Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Fartygsdiesel är väl lågbeskattat?

Finns många varianter av diesel till sjöss men DMA fungerar fint i en modern bil sommartid, vintertid är det lurigare då du kan få bunker med en cloud point uppåt 20 grader C.

Kostade runt 600USD/mt sist jag bunkrade i Rotterdam så priset är det verkligen inget fel på.

Problemet är att få hem bränslet, har själv tagit hem ett par fat när vi var på varv men bortsett från sådana tillfällen är det inte lätt.
Citera
2021-12-25, 13:26
Medlem
448s avatar
Rätt bra med böter dock

I norra sverige körde ju svenskarna med finsk poltoöyly för för 2kr litern på 90-00 talet men det var dyrt att åka dit
Citera
2022-01-02, 21:59
Medlem
Sommartid så kör jag på begagnad fritösolja från lokala pizzerian blandat med begagnad hydraulolja. Bilen med mekpump börjar dock protestera redan när tempen går under 5grader på hösten. Tdi,n startar och går i några få minusgrader och tål att köras på 50/50 hydraulolja/diesel hela vintern. Fritösoljan funkar dock inte alls när det är kallt, det blir isproppar i filter och ledningar. Jag silar fritösoljan i vattenfilter och låter vattnet som ev är i sjunka till botten ett fat som jag sedan pumpar ur från toppen av vätskenivån
Citera
2022-01-02, 23:50
Medlem
killawifes avatar
En f.d arbetskamrat till mig körde en äldre VW caddy på frityrolja och det var nästan gratis för henne. Men bilen gick ju som en påse nötter med. Vill man verkligen köra en bil som går illa bara för att spara några slantar?
Citera
2022-01-03, 07:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En f.d arbetskamrat till mig körde en äldre VW caddy på frityrolja och det var nästan gratis för henne. Men bilen gick ju som en påse nötter med. Vill man verkligen köra en bil som går illa bara för att spara några slantar?

Går att få bilar o gå bra med lite bygge, finns folk som filtrerar spillolja o så.

Första 100 mila service motor och hydralylolja är ju mumma t.ex
Citera
2022-01-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej man vill inte ha en bil som går "som en påse nötter" det enda jag märkt är att dieslarna med mekpump har varit en smula mer svårstartade och tappat lite effekt. Ställer man på pumpen så kompenserar man ju för det. Motorn går tystare och jämnare med fetare bränsle.
Citera
2022-01-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Nej man vill inte ha en bil som går "som en påse nötter" det enda jag märkt är att dieslarna med mekpump har varit en smula mer svårstartade och tappat lite effekt. Ställer man på pumpen så kompenserar man ju för det. Motorn går tystare och jämnare med fetare bränsle.

Lukt och mycket svartrök?
Citera
2022-01-03, 16:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Går att få bilar o gå bra med lite bygge, finns folk som filtrerar spillolja o så.

Första 100 mila service motor och hydralylolja är ju mumma t.ex
Javisst fint att åka billigt och ännu finare att åka gratis men visst så ryker det och luktar det helst vid kallstart
Citera
2022-01-03, 16:41
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Javisst fint att åka billigt och ännu finare att åka gratis men visst så ryker det och luktar det helst vid kallstart

Behöver inte hålla på men finns folk som gör så o det är väl kul o bra för dom
Citera
2022-01-03, 16:43
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det blir säkert en baggis att med dylika ”hemkok” och hemmapulade motorer att hålla ordning på emissioner och driftsäkerhet etc etc. För det som biltillverkarna pysslar med är ju enkla saker som alla kan fixa själva….
Är du medveten om att diesel är en olja? Är du medveten om att dieselmotorer förbränner olja och på så sätt knattrar framåt? Det där var den dummaste kommentar jag någonsin läst av dig.

Frågan behandlar hur man bygger ihop olja för en förbränningsmotor, endast idioter till bajspackare börjar tjattra om hur (o)lagligt det är med andra oljor.
Idiotjävlar.

Tips till TS:
Odla solrosor, ha en kallpressningapprat, pressa råolja av solrosor, labba med NaOH.
http://journeytoforever.org/biodiesel_make.html
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-03 kl. 16:54.
Citera
2022-01-03, 16:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Behöver inte hålla på men finns folk som gör så o det är väl kul o bra för dom
Jag är en av dom som håller på 😊
Citera
2022-01-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Är du medveten om att diesel är en olja? Är du medveten om att dieselmotorer förbränner olja och på så sätt knattrar framåt? Det där var den dummaste kommentar jag någonsin läst av dig.

Frågan behandlar hur man bygger ihop olja för en förbränningsmotor, endast idioter till bajspackare börjar tjattra om hur (o)lagligt det är med andra oljor.
Idiotjävlar.

Tips till TS:
Odla solrosor, ha en kallpressningapprat, pressa råolja av solrosor, labba med NaOH.
http://journeytoforever.org/biodiesel_make.html

Är du medveten om att jag jobbat med just olja i 23 år nu, och är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, samt pysslat med professionell motorsport och byggt egna motorer etc, så ja jag har skapligt bra koll på att dieselmotorer går på olja…

Min kommentar var ämnad för att upplysa om att även om en dieselmotor kan tyckas simpel så kan det alltid så enkelt att det bara är att drälla i valfritt oljejox man slabbat ihop själv, då det kan samma saker och ting i motorn och ge driftproblem och även göra att man skitar ner miljön än mer. Men det är kanske sådant vi alla ska skita i så länge vi kan spara nån spänn….

Det kan ju finnas risk att folk som inte är så kunnig frestas att testa sådant hör och får dyra problem, det var det mitt första inlägg var tänkt att ge en hint om. Har man nåt gammalt åk som inte är värt så mycket så kanji den biten spela mindre roll om man vill experimentera. Men igen, ska vi skita i miljön då menar du/ni….

Eller spelar det ingen roll om man mixtrar själv och kanske får problem med sin bil/motor som vida överstiger det man tänkt sig spara…?

Du tycker min kommentar var dum, jag ska vara snäll och inte säga vad jag tycker din kommentar var….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-01-03 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in