummaste kommentar jag någonsin läst av dig.

Frågan behandlar hur man bygger ihop olja för en förbränningsmotor, endast idioter till bajspackare börjar tjattra om hur (o)lagligt det är med andra oljor.
Idiotjävlar.

Tror inte du är medveten om Dr Tinnitus och hans kompetensområde när jag läser ovan...

Du är den enda som gör bort dig med sådana personangrepp och fåniga kommentarer.

Verkligen som att kasta sten i glashus. Pinsamt.
Citera
2022-01-03, 20:08
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Tror inte du är medveten om Dr Tinnitus och hans kompetensområde när jag läser ovan...
Nej, är det vedertagen kunskap?
Han uttryckte sig dock nitiskt på ett generellt sätt i saken när han senare adresserar att han syftade specifikt reningen av motorer.
Citat:
Du är den enda som gör bort dig med sådana personangrepp och fåniga kommentarer.

Verkligen som att kasta sten i glashus. Pinsamt.
Haha, ska komma från dig som beter dig som en jävla flopp genom att deraila trådar.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-03 kl. 20:11.
Citera
2022-01-03, 23:19
Moderator
Gromguttens avatar
OT raderat, kramas i PM.

/Mod
Citera
2022-01-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Lukt och mycket svartrök?
Ja, alltså. Det luktar ju hamburgertallrik om bilen på fritösoljan. Hydraulloljan ryker rätt svart och har otrevligare lukt. Men det får bli ett problem för andra. Folk kör gärna om när tdi,n går på lågt laddtryck.
Citera
2022-01-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Min kommentar var ämnad för att upplysa om att även om en dieselmotor kan tyckas simpel så kan det alltid så enkelt att det bara är att drälla i valfritt oljejox man slabbat ihop själv, då det kan samma saker och ting i motorn och ge driftproblem och även göra att man skitar ner miljön än mer.

Gamla och primitiva dieselmotorer kan supa i sig nästan vad som helst, men en modern commonrail motor är lite annorlunda.
När det gäller alternativa bränslen så är det inte bara att blanda ihop någon olja.
Skall man tillverka biodiesel så är det en noggrann kemisk process som också kan vara riskabel att koka i hop hemma.
Metanol och kaliumhydroxid är två ämnen som är mycket farliga att hantera.
Kaliumhydroxid = svåra frätskador. Metanol = explosionsfara, förgiftning och blindhet.
Jag har en utbildning i kemi/processteknik, och dom där två sakerna håller man sig undan.
Om hemmatillverkat biodiesel ägnar sig för moderna dieselmotorer är ju också en fråga,
Diesel innehåller ju smörjmedel för att inte högtryckspumpen skall paja, och om hemmagjort biodiesel inte smörjer tillräckligt så är det kört för motorn.
Citera
2022-01-04, 22:30
Medlem
Hamnade på denna sidan efter lite googlande om att rengöra olja:

http://www.esstronic.com/fuel/swe/index.htm

Här avhandlas flera tankar angående bränsle. Läsvärt!
Citera
2022-01-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Nej, är det vedertagen kunskap?
Han uttryckte sig dock nitiskt på ett generellt sätt i saken när han senare adresserar att han syftade specifikt reningen av motorer.

Haha, ska komma från dig som beter dig som en jävla flopp genom att deraila trådar.

???

Vilket beteende syftar du på?

Då får allt ta och förklara lite närmare vad som avses. Har du sagt A så får du säga B.

Självklart så måste ju drivmedel anpassas för motorer, och vice versa, för att fungera väl samman. Det kan knappast vara någon ny kunskap för de flesta.

Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Gamla och primitiva dieselmotorer kan supa i sig nästan vad som helst, men en modern commonrail motor är lite annorlunda.
När det gäller alternativa bränslen så är det inte bara att blanda ihop någon olja.
Skall man tillverka biodiesel så är det en noggrann kemisk process som också kan vara riskabel att koka i hop hemma.
Metanol och kaliumhydroxid är två ämnen som är mycket farliga att hantera.
Kaliumhydroxid = svåra frätskador. Metanol = explosionsfara, förgiftning och blindhet.
Jag har en utbildning i kemi/processteknik, och dom där två sakerna håller man sig undan.
Om hemmatillverkat biodiesel ägnar sig för moderna dieselmotorer är ju också en fråga,
Diesel innehåller ju smörjmedel för att inte högtryckspumpen skall paja, och om hemmagjort biodiesel inte smörjer tillräckligt så är det kört för motorn.

Exakt. Det är just detta som vissa floppare i tråden inte förstår.
Citera
2022-01-05, 03:10
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
???

Vilket beteende syftar du på?

Då får allt ta och förklara lite närmare vad som avses. Har du sagt A så får du säga B.

Självklart så måste ju drivmedel anpassas för motorer, och vice versa, för att fungera väl samman. Det kan knappast vara någon ny kunskap för de flesta.

Exakt. Det är just detta som vissa floppare i tråden inte förstår.
Pratas det om crdi eller hur man kan tillverka diesel på hobbynivå, som trådämne?
Som sagt, du derailar tråden.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-05 kl. 03:14.
Citera
2022-01-20, 21:49
Medlem
- Kan man få tag på flygfotogen nånstans, Jet1 ?
Citera
2022-01-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strykollon
- Kan man få tag på flygfotogen nånstans, Jet1 ?

"Flygfotogen (JET-A1) kan idag säljas i bulk till flygplans- innehavare utan skatt och flygplansinnehavaren kan i sin tur sälja detta bränsle till andra flygplansinnehavare också utan skatt. Är en flygning skattepliktig har förbrukaren att erlägga skatt i efterhand. Däremot för att få sälja obeskattat flygbränsle utan att samtidigt vara flygplansinnehare har fordrat att försäljaren är registrerad som upplagshavare hos Skatteverket. Detta ställer i sin tur bl.a. krav på deposition av skattedelen, en minsta lagringskapacitet om 500 m3 och omfattade administration."
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in