Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-22, 22:58
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska samla på mig modet och gå ner till krypgrunden (kul va). Har en mus/råtta eller gnagare som försöker bita sig upp så ska försöka täta.

Jag är själv väldigt oerfaren när det kommer till krypgrund och leta håligheter.

Så snälla kom med tips, hur ser man på lättast sett alla hålen? Vad bör jag använda för skum?

Hur hittar jag råttans bo?

Ja många frågor, så gärna många och välfyllda svar!
Citera
2021-12-22, 23:02
  #2
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Ingen idé att leta hål.
Ner med fällor istället.
Citera
2021-12-22, 23:08
  #3
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Hej!

Jag ska samla på mig modet och gå ner till krypgrunden (kul va). Har en mus/råtta eller gnagare som försöker bita sig upp så ska försöka täta.

Jag är själv väldigt oerfaren när det kommer till krypgrund och leta håligheter.

Så snälla kom med tips, hur ser man på lättast sett alla hålen? Vad bör jag använda för skum?

Hur hittar jag råttans bo?

Ja många frågor, så gärna många och välfyllda svar!
Skulle nog säga att det är svårt att hitta om du inte vet ungefär vart..

Vad får dig att tro att en mus försöker gnaga sig in i blindbotten på huset?
Citera
2021-12-22, 23:09
  #4
Medlem
Gibbledygooks avatar
Är det inte lättare att täta inuti bostaden?
Citera
2021-12-22, 23:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Skulle nog säga att det är svårt att hitta om du inte vet ungefär vart..

Vad får dig att tro att en mus försöker gnaga sig in i blindbotten på huset?

Hör i detta nu hur det rivs och slits under köksbrunnen.. de rivs rejält.. vad fan kan de vara.
Citera
2021-12-22, 23:13
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Hör i detta nu hur det rivs och slits under köksbrunnen.. de rivs rejält.. vad fan kan de vara.

Mus eller råtta.
Citera
2021-12-22, 23:15
  #7
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Kör med råttgift utanför kåken istället.
Tänk på att lägga giftet i en "fälla" där inga större djur kommer in som tex katter.
Citera
2021-12-22, 23:16
  #8
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Hör i detta nu hur det rivs och slits under köksbrunnen.. de rivs rejält.. vad fan kan de vara.
Då är den ju förmodligen redan inne i golvbjälklaget. Visst går det täta hålet om du hittar det men den är ju som sagt redan inne..

Jag tätade ett mushål i golvet i skafferiet (tätade inifrån) med fogskum, rejält med fogskum. Det var för 10 år sen, har inte haft någon mus där efter det.

Ska du leta efter hål i blindbotten får du ju leta ute i kanterna mot grunden, den lär ju inte ha gnagt hål mitt i. Men den måste ju inte nödvändigtvis tagit sig in i bjälklaget underifrån.

Gift får du inte köpa längre, så då måste man ringa, skadedjursbekämpare
__________________
Senast redigerad av Hobbybonde 2021-12-22 kl. 23:18.
Citera
2021-12-22, 23:19
  #9
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken-Ring-Inte
Kör med råttgift utanför kåken istället.
Tänk på att lägga giftet i en "fälla" där inga större djur kommer in som tex katter.
Privatpersoner får inte köpa gift längre tror jag.
Citera
2021-12-22, 23:21
  #10
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Privatpersoner får inte köpa gift längre tror jag.

Googla så får du se att det är lätt att köpa hem. Går även bra att tillverka eget råttgift om man vill det.
Citera
2021-12-22, 23:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Då är den ju förmodligen redan inne i golvbjälklaget. Visst går det täta hålet om du hittar det men den är ju som sagt redan inne..

Jag tätade ett mushål i golvet i skafferiet (tätade inifrån) med fogskum, rejält med fogskum. Det var för 10 år sen, har inte haft någon mus där efter det.

Ska du leta efter hål i blindbotten får du ju leta ute i kanterna mot grunden, den lär ju inte ha gnagt hål mitt i. Men den måste ju inte nödvändigtvis tagit sig in i bjälklaget underifrån.

Gift får du inte köpa längre, så då måste man ringa, skadedjursbekämpare

Tror du de kan komma in via träpanelen? Funderar på att köpa rostfri stålnät och spika igen. Vill inte ha de äckliga råttorna här..

Har fyllt i golvbrunnen ovanifrån (hel flaska 300 ml) med typen LP400 (lim).
Tänkte gå i krypgrunden och lägga stålplatta..
Citera
2021-12-22, 23:25
  #12
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken-Ring-Inte
Googla så får du se att det är lätt att köpa hem. Går även bra att tillverka eget råttgift om man vill det.
Jo, illegalt går ju det mesta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback