• 1
  • 2
2021-12-23, 23:01
Medlem
Kanske ska börja med att dra upp lite förutsättningar för diskussionen.

Vi utgår i från att värdet på varorna är det samma. Dvs i stället för att köpa nytt i butik för tex 200:- vänder du dig till begagnat marknaden med samma belopp eller går ut i garaget och rotar fram något som är värt 200:-

jag tänker mig alltså inte använda portionssnusar eller kalsonger impregnerade med bruna ränder

En andra förutsättning är att du är lika träffsäker i valet av julklapp baserat på mottagarens behov och intressen.

Frågor att diskutera:

1. Skulle du kunna tänka dig att ge bort en begagnad julklapp under ovanstående förutsättningar?

2. Skulle du reagera negativt om du i stället var mottagare av en sådan gåva?

Vår släkt består mest av det som populärt kallas wt, finns det några sådana aspekter, att det är mer ok i vissa samhällsklasser?

Sen vill jag passa på och avsluta med att önska alla en riktigt god jul!
Citera
2021-12-23, 23:03
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
En begagnad Puch Dakota är mer värt än en ny Kinamoped.

GOD JUL
Citera
2021-12-23, 23:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Vem skulle ha något emot en begagnad Picasso eller en Rolex? Finns nog många om köper klappar som är just begagnade. Det är ju liten skillnad dock mot en begagnad iPhone eller ett begagnat konstverk.
Citera
2021-12-23, 23:08
Medlem
VelvetReds avatar
Jag skulle personligen inte ha något emot att få något begagnat i julklapp, men jag tror inte jag skulle våga ge en något begagnat till någon annan, om jag inte vet med säkerhet att mottagaren inte har något problem med det.
Citera
2021-12-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vem skulle ha något emot en begagnad Picasso eller en Rolex? Finns nog många om köper klappar som är just begagnade. Det är ju liten skillnad dock mot en begagnad iPhone eller ett begagnat konstverk.

Ja verkligen, det är stor efterfrågan även på accessoarer som inte längre går att få tag på i butik, från tex Hermès.
Citera
2021-12-23, 23:25
Medlem
Berhets avatar
1. ja, om det finns en tanke bakom presenten och därför en anledning varför just varan köpts. Alltså utöver att den var billigare begagnad

2. Ja, om det INTE finns en tanke bakom och något bara köpts för att det fanns att köpa billigt

vet inte om toleransen är högre hos WT. det köps troligtvis olika saker måntro
Citera
2021-12-23, 23:35
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vi utgår i från att värdet på varorna är det samma. Dvs i stället för att köpa nytt i butik för tex 200:- vänder du dig till begagnat marknaden med samma belopp eller går ut i garaget och rotar fram något som är värt 200:-

En andra förutsättning är att du är lika träffsäker i valet av julklapp baserat på mottagarens behov och intressen.

Frågor att diskutera:

1. Skulle du kunna tänka dig att ge bort en begagnad julklapp under ovanstående förutsättningar?

2. Skulle du reagera negativt om du i stället var mottagare av en sådan gåva?

Det har jag inget problem med i något av fallen. Själv älskar jag böcker och det finns flertalet böcker jag söker efter men som inte finns i tryck. Om någon hittade en av dem på ett antikvariat hade jag hellre fått den i gåva än något nyinköpt.

Om något är nytt eller ej är inte det viktiga. Tanken och träffsäkerheten är det viktiga. Med det sagt har jag inte köpt eller fått julklappar på många år. Det är inte riktigt befogat när man är vuxen och inte har barn runtomkring sig.
Citera
2021-12-23, 23:35
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berhet
vet inte om toleransen är högre hos WT. det köps troligtvis olika saker måntro

Kan faktiskt tänka mig att det är en lägre tolerans emot begagnat inom de kretsar som beskrivs som "wt".

Inom lite finare kretsar tenderar man att mer värna om en polerad yta, där bland annat hela klimat och miljöaspekten kan väga tyngre än gåvan i sig, dvs, det kan nästan vara en fördel att ge bort något begagnat inom societeten idag, om något.
Citera
2021-12-24, 01:39
Medlem
Narutoshippchops avatar
Själv handlar jag ibland begagnade filmer, skivor och spel från Tradera. Det uppskattas av mottagarna varje gång.

Men jag är noga med att läsa om varans skick innan köp. Man vill ju inte ge bort något sunkigt på julafton.
Citera
2021-12-24, 09:32
Medlem
InlagdLems avatar
Så länge mottagaren inte vet att presenten är begagnad plus att den ser oanvänd ut, så tycker jag att det är fritt fram. Det personen inte vet, har den inte ont av.
Citera
2021-12-24, 10:28
Medlem
Jag tycker att det beror lite på om syftet är att komma undan billigare eller att hitta nått bättre.

Om man har tänkt sig en julklapp för ca 500 spänn, och tänkt ut något bra, men sen hittar den begagnad för 100 spänn, då känns det mest sniket, men om man istället letar rätt på något som kostade nytt 2000 spänn men får tag på det för 500, då är det helt ok, och visar ju att man ansträngt sig lite extra för att hitta något riktigt bra.

Men att ge bort egna grejer man inte behöver längre känns faktiskt riktigt snålt. Om jag har en fullt fungerande men lite äldre skruvdragare liggande som jag inte behöver längre, men vet att brorsan kanske har ett behov av den, då ger jag den till honom direkt, jag slår inte in den i julklappspapper och sen ger bort den.
Citera
2021-12-24, 10:34
Moderator
Maviels avatar
Jag gillar när det inte bara är slit och släng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in