Citat:
Ursprungligen postat av
Luluchan2
Jag och min sambo har bokat oss på en nyproduktionslägenhet där dom kräver lånelöfte vid förhandsavtalet som kommer skrivas på i feb-mar 2022.
Jag har fast inkomst på 33 000 kr före skatt och min sambo pluggar och får CSN. Han kommer bli klar med utbildningen våren 2023 (pluggar till spelprogrammerare).
Lägenheten kostar 2 645 000 kr (efter kostnadsavdrag på bokningsavtal och förhandsavtal).
Frågan är, hur ska vi få detta lånelöfte?
Lånelöftet kommer bara gälla i några månader och vi behöver ändå ta ut ett nytt lånelöfte vid upplåtelseavtalet. Vi är fullt medvetna att, köpa nyproduktion för så långt inflyttningsdatum är väldigt stor risk, men eftersom det är svårt att hitta förstahand i Stockholm, andrahand håller inte långsiktigt och hålla på med budgivningar är ännu en lång process så tyckte vi att nyproduktion med fast pris var rimligast.
Jag kan själv stå för kontantinsats för 475k men jag kräver ca 400k mer för att kunna stå på lånet själv. Då räknar jag med att jag kommer spara 475k t.o.m. dec 2023.
Kan mina föräldrar stå som medlåntagare tills min sambo får jobb? Frågat SBAB och Länsförsäkringar och dom tillåter inte föräldrar som medlåntagare om man har fast jobb, bara när man är provanställd eller studerar.
Till och börja med så är det helt vansinnigt. Du och din sambo har inte ekonomin för bostaden i fråga. Jag är 27 år och tjänar ca 46 000 i månaden, men min bostad (som förvisso är nyproduktion) kostar hälften av det priset och då är jag ensamstående. Med din lön så kommer du som max att få ett lån på 1,9 miljoner (förutsatt att du inte har något lån alls sedan tidigare och att banken godtar låneupplägget) Hade jag varit i er sits så hade jag letat efter en bostad med rimliga priser som er ekonomi tillåter. Dvs runt 800-900 000 kr och lagt in delens har i sparade pengar för att få ned amorteringen en aning. Vid nyproduktion så behöver du inte ett lånelöfte från banken förens tidigast 6 månader innan inflyttning. Lånelöftet håller i ca 90 dagar så du kommer ändå att behöva förnya lånelöftet innan inflyttning, så det låter helt orimligt att dom skulle behöva det nu . Däremot så kommer du att behöva betala en köpeskilling på lägenheten vid reservation på 10% vilket alltså är 240 000 sek. Dessa räknas sedan av i priset vid lånelöftet och inbetalning av resterande handpenning.