2021-12-22, 10:31
Bannlyst
Jesus! En självutnämnd politisk kommissarie som förutom att han har helt fel, så saknar han blod och jord koppling till Sverige , därav saknar han behörighet att ens uttala sej i dessa frågor.

Absolut! Man borde ha en prefix framför ordet invandrare. Så inte Finländare , Tyskar, Japaner och Norrmän inte bunta ihop med slöddret som är MENA Invandrare och ifrån Afrika.
Senast redigerad av 31G350125 2021-12-22 kl. 10:34.
Citera
2021-12-22, 10:32
Medlem
mrmoonlightss avatar
Det är inte aktivister som ska bestämma vilket språkbruk som ska användas. Bara för att man sätter en aktivist i en TV-soffa har man inte bestämt vad som ska vara tillåtet.

Invandrare är ett vedertaget neutralt begrepp på en person som föddes i ett annat land och flyttade till Sverige.
Citera
2021-12-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Och nigger det är inte negativt ?? Du skojar.. ? Du kan alltså gå fram till en välutbildad svart man med samma språkkunskaper som dig och kalla honom Nigger och du tror han INTE tar illa vid? Förstår jag dig rätt?

Du kan tydligen inte läsa. Jag skrev just att man/du/ni förväxlar neger med nigger. Nigger är ett skällsord men neger är det inte. Du är exakt så korkad som jag trodde.
Citera
2021-12-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Lika konstruktivt som att skurkärring blev städerska som blev lokalvårdare som blev hygientekniker. I alla praktiska avseenden är det samma sak före och efter.

Visst är det så. Det lär komma nya ord för samma sak.
Citera
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Citat:
Fyra ord som inte ska användas alls enligt Barakat Ghebrehawariat är ”Neger”, ”Färgad”, ”Svartskalle” och ”Invandrare”.
Citat:
”mörkhyad”, ”rasifierad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”.
Ghebrehawariat vill inte att vi ska prata om honom helt enkelt.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nej det är det inte. Om man säger N-ordet är per definition ordet nigger som man då menar. Men idioter, som du, likställer det med ett flerhundraårigt ord som neger. Som fö har sitt ursprung i det spanska ordet negro dvs svart. Svennedjävel är ett blattekonstruerat ord i akt och mening att få svenska personer ta illa vid sig. Det är stor skillnad. Ni tror att ni kan vräka ur er ert hat och känna er bättre. Vilket ingen gör för det är bara patetiskt och imbecillt. Precis som ni blattar är. Obildade och imbecilla. Lär er språket i det landet ni lever så kanske du lär dig att ordet neger är äldre än flertalet orden i ordlistan.

I USA benämnde man under många år (2000-2005 typ) svarta som "mondays". Som min vän i NY sa - för att ingen gillar ju måndagar... Det är det enda använda begreppet jag kommer på som inte blivit rasistiskt klassat.

Hade man velat att invandrare skulle assimilera sig så skulle man istället jobba för att annorlunda hudfärg inte måste vara något negativt och inte heller ursprung. Ja, med Afrika och afrikaner som undantag då så klart, de måste bort!
Citera
2021-12-22, 10:34
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterslak
https://www.bildtagg.se/bild/ieh8v6b459rhyv93b1ly3df
"Rasifierad" är väl i grunden ett PK-begrepp så cirkeln är redan sluten.

Ja, vi har nog gått rätt många varv vid det här laget. "Mörkhyad" ersatte väl "svart" som ersatte "neger". Jag har även hört kritik mot användandet av ord som "färgad" och "afrikan", men det kanske fortfarande är gångbara begrepp? "Afrosvensk" hör man ju åtminstone rätt ofta, även om det inte behöver betyda att den som kallar sig för det är född i Afrika eller någonsin ens har varit i Afrika.

För egen del tror jag den här statsvetarens förslag kommer att ignoreras till största del, men det vore ändå rätt roligt om det fick genomslag. Oräkneliga rapporter och studier från allehanda myndigheter får väl då anses innehålla otillåten terminologi om t.ex. "flykting" och "utländsk bakgrund" klassas som problematiska begrepp.

Men det är klart, många vill väl helst att dylika studier inte skall bedrivas alls i och med att själva slutsatserna tenderar att bli icke-PK.
Citera
2021-12-22, 10:35
Medlem
Statsvetare kan dra åt helvete.
Citera
2021-12-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du kan tydligen inte läsa. Jag skrev just att man/du/ni förväxlar neger med nigger. Nigger är ett skällsord men neger är det inte. Du är exakt så korkad som jag trodde.

Så om du kallar honom NEGER då ? Då tar han inte illa vid?
Citera
2021-12-22, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
”Men Barakat Ghebrehawariat hade inte bara tips på ord att undvika. Han gav också ”grönt ljus” för olika ord och begrepp – bland annat ”människor som tillhör vithetsnormen” och ”människor med utomnordiskt utseende”.”

Haha det var väl värre i så fall. Människor med utomnordiskt utseende. Vilka syftar han på då? Negrer? Poc? Eller vad?

Löjligt.

Utomnordiskt utseende är väl rasism. Men en neger som har bott i Sverige i flera generationer , så säger någon utomnordiskt utseende, då blir det verkligen utpekande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
I USA benämnde man under många år (2000-2005 typ) svarta som "mondays". Som min vän i NY sa - för att ingen gillar ju måndagar... Det är det enda använda begreppet jag kommer på som inte blivit rasistiskt klassat.

Hade man velat att invandrare skulle assimilera sig så skulle man istället jobba för att annorlunda hudfärg inte måste vara något negativt och inte heller ursprung. Ja, med Afrika och afrikaner som undantag då så klart, de måste bort!

Ja, precis som bögar har tagit ett utmanande ord till sig och gjort det till sitt. Men för att göra så krävs det intelligens humor och insikt. Något som uppenbarligen saknas i gruppen det rör.
Senast redigerad av Pingubengt 2021-12-22 kl. 10:44.
Citera
Medlem
Citat:
– Vi vet också att [ordet invandrare] används slentrianmässigt för att beskriva problem, konstaterade han.

– Vad ska man säga i stället, undrade Soraya Lavasani.

– Människor som invandrat, föreslog Barakat Ghebrehawariat.

I plural klingar det okej; i singular skräller det om skällan.

Om vi sätter hans förslag i kontext utifrån hans eget namn får vi alltså: "Barakat Ghebreawariat, människan som invandrat.

Om jag inte minns fel är det samma person som menade på att det är vår demokratiska skyldighet att ifrågasätta styrelserum, där könsdelningen inte är 50/50. (Jag vill minnas att jag hörde det i TV4.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in