Citat:
Ursprungligen postat av
bortmedfifittor
Sitter i samma båt som dig.. köpte min BR på topp-priser 2017, för att morsan som inte var här på 90-talet, men däremot såg uppgång av bostadspriserna på 00-talet hetsade om att "priser kommer bara fortsätta upp, du måste köpa NU". Jag var tveksam redan då till svensk ekonomi och dess hållbarhet, men då hon skulle stå för halva kalaset pengamässigt, så fick hon sitt igenom och BR blev köpt.
Resultat: 55 kvm, 10 min bort från Sthlms innerstad, för 3,5 millar. Detta pris har jag sen dess inte fått den värderat till, utan den har idag sjunkit till ca 3,1 mille. Och ja... det känns ju inte bättre och bättre vad gäller ekonomin i vårt land. Jag har "bara" 1 mille i lån, men om räntan skulle sticka upp till 3-4% hade jag med min obefintliga inkomst suttit i skiten rejält.
Detta är något som skrämmer mig alla sa till mig speciellt de i 50-60 års åldern att bostaden ökar alltid i värde och när man ställer frågan med vilken statistisk och under hur lång tid har det varit så har de inget bra svar på det.
Vissa tror att det är en naturlag att fastigheter ökar i värde från år till år.
Historiskt senaste 100 åren har ju börsen gått bättre än bostadspriser i sverige ändå säger många äldre som hade ren tur med sitt fastighetsköp att det är den bästa investeringen just för att det var det för DOM och att det är i princip den enda investeringen dom gjort.
Jag själv räknar ej med att min bostad kommer öka i värde utan inser att den kan sjunka kommande år men det får jag ta vägrar bosätta mig i en hyresrätt i rinkeby eller bo hemma större delen av mitt unga vuxna liv.
Men jämfört med att hyra min lägenhet i andra hand som skulle kosta mig 5k extra i månaden så har jag på 10 år "sparat" 600k så mim bostad kan tappa 50 procent o då går jag jämnt ut efter 10 år ändå så får tänka så för o lugna ner sig lite 😅