2021-12-23, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag är ny i denna del av flashback, så för mig var det en helt ny upplevelse att få läsa och prata med ryska troll.

För er kanske det är vardag, men jag blev väldigt upprörd när jag insåg att detta inte var en vanlig användare utan utlänning, antagligen en ryss med tanke på sammanhanget, som sitter med google tanslate (eller antagligen nåt mer finslipat) och diskuterar med mig.

Riktigt obehagligt. Jag kommer att syna varenda rysstroll jag misstänker. Jag kommer inte låta dem publicera propaganda om och om igen utan ifrågasättande. Eftersom de inte blir avstängda på grund av forumregler är det lönlöst att försöka komma åt dem så. Då återstår att ifrågasätta dem. Eftersom de inte kan svenska (eller norska) kommer de snart bli tysta när man ifrågasätter dem. Svarar de inte men fortsätter med inlägg så vet man: de är rysstroll.

Men förhelvete!
Spamma inte tråden med dina personliga paranoida föreställningar.
Sök hjälp!

Det är på uppsegling en dispyt mellan väst och Ryssland.
Vad det specifikt handlar om i realiteten kan jag garantera att du är undanhållen den informationen också som vi flesta andra.

Har en pappa som faktiskt upplevt andra världskriget och en del oönskade insikter om vad flera sidor i kriget gjort sig skyldiga till.

Om du inte kan hantera självtänkande och bara naivt vill se de onda mot de goda så rekommenderar jag att du somnar i din barnkammare och håller tummarna att de "goda" vinner.
Citera
2021-12-23, 00:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Finns ingen vettig människa som inbillar sig att Rysslands krigsmakt kan mäta sig med USA:s. Men USA har svagheter, och de kommer Putin att utnyttja. Det var det jag menade, inget annat.

Irriterar mig på att man kallas Putin-troll när man ifrågasätter USA:s och NATO:s livsfarliga och hycklande fulspel i Ukraina. Men ok, de flesta har ju köpt propagandan vi översköljs av i alla mediakanaler.

Kraven av Ryssland mot väst verkar inte några gränser. En anledning till en väpnad konflikt verkar vara att tyska staten har stängt ner tyska RT…….
Citera
2021-12-23, 00:50
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Men förhelvete!
Spamma inte tråden med dina personliga paranoida föreställningar.
Sök hjälp!

Det är på uppsegling en dispyt mellan väst och Ryssland.
Vad det specifikt handlar om i realiteten kan jag garantera att du är undanhållen den informationen också som vi flesta andra.

Har en pappa som faktiskt upplevt andra världskriget och en del oönskade insikter om vad flera sidor i kriget gjort sig skyldiga till.

Om du inte kan hantera självtänkande och bara naivt vill se de onda mot de goda så rekommenderar jag att du somnar i din barnkammare och håller tummarna att de "goda" vinner.
Hoppas groggarna värmer skönt!
Citera
2021-12-23, 01:26
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kraven av Ryssland mot väst verkar inte några gränser. En anledning till en väpnad konflikt verkar vara att tyska staten har stängt ner tyska RT…….

RT försvann för något år sedan ur min Viasat/Allente-tablå. Synd, var intressant att höra lite rysk propaganda som motvikt till den USA-propaganda vi matas med i alla andra kanaler. Och jag inbillar mig inte för en sekund att RT skulle vara "neutral".

Har f.ö. alltid undrat om vår nolla till försvarsminister Peter Hultqvists roll i NATO:s fulspel om Ukraina. Han upprepar ju alla Washingtons propagandafloskler som en duktig liten papegoja. Är han så tappat korkad att han tror på propagandan eller spelar han bara med i fulspelet?
Senast redigerad av Drozd 2021-12-23 kl. 01:29.
Citera
2021-12-23, 02:19
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Jahapp, vissa användare verkar ha lämnat denna tråd ”helt plötsligt”.

Det är obehagligt men en tydlig verklighet är att ryska troll är här på flashback.

Jag önskar att varje användare är uppmärksam på varje försök att propagera för främmande nation, eller ett visst svenskt parti etc.

Kommer en sådan uppmaning från en riktig användare eller från ett troll från främmande makt?

Flashback ska stå för frihet. Inga organisationer, föreningar, partier, staten eller främmande stater ska någonsin få möjlighet att förstöra det.

Ursäkta att jag blev högtidlig och nästan gråtmild. Men flashback är nåt att kämpa för. Det sista ärliga mediet i Sverige.

” Den finska journalisten Jessikka Aro har vigt de senaste åren av sin karriär åt att undersöka ryska trollfabriker och hur desinformation i sociala medier används för att påverka världspolitiken. På Webbdagarna i Stockholm kommer hon att prata om hur rysk propaganda i sociala medier fungerar och varför det bör vara av intresse för alla marknadsförare.”
https://webbdagarna.se/vad-varje-marknadsforare-bor-veta-om-ryska-trollfabriker-blogg/
Citera
2021-12-23, 02:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
” Den finska journalisten Jessikka Aro har vigt de senaste åren av sin karriär åt att undersöka ryska trollfabriker och hur desinformation i sociala medier används för att påverka världspolitiken. På Webbdagarna i Stockholm kommer hon att prata om hur rysk propaganda i sociala medier fungerar och varför det bör vara av intresse för alla marknadsförare.”
https://webbdagarna.se/vad-varje-marknadsforare-bor-veta-om-ryska-trollfabriker-blogg/
Tack för länken! Jag läste artikeln. Viket alla borde göra. Vi måste alla skärpa oss och se dessa troll som försöker påverka oss.

Just nu är det ryssar och putinister som är hotet. Men det kan komma från Kina framöver och även från våra egna underbara förtroendegivande partier.

Det må vara vänsterpartiet, miljöpartiet, socialdemokraterna, sverigedemokraterna.

Oavsett parti så måste man hålla koll på ”makten”. Medier och journalister anser sig ha den rollen men jag betvivlar deras kapacitet.

Jag tror inte på dem en sekund när det gäller. De behöver mat på bordet också. Bara helt oberoende kan granska makten.

Jag lever i tron att anonyma forum som flashback blir vad open source har blivit inom systemutveckling. Det enda sättet att utveckla.

Hoppad att information går dit också.
Citera
2021-12-23, 02:47
Medlem
Citat:
Jahapp, vissa användare verkar ha lämnat denna tråd ”helt plötsligt”.

Det är obehagligt men en tydlig verklighet är att ryska troll är här på flashback.

Jag önskar att varje användare är uppmärksam på varje försök att propagera för främmande nation, eller ett visst svenskt parti etc.

Kommer en sådan uppmaning från en riktig användare eller från ett troll från främmande makt?

Flashback ska stå för frihet. Inga organisationer, föreningar, partier, staten eller främmande stater ska någonsin få möjlighet att förstöra det.

Ursäkta att jag blev högtidlig och nästan gråtmild. Men flashback är nåt att kämpa för. Det sista ärliga mediet i Sverige.

Alla som inte håller med dig är rysstroll? Så om man anser att det inte ligger i Sveriges intresse att ta parti för Nato då är man ett rysstroll? Alla som alltså inte håller med dig går främmande makts ärenden. Jag håller inte med dig men jag anser inte att du går främmande makts ärenden. Du är bara lite väl "naiv" för att inte uttrycka mig mer vulgärt
Citera
2021-12-23, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Skulle krig utbryta mellan NATO och Ryssland så är NATO den överlägsna parten. Ryssland kan inte längre leva på brända jordens taktik, och enbart USA har ett enormt teknologiskt övertag. Dessutom skulle ryska soldater nog inte vilja strida så länge för att försvara Putins ära och prestige. Tror vi skulle se en enorm rysk motståndsrörelse bildas ganska snabbt.

Vilken utrikespolitisk expert du är. Putin har inte majoriteten av ryssarna bakom sig utan det är endast han själv som ställer till med "oreda"? Och motståndet mot Putin är ju "massivt" i Ryssland. Så säger ju SVT eller hur? Skulle nog gissa på att vem än som satt på presidentposten i Ryssland skulle ha exakt samma hållning annars hade han/hon varit rökt om de vågade gå emot folkviljan. Men vad vet jag, vi har ju "experten" här...
Citera
2021-12-23, 03:18
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Alla som inte håller med dig är rysstroll? Så om man anser att det inte ligger i Sveriges intresse att ta parti för Nato då är man ett rysstroll? Alla som alltså inte håller med dig går främmande makts ärenden. Jag håller inte med dig men jag anser inte att du går främmande makts ärenden. Du är bara lite väl "naiv" för att inte uttrycka mig mer vulgärt
Nej är det korta svaret.

Om du som en vanlig användare som propagerar för Ryssland och Putin så är det absolut okej. Du kan få mothugg för det men din tro och din rätt är, eller borde vara, helig. Det är i alla fall flashback för mig.

Det är dock tydligt att det i detta forum finns riktiga rysstroll, personer eller botar, som agerar som vanliga användare här men som klart och tydligt agerar för ryssland. Du har säkert hört om hur Trumps seger eventuellt påverkades av rysstroll.

Försök att inte blanda ihop ryssar som agerar som svenskar i medier för att propagera rysk politik (dvs rysstroll) och vanliga svenskar som av någon anledning tycker Putin är en hedersknyffel.

Det är två helt olika saker.
Citera
2021-12-23, 03:59
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Novakolia, fick du ett bra svar från mig? ”Naiv” som jag är enligt dig.

Jag känner mig lättad att du ”jag anser inte att du går främmande makts ärenden”.

Din svenska suger rejält dock. Det är förstås oförlåtligt om jag vore din chef. Du måste lära dig svenska bättre om du ska vara trovärdig och propagera europas sämsta lands idéer.

Ditt inlägg är så dåligt att det inte går att dissekera. Det går att begripa i sin helhet men bryter man ner det kan jag säkert säga: ingen svensk skulle någonsin uttrycka sig så. Inlusive efterblivna. Och naiva.
Citera
2021-12-23, 05:39
Medlem
Citat:
Nej är det korta svaret.

Om du som en vanlig användare som propagerar för Ryssland och Putin så är det absolut okej. Du kan få mothugg för det men din tro och din rätt är, eller borde vara, helig. Det är i alla fall flashback för mig.

Det är dock tydligt att det i detta forum finns riktiga rysstroll, personer eller botar, som agerar som vanliga användare här men som klart och tydligt agerar för ryssland. Du har säkert hört om hur Trumps seger eventuellt påverkades av rysstroll.

Försök att inte blanda ihop ryssar som agerar som svenskar i medier för att propagera rysk politik (dvs rysstroll) och vanliga svenskar som av någon anledning tycker Putin är en hedersknyffel.

Det är två helt olika saker.

Jag hade rätt. Det är bara SVT som gäller för dig. Det är redan bevisat att hela Trumpgrejen och de påstådda rysstrollen visade sig vara skitsnack från Clintonlägret. Du hänger inte med. Du har diskvalificerat dig själv.

Putin är varken en hyvens kille eller en blodtörstig diktatur. Världen är inte svartvit utan mer grå.
Citera
2021-12-23, 05:43
Medlem
Tror inte på dessa krigsivrare, men det intressanta är inte det: utan vad vill Ryssland dölja. Tror att det är något USA och Ryssland i maskopi vill dölja. Vad är det?

Wagner. Genom Wagner är Ryssland ytterst aktiva i Mali, Mocambique, Madagaskar (krutdurkar för IS) och kanske även Afghanistan. Det verkar faktiskt som att USA vill att Wagner ska kunnaa operera fritt. USA har aldrig sagt något om Wagner, märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in