• 1
  • 2
2021-12-21, 13:34
Medlem
Så i princip fick jag covid och jag arbetade som extraarbetare. Jag fick sms som säger

Hej ! Vi ha gjort intyg åt dig. Jag ska kolla med honom så att han va postat det till dig . Hur mår du? Tänker du komma tillbaka och jobba något?

Jag svarar

Hej. Ok, bra! Jag kunde vara bättre, jag har problem relaterade till efter covid. Mina lungor är inte bra efteråt och jag är svag. Jag tror inte att min hälsa är bra för den här typen av jobb, till och med läkaren sa att det till mig jag måste vara försiktig. Jag gillar det här arbetet, men ja, jag har bara en kropp. Jag kommer innan jul med arbetskläder och allt.

Jag gillade inte att ha jobbgrejer hemma, men min plan var att komma tillbaka. Jag fick heller inget svar när jag ser i det nya intyget att jag sa upp mig.

Vad är min status med det här, är detta en legitim uppsägning och behöver jag inte ett meddelande tillbaka om att jag hade sagt upp mig från jobbet eller något.
Citera
2021-12-21, 13:40
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattinn
Jag tror inte att min hälsa är bra för den här typen av jobb, till och med läkaren sa att det till mig jag måste vara försiktig. Jag gillar det här arbetet, men ja, jag har bara en kropp. Jag kommer innan jul med arbetskläder och allt.
Här gör du ju tydligt att jobbet inte är för dig för du måste enligt dig själv och din läkare tänka på din kropp och att du sedan kommer in med arbetskläderna bekräftar väl att du menar att du avslutar din anställning.

Om du nu inte menade det, varför skrev du så som du gjorde?

Vad är det för ”intyg” du babblar om?
Citera
2021-12-21, 13:42
Medlem
Ja du har sagt upp dig. En uppsägning gäller även om du inte får nån bekräftelse.

Om du har ändrat dig får du väl förklara det för arbetsgivaren på ett vettigt sätt och varför de ska satsa på dig och varför de kan lita på dig. Kom inte med efterhandskonstruktioner som ”jag gillar inte att ha arbetskläder hemma” och att du bara menade du skulle vara borta kort tid.

Jag är dock tveksam att de kommer ta tillbaka dig om de kan lösa bemanning på annat sätt.
Citera
2021-12-21, 13:45
Medlem
Det var relaterat till arbetsformedlingen. Jag hade kommit överens med jobbet om att jag skulle bli arbetssökande. Så jag frågade om intyget som var fel. Sedan ber jag om en ny och det var annorlunda att jag hade sagt upp mig
Citera
2021-12-21, 13:55
Medlem
Airwave92s avatar
Det tycker jag
Citera
2021-12-21, 13:59
Medlem
Mycket svårt att förstå dig. Du säger å ena sidan att du hade kommit överens med jobbet om att du skulle bli arbetssökande och å andra sidan att din plan var att komma tillbaka?
Citera
2021-12-21, 14:05
Medlem
Citat:
Så i princip fick jag covid och jag arbetade som extraarbetare. Jag fick sms som säger

Hej ! Vi ha gjort intyg åt dig. Jag ska kolla med honom så att han va postat det till dig . Hur mår du? Tänker du komma tillbaka och jobba något?

Jag svarar

Hej. Ok, bra! Jag kunde vara bättre, jag har problem relaterade till efter covid. Mina lungor är inte bra efteråt och jag är svag. Jag tror inte att min hälsa är bra för den här typen av jobb, till och med läkaren sa att det till mig jag måste vara försiktig. Jag gillar det här arbetet, men ja, jag har bara en kropp. Jag kommer innan jul med arbetskläder och allt.

Jag gillade inte att ha jobbgrejer hemma, men min plan var att komma tillbaka. Jag fick heller inget svar när jag ser i det nya intyget att jag sa upp mig.

Vad är min status med det här, är detta en legitim uppsägning och behöver jag inte ett meddelande tillbaka om att jag hade sagt upp mig från jobbet eller något.

Även om du inte sagt upp dig så är ditt arbete ett EXTRA arbete och mest troligt blir du inte erbjuden något mer.
Citera
2021-12-21, 14:07
Medlem
Citat:

Jag svarar

Massvis med folk är som du, ska få det att låta som både JA och NEJ samtidigt. Har inte stake att vara tydliga.

Vad tycker du själv att detta betyder ?
"Jag kommer innan jul med arbetskläder och allt."

Tycker du själv att det betyder att "du inte gillar att ha dina arbetskläder hemma" eller tycker du att det är vettigt att tolka det exakt som det står "Jag kommer innan jul med arbetskläder och allt." vilket betyder att du lämnar in kläderna för att de inte kommer att användas längre (inte av dig i alla fall).

Tillsammans med det andra fetade så...

Ja, du sa upp dig !
Citera
2021-12-21, 14:20
Medlem
Citat:

Jag svarar

Som arbetsgivare hade jag sett det som en uppsägning men vi har skriftliga uppsägningar.

Något som hade gagnat dig, din otydliga virrpanna.
Citera
2021-12-21, 15:03
Medlem
Firewaias avatar
Härligt att dagligen se mina landsmän ställa än mer dumma frågor än i går.

Ja du har sagt upp dig.
Ring till personen och förklara att du uttryckte dig klumpigt och inte menade att det skulle vara en uppsägning, bara att du ville att arbetskläderna skulle vara på arbetet under din sjuktid. (Av någon korkad anledning?)
Citera
2021-12-21, 15:58
Medlem
PaulPaljetts avatar
Å herre gud.

Hade det varit ett extraarbete av någon form och jag fått det där till mig så hade jag också tagit det som en uppsägning.
Citera
2021-12-21, 16:21
Medlem
SMS var en tydlig och klar begäran om uppsägning.

Papper som inkommer senare är bekräftelsen och eventuellt att det ska skrivas på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in