2021-12-22, 10:38
Medlem
Var inte rasifierad ett ord som de rasifierade själva började med? Jag tyckte det lät som ett skällsord redan från början.

Ungefär som färgad. Är det någon som har målat om dem tänkte jag när det ordet började rekommenderas för en halv livstid sedan.
Citera
2021-12-22, 10:38
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men "neger" är väl bara en försvenskning av engelska "nigger", som därmed har exakt samma rasistiska laddning?
Citera
2021-12-22, 10:39
Medlem
EnLitenkilles avatar
Är statsvetaren neger?
Citera
Medlem
tv4 o svt tuggar på som senildementa , alltså ju mer dom gaggar med sitt vurmande för apnegern så går jag motvalls, slär jag mig på tummen, skriker jag jävla neger istället för fan o har till o med börjat heila
istöllet för att vinka hej då , detta har gått nästan automatiskt, känns brefriande.

Vem ska betala för Negrerna o vart ska dom bo o jobba, just saying
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Så om du kallar honom NEGER då ? Då tar han inte illa vid?

Inte om han förstår det svenska språket. För det betyder, som jag skrivit tidigare, svart man från Afrika. Ingen annat. Och absolut inte det du tror och tolkar. Och det är märkligt att du anser dig ha rätt att tolka ett språk som du uppenbarligen inte behärskar. Jag skulle aldrig drömma om att tolka ett språk jag inte begriper.
Citera
2021-12-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Rätta mig om jag har fel, men "neger" är väl bara en försvenskning av engelska "nigger", som därmed har exakt samma rasistiska laddning?

Nej, neger är en försvenskning av spanska negro som betyder mörk eller svart.
Citera
2021-12-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein

Nej det är det inte. Men negrer och blattar tro det. Neger har sitt ursprung i spanskans "negro" dvs svart och betyder ordagrant "svart man från Afrika". Och ordet är gammalt. Minst 500-800 år. Men sedan har det tolkats och förvanskats av folk(moderna invandrare) som inte förstår eller kan språket i modern tid.. som du.
Citera
2021-12-22, 10:44
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Jag kommer att säga NEGER så länge jag lever. Jag lär mina barn att säga det och jag beställer alltid negerboll på kafeteria. Det ordet kommer aldrig att falla ur min familjs vokabulär.

Däremot håller jag med om att "mörkhyad" bör undvikas. Det har en för mild klang och uppfanns för att försöka tvätta bort de primitiva konnotationerna som onekligen följer med ordet NEGER. Men NEGRER är primitiva, och det är inget vare sig de eller vi kan göra något åt. Så NEGER är ett bra ord för NEGRER.
Citera
2021-12-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Inte om han förstår det svenska språket. För det betyder, som jag skrivit tidigare, svart man från Afrika. Ingen annat. Och absolut inte det du tror och tolkar. Och det är märkligt att du anser dig ha rätt att tolka ett språk som du uppenbarligen inte behärskar. Jag skulle aldrig drömma om att tolka ett språk jag inte begriper.

Men du måste ha insett ordets betydelse ändrats med tiden? Vad än historien var så är det inte så längre. Jag tycker inte ord ska bannas heller men i vilket sammanhang än i extremt små cirklar kan du säga neger utan att någon tar illa vid? Välutbildade eller inte..
Ord är till för att kommunicera med andra .. om 99% (inkl. svenskar) inte förstår betydelsen av ordet som du menar.. vad spelar historien för roll då?
Citera
2021-12-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
bulletin är betalvägg. tv4play.se kan jag inte kolla på då jag befinner mig utomlands. Men om det du säger stämmer så är det ju bra, tycker du inte... Vi ska inte ha nazister och rasister i landet! HMF-lagen behöver vidgas.

Vad fan ska man kalla dom då? Personer av annan nyans? Vore det inte sjysst att leva i en värld där folk kallar oss svennar och snor våra jackor sen åker man dit på att säga vilka det var för man sa det på fel sätt. Dom ska väl gärna ha skadestånd då också och behålla stöldgodset?
Citera
2021-12-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nu är det förbjudet och du gör klokt i att acceptera detta.
Fundera istället på ifall det finns fler kränkande ord vi kan plocka bort.
Vad sägs om svenne, som i svennebanan eller svennejävel?
Guling.
Zigenare.
Blatte.
Spagge.
Kulturberikare, pensionsräddare eller raketforskare med en ironisk underton.

Osv.
Jag har inga problem med att bli kallad "svennejävel" etc. Jag tycker det är en helt absurd tanke att vissa ord skall förbjudas. I vilken utstrräckning det nu finns rasism, så är detta att angripa symptomen och inte orsakerna. Att se till att ytan är välpolerad, för att dölja smutsen under. Ett effektivt sätt att kväva all hederlig diskussion. Men det är väl det somliga vill.

Att förbjuda ordet "invandrare" - lika absurt som att förbjuda ordet "svensk".

...smaka på meningen "...ord vi kan plocka bort". Var skall gränsen dras, för att det kanske, någonstans kan finnas någon som kanske kan bli kränkt? Tanken på att detta utvidgas är absurd och fullständigt vedervärdig.

Ebba Grön sjöng på sin tid "Häng gud". Några kristna muttrade lite minns jag, men rockband i arabiska länder som sjunger liknande saker verkar anonymt och lever under dödshot.

Det är ingen mänsklig rättighet att slippa bli "kränkt"
Citera
2021-12-22, 10:51
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag har inga problem med att bli kallad "svennejävel" etc. Jag tycker det är en helt absurd tanke att vissa ord skall förbjudas. I vilken utstrräckning det nu finns rasism, så är detta att angripa symptomen och inte orsakerna. Att se till att ytan är välpolerad, för att dölja smutsen under. Ett effektivt sätt att kväva all hederlig diskussion. Men det är väl det somliga vill.

Att förbjuda ordet "invandrare" - lika absurt som att förbjuda ordet "svensk".

...smaka på meningen "...ord vi kan plocka bort". Var skall gränsen dras, för att det kanske, någonstans kan finnas någon som kanske kan bli kränkt? Tanken på att detta utvidgas är absurd och fullständigt vedervärdig.

Ebba Grön sjöng på sin tid "Häng gud". Några kristna muttrade lite minns jag, men rockband i arabiska länder som sjunger liknande saker verkar anonymt och lever under dödshot.

Det är ingen mänsklig rättighet att slippa bli "kränkt"
I konsekvensens namn bör alla invektiv förbjudas - tex "mes", "tönt", "tjockis", "rugguggla", "svennehora", "bög" etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in