2021-12-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej, neger är en försvenskning av spanska negro som betyder mörk eller svart.
Självklart är det en variant på det ursprungliga spanska ordet. Däremot kan man ju resonera kring om användandet idag fortfarande har den kopplingen, med tanke på dels slaveriets historia i USA och dels med tanke på att det dröjde ganska länge innan vi fick någon större svart befolkning i Sverige. Jag kan köpa att människor som är 70+ använder ordet neger och menar det på ett helt neutralt sätt, men språkbruk förändras ju över tiden. Jag kan definitivt hålla med om att statsvetarens resonemang hos TV4 är ganska absurt och löjeväckande, men just vad gäller mörkhyade individer så känns ju "svart" som ett så pass neutralt och etablerat begrepp sedan många decennier tillbaka att jag inte riktigt ser poängen i att insistera på något annat. Däremot har jag svårare att se motiveringen bakom att exempelvis ersätta "zigenare" med "romer" för att ta ett annat exempel, men 50 år från nu så kanske jag tycker annorlunda.
Citera
2021-12-22, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Rätt viktigt om du tex ska säga : mannen som rånade och våldtog mig var vit som snö eller svart som natten . Väldigt viktigt

Absolut det tycker väl alla? Det är ju inte det jag menar och det borde du förstå.
Citera
2021-12-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det vore bättre att försöka skapa en värld där ingen behöver sno någons jacka. Den kapitalistiska statusjakten där man ska glänsa är sjuk. Om alla hade det lika skulle det inte vara någon idé att stjäla.

Vad har dina drömmar om kommunism att göra med saken? Tror du kommunismen har varit snäll mot mörkhyade? Dom förslavar annorlunda människor än idag. Vill man glänsa genom att spöa någon och pissa dom i ansiktet har man en personlighetsstörning eller kulturell avvikelse och bör inte ursäktas för att morsan jobbar som städare.

Om alla hade det lika skulle ingen bota din hjärnskada. Just sayin homeslice.
Citera
2021-12-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Men du måste ha insett ordets betydelse ändrats med tiden? Vad än historien var så är det inte så längre. Jag tycker inte ord ska bannas heller men i vilket sammanhang än i extremt små cirklar kan du säga neger utan att någon tar illa vid? Välutbildade eller inte..
Ord är till för att kommunicera med andra .. om 99% (inkl. svenskar) inte förstår betydelsen av ordet som du menar.. vad spelar historien för roll då?

Historien spelar alltid roll.
Och speciellt ord spelar roll.
Ordet neger är ett ord som var allmänt och levande till alldeles nyligen. Åtminstone till 70 talet om inte ännu längre.
Och det har INTE förändras i den stora SVENSKA folkgruppen men folk som har kommit in landet anser sig veta mer. Och anser sig ha rätt att missförstå dess innebörd och börjar att kräva andra tolkningar än de som gäller ska gälla.

Det är fel och extremt dumt. Det utarmar språket(svenskan som språk är extremt rikt och extrem specifikt och exakt) och folk som kommer in i landet tror att de äger tolkningsföreträde på en massa andra områden bara för att de inte fattar..

Så är det helt enkelt inte och det kommer aldrig vara så. Men det gör en sak. Det omöjliggör assimilering och så att Sverige återigen kan fungera som ett land. Det kommer fortsätta sin degenerering.

Men det är nog alldeles för djupt för du/ni att förstå skulle jag gissa.
Citera
2021-12-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Självklart är det en variant på det ursprungliga spanska ordet. Däremot kan man ju resonera kring om användandet idag fortfarande har den kopplingen, med tanke på dels slaveriets historia i USA och dels med tanke på att det dröjde ganska länge innan vi fick någon större svart befolkning i Sverige. Jag kan köpa att människor som är 70+ använder ordet neger och menar det på ett helt neutralt sätt, men språkbruk förändras ju över tiden. Jag kan definitivt hålla med om att statsvetarens resonemang hos TV4 är ganska absurt och löjeväckande, men just vad gäller mörkhyade individer så känns ju "svart" som ett så pass neutralt och etablerat begrepp sedan många decennier tillbaka att jag inte riktigt ser poängen i att insistera på något annat. Däremot har jag svårare att se motiveringen bakom att exempelvis ersätta "zigenare" med "romer" för att ta ett annat exempel, men 50 år från nu så kanske jag tycker annorlunda.

Svart är inte alls neutral om du frågar någon som är ljusbrun. Samma med "hudfärgad" som ju är på väg bort. För en afrikan eller asiat eller diverse folkgrupper från olika delar av världen är hudfärg inte alls de nyanser som européer menar.
Citera
2021-12-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown250
Fast det är väl bra att vi visar att rasism inte är accepterat.
Det är väl inte rasism att komma från ett annat land. Däremot är det rasism att förbjuda ordet brun. Om man skriver en lag som säger att alla människor är vita har man rangordnat folk. Så långt ideologi.

Praktisk strategi då. Om vi låtsas att alla i hela världen är svenskar kommer vi aldrig förstå eller lösa utanförskapet. Att vara född utanför Sverige, Norden eller Europa innebär olika höga trösklar till inkludering i samhället.

Så vi ska absolut kunna diskutera folks bakgrund eftersom ens historia styr vem man är och vilka förutsättningar man har. Att just en statsvetare vill förbjuda detta är hårresande. Statistik är att förstå världen genom siffror. Då om någon gång ska man gruppera och bryta ned. PK hör inte hemma bland statistik.
Citera
2021-12-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Svart är inte alls neutral om du frågar någon som är ljusbrun. Samma med "hudfärgad" som ju är på väg bort. För en afrikan eller asiat eller diverse folkgrupper från olika delar av världen är hudfärg inte alls de nyanser som européer menar.
Skulle du säga att "brun" är mer neutralt i så fall? Det begreppet borde ju dessutom täcka in allt från ljusbrun till mörkbrun i så fall.
Citera
2021-12-22, 10:59
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja, precis som bögar har tagit ett utmanande ord till sig och gjort det till sitt. Men för att göra så krävs det intelligens humor och insikt. Något som uppenbarligen saknas i gruppen det rör.
Tja, amerikanska negrer kallar ju sig själva för niggers iallafall..
Citera
2021-12-22, 11:01
Medlem
Han invandraren i filmklippet för ju en hopplös kamp.

Han menar att ord som FÖRR var OK, som "invandrare", idag INTE är OK eftersom de har börjat användas på ett negativt sätt. Säger du "invandrare" så är det i första hand i en negativ mening.

Alltså, så fort folket tar ett nytt PK-anpassat ord och börjar ironisera över det och ge det en dålig innebörd, då måste ordet förbjudas.

Han kan således hitta på nya ord i evigheters evighet och så fort det börjar användas i negativa sammanhang så måste han hitta på ett nytt ord.

Lycka till!
Senast redigerad av byggare bob 2021-12-22 kl. 11:05.
Citera
2021-12-22, 11:03
Medlem
Negerns okända anfader har dom problem med att hitta,alltså dom 20 % av genomet som negern har annorlunda än den vita mannen kan alla världens vetenskapsmän inte hitta, tar man ett mugshot på valfri neger o en apa så är likheten slående o intelligensen är halvvägs mellan en apa o människa( går att räkna ut statiskt)

Vem ska betalar för negrena o vart ska dom jobba o bo nånstans (1 miljon in i sverige dom närmaste 10 åren)
Citera
2021-12-22, 11:08
Medlem
YP4XQs avatar
Två utlänningar ska alltså säga i Sverige vad svenskarna får säga och inte säga. Ut med dem! Åk hem så slipper ni bli kallade för något ni är! Nej just det ni älskar våra pengar och vår framgång - men vill samtidigt behålla er pissmentalitet!
Citera
2021-12-22, 11:10
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Citat:
Det är i TV4:s Nyhetsmorgon på tisdagen som statsvetaren och entreprenören Barakat Ghebrehawariat gör en genomgång tillsammans med programledarna Soraya Lavasani och Martin Järborg av ord som han associerar till hudfärg och han menar inte bör användas eller ska användas med försiktighet.
Fyra ord som inte ska användas alls enligt Barakat Ghebrehawariat är ”Neger”, ”Färgad”, ”Svartskalle” och ”Invandrare”.

Citat:
Barakat Ghebrehawariat gav också exempel på ord som han försett med varningsflagg. Det handlar om ”mörkhyad”, ”rasifierad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”.

Idiotin når nya gränser i Sverige. Man trodde inte det var möjligt.

Varför ska utlänningar bestämma vad som ska sägas och vara tillåtet?
Vad är det för fel på t.ex. ”mörkhyad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”?

Källa: https://bulletin.nu/statsvetare-inte-ok-att-saga-invandrare & https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/statsvetaren-så-kan-du-tänka-kring-språkbruk-och-hudfärg/13736600?playlist=5VlTI85y4ZaDx1ZwIcIj04&fbclid=Iw AR0S2uPQLvpw5bY5GC0LtmArQjmNIih6XubfPqaktmYUuk8qRK HrAwftpeE

Här ser jag möjligheten till att skapa en ny fin och inkluderande jultradition.

Kan vi inte alla tillsammans på julaftonskvällen samlas i vintermörkret till ett julbokbål
där vi bränner alla böcker som någon har blivit kränkt av under året.
Jag slår vad om att det är många av oss som har Vilhelm Mobergs förskräckliga bok
"Invandrarna" hemma i bokhyllan.
Låt oss alla i kvarteren samlas på hörnet och bränna våra "Invandrarna", eller vad vi
nu har för hemska böcker hemma, mellan Kalle och Karl-Bertil den 24:de!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in