Citat:
Ursprungligen postat av
psykoshippien
Är du medveten om att diesel är en olja? Är du medveten om att dieselmotorer förbränner olja och på så sätt knattrar framåt? Det där var den dummaste kommentar jag någonsin läst av dig.
Frågan behandlar hur man bygger ihop olja för en förbränningsmotor, endast idioter till bajspackare börjar tjattra om hur (o)lagligt det är med andra oljor.
Idiotjävlar.
Tips till TS:
Odla solrosor, ha en kallpressningapprat, pressa råolja av solrosor, labba med NaOH.
http://journeytoforever.org/biodiesel_make.html
Är du medveten om att jag jobbat med just olja i 23 år nu, och är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, samt pysslat med professionell motorsport och byggt egna motorer etc, så ja jag har skapligt bra koll på att dieselmotorer går på olja…
Min kommentar var ämnad för att upplysa om att även om en dieselmotor kan tyckas simpel så kan det alltid så enkelt att det bara är att drälla i valfritt oljejox man slabbat ihop själv, då det kan samma saker och ting i motorn och ge driftproblem och även göra att man skitar ner miljön än mer. Men det är kanske sådant vi alla ska skita i så länge vi kan spara nån spänn….
Det kan ju finnas risk att folk som inte är så kunnig frestas att testa sådant hör och får dyra problem, det var det mitt första inlägg var tänkt att ge en hint om. Har man nåt gammalt åk som inte är värt så mycket så kanji den biten spela mindre roll om man vill experimentera. Men igen, ska vi skita i miljön då menar du/ni….
Eller spelar det ingen roll om man mixtrar själv och kanske får problem med sin bil/motor som vida överstiger det man tänkt sig spara…?
Du tycker min kommentar var dum, jag ska vara snäll och inte säga vad jag tycker din kommentar var….