2021-12-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du måste förklara hur saker i Bibeln kan vara felaktigt.
Hur är det möjligt?
Varför skulle någon skriva en sådan bok och sedan få hela världen att tro på den?

Om det gjordes förr, varför görs inte samma sak idag?

Jag tror om du funderar på ett bra svar på dessa frågor, då kan vi börja närma oss kärnan av vilken sanning TS avser med denna tråd.

Jag har redan listat ett antal fakta fel i bibeln: människor som blir flera hundra år, slavar byggde pyramiderna, att jorden varit i sin helhet under vatten, att jorden är +5000 år gammal, att jorden skapades på 6 dagar osv osv.

Det är klart att vi kan fått saker om bakfoten, men (tillskillnad från vad folk normalt tror rörande paradigmskiften) brukar teorier evolvera. Man brukar normalt sett inte kasta allt över bord, utan man successivt bygger ut teorin så att den bättre passar observationerna.

Det är inte ens en femtedel som är kristna, och andelen bokstavstroende är ju bara en bråkdel. Hade jag varit född 150 år tidigare, hade jag troligtvis varit kristen. Innan Darwin hade vi inga bra teorier om hur arter finns. Men evolutionsteorin, backas upp med så mkt data att vi kan utgå från att den är sann.

Ett slående exempel är vår syn på jorden, från att vara universums mitt. Till att jorden snurrar runt solen, till att solen är den liten stjärna i Vintergatan, till att Vintergatan är en galax bland många. Jag tar det för sant att jorden snurrar runt solen, och solen runt Vintergatans mitt.
Citera
2021-12-21, 22:20
Medlem
Citat:
Varför finns det falska saker i världen?
Vilken funktion fyller falska saker, som Gud?

Falska eller icke sanna teorier finns för att ingen förkastat dom, att förkasta en teori är både enkelt och svårt. Men när du har tillräcklig empiri för att säkerställa att en teori inte fungerar, kan ge vettiga förklaringar eller ge funktionella prediktioner så förkastas den.

Människor har i alla tider funderat på hur världen uppstått, i brist på funktionella teorier tar man den enklast. Nån skapade den, har ju varit gångbart länge. Nått som är ganska tydligt är ju mer vi lärt oss, desto mer perifiri blir skaparen.
Citera
2021-12-21, 22:21
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag har redan listat ett antal fakta fel i bibeln: människor som blir flera hundra år, slavar byggde pyramiderna, att jorden varit i sin helhet under vatten, att jorden är +5000 år gammal, att jorden skapades på 6 dagar osv osv.

Det är klart att vi kan fått saker om bakfoten, men (tillskillnad från vad folk normalt tror rörande paradigmskiften) brukar teorier evolvera. Man brukar normalt sett inte kasta allt över bord, utan man successivt bygger ut teorin så att den bättre passar observationerna.

Det är inte ens en femtedel som är kristna, och andelen bokstavstroende är ju bara en bråkdel. Hade jag varit född 150 år tidigare, hade jag troligtvis varit kristen. Innan Darwin hade vi inga bra teorier om hur arter finns. Men evolutionsteorin, backas upp med så mkt data att vi kan utgå från att den är sann.

Ett slående exempel är vår syn på jorden, från att vara universums mitt. Till att jorden snurrar runt solen, till att solen är den liten stjärna i Vintergatan, till att Vintergatan är en galax bland många. Jag tar det för sant att jorden snurrar runt solen, och solen runt Vintergatans mitt.
Du förstår inte min fråga.
Hur kommer det sig att Bibeln ens skrevs och blev något nästa alla trott på?
Om människor är så vettiga som du vill påskina. Du menar att ingen människa som är något att räkna med skulle ljuga och konspirera mot mänskligheten, låter det som.
Citera
2021-12-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Gud vet allt och däför är sanningen är vad som överrenstämmer med Guds sinne.

Sanning är inte självmotsägande. Sanning är inte falskt.
Men guds sinne är inkonsekvent enligt Bibeln. Den är full av motsägelsefullheter https://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk&t=368s

Om man går efter någons sinne som sanning blir det som gjort för att man ska sitta med två olika exempel som måste värderas och tolkas i förhållande till varandra. Som gjort för konflikter och varierande tolkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Sanningen är något som gå att följa.
Sanningen skapar tillit mellan varandra.
Skapar tillit? Hur? Det finns många objektiva faktan, men det som spelar roll är vad man gör med informationen.
Även om alla människor spikade ett visst antal sanningar så skulle det ju fortfarande råda kopiösa konflikter kring vad man skulle göra med denna information, vilka sanningar som var viktigast osv.
Två sanningar kan orsaka motsägelsefullhet och skapa flera olika skolor av tolkningar. Bara att titta på moraliska gåtor kring när lagar inom 10 guds bud krockar med varandra.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-12-21 kl. 23:04.
Citera
2021-12-22, 06:28
Medlem
Citat:
Du förstår inte min fråga.
Hur kommer det sig att Bibeln ens skrevs och blev något nästa alla trott på?
Om människor är så vettiga som du vill påskina. Du menar att ingen människa som är något att räkna med skulle ljuga och konspirera mot mänskligheten, låter det som.

Jag vet inte vad du söker. Jag tror inte att folk trodde/skrev bibeln mot bättre vetande. Det var helt enkelt en produkt av vad man trodde sej veta för 2000 år sen.

Jag anser att det är sant att: jorden är rund, evolutionen är en realitet, att inget kan färdas genom universum fortare än ljuset.

Jag anser att det finns en objektiv verklighet, och för alla praktiska syften förhåller man sig till den. Standard modellen är högst troligt inte slutstation, men den är sann såtillvida att den är bäst.

Hur kan man tro attjorden är 5000+ år Bc, idag? Om jag bodde i en hydda eller för 2000 år sen - hade jag troligen gjort så. Men nu har jag lärt mej en massa saker om astronomi, geologi, biologi etc. Så jag kan säga att det var inte så det gick till. Med Darwin, Einstein mfl är jag närmre sanningen.

I går var vintersolståndet, hur det funkar nu vet jag - tack vare Newton. Behöver inte offra en get för att dagarna ska bli längre.

Våra sanningar är inte eviga, utan just paradigm, men jorden kommer inte vara i universums center när dom blir obsoleta.
Citera
2021-12-22, 09:22
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Men guds sinne är inkonsekvent enligt Bibeln. Den är full av motsägelsefullheter.

Har du något exempel som vi kan titta på?
Citera
2021-12-22, 09:53
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag vet inte vad du söker. Jag tror inte att folk trodde/skrev bibeln mot bättre vetande. Det var helt enkelt en produkt av vad man trodde sej veta för 2000 år sen.

Jag anser att det är sant att: jorden är rund, evolutionen är en realitet, att inget kan färdas genom universum fortare än ljuset.

Jag anser att det finns en objektiv verklighet, och för alla praktiska syften förhåller man sig till den. Standard modellen är högst troligt inte slutstation, men den är sann såtillvida att den är bäst.

Hur kan man tro attjorden är 5000+ år Bc, idag? Om jag bodde i en hydda eller för 2000 år sen - hade jag troligen gjort så. Men nu har jag lärt mej en massa saker om astronomi, geologi, biologi etc. Så jag kan säga att det var inte så det gick till. Med Darwin, Einstein mfl är jag närmre sanningen.

I går var vintersolståndet, hur det funkar nu vet jag - tack vare Newton. Behöver inte offra en get för att dagarna ska bli längre.

Våra sanningar är inte eviga, utan just paradigm, men jorden kommer inte vara i universums center när dom blir obsoleta.
Varför hittade folk på myter?
Och varför gjorde ledarna för samhället ordagrann sanning av uppenbara sagor/myter?
Kan man inte se det så? Att historierna i t.ex Bibeln är urgamla myter som ledarna av någon anledning lurade i folk att dom är ordagrann sanning?
Varför tror du?
Citera
2021-12-22, 17:53
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Men guds sinne är inkonsekvent enligt Bibeln. Den är full av motsägelsefullheter https://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk&t=368s

Om man går efter någons sinne som sanning blir det som gjort för att man ska sitta med två olika exempel som måste värderas och tolkas i förhållande till varandra. Som gjort för konflikter och varierande tolkningar.
Skapar tillit? Hur? Det finns många objektiva faktan, men det som spelar roll är vad man gör med informationen.
Även om alla människor spikade ett visst antal sanningar så skulle det ju fortfarande råda kopiösa konflikter kring vad man skulle göra med denna information, vilka sanningar som var viktigast osv.
Två sanningar kan orsaka motsägelsefullhet och skapa flera olika skolor av tolkningar. Bara att titta på moraliska gåtor kring när lagar inom 10 guds bud krockar med varandra.

Tillit skapas mellan dessa personer som är ärliga, alltså de som hantera informationen inom normen. En norm kan vi säga är oskrivna regler men som ofta är det mest logiska. Frågan är komplext utan man måste gå mer in specifikt för att bestämma sanningen. Det kan också finnas flera sanningar som har gjort att individen kommer fram till sin sanning. Det handla inte om någon dragkamp om vem som vet sanningen, utan det handla mer om hur man bemöter och argumentera till det man själv kommit fram till är sanningen.

Det är därför jag startade tråden om just Sanningen. För den som lär sig och känner Sanningens förmåga väl och vet hur den fungera, då kan den läran skapa ett perspektiv hos individen som gör det lättare att förstå hur saker och ting fungera. Är det konflikt om en Sanningen ligger problemet troligtvis hur man kommer fram till Sanningen.

Det handla inte på individ nivå. Tex låt oss säga att för 10000 år sedan trodde vi ljudet var snabbast, idag tro vi att ljuset är det snabbaste som vi vet om. Då är sanningen ljuset, tills det kan motbevisas.
Citera
2021-12-22, 19:30
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Varför hittade folk på myter?
Och varför gjorde ledarna för samhället ordagrann sanning av uppenbara sagor/myter?
Kan man inte se det så? Att historierna i t.ex Bibeln är urgamla myter som ledarna av någon anledning lurade i folk att dom är ordagrann sanning?
Varför tror du?

Att människan utvecklats såhär mycket bero på att våra förfäder har varit bra på att föra informationen vidare. Religionen idag är helt annorlunda från då tiden religion. Religion har förut handlat om att människan ska ha samma perspektiv på livet, självklart har det varit med fokus att tillfredsställa själen. Det är såhär de ha gjort för att kunna skapa en själ. Vår rädsla ha utvecklats tillsammans med mörkret och glädjen med ljuset. Rädsla ledde till hat och genom hat kunde vi förstå var kärleken kommer ifrån.

Jag tycker det är tydligt att något vill ta över makten och räknat ut hur den ska gå till väga för att göra det. Självklart måste den försvaga den som ha makten nu. Dvs religion. Bästa sätt är att skapa krig i själva religionen och det görs lättast genom att ändra våra förfäders texter på ett sätt som skapar diskussion.

Det jag tror det ha gått så långt att nästan alla tycker att religon är en sagobok där en man vandra på molnen och att de skapar krig. Dessa som ha ändrat texten i våra förfäder kan inte bara göra det bangbomm, utan de måste ta över makten genom att följa Guds lagar och få människan att tro att de gör det för det goda, att de gör det för dem.

Fundera själv på hur sjukt det är med kristendomens, att de ha sin herre död på ett kors som symbol. En död människa upphängd på ett kors. Korset kan ha en annan mening, tex dra du linjer högst upp längs ytterkanterna där korset skär på diagonalen, bli det en liksidig triangel. Gud i biblen säger att han är 1000, det gör att korset starta i 333 och slutar i 666. Alltså jävulens nummer där den ena sidan gå från den hösta punkten till den lägsta. Detta är dock min sanningen, men det är väldigt troligt att de försöker få människan att tro att korset ha sin betydelse med att Jesus blev korsfäst på den. Bara för att gömma den sanna meningen med korset.

Sedan att vi sätter alla våra barn från 3-6 år med andra barn på förskolan, som om de ska öva att vara med varandra för att sedan fokusera på plugg till de är 19 år, sedan börja jobba direkt efter för att gå i pension när det är 65. Då man inte lever så mycket längre.. Vi alla är slavar med lön. Vi jobbar 5 av 7 dagar, vi jobbar 8 h och 6 timmar fri tid om vi gå och lägger oss vid kl 22. Vi få 1 månad semester och jobbar 11 månader.

För mig är det rätt tydligt att de som styr världen idag, är säkert dem som korsfäste Jesus och utge sig vara de goda. Som sagt, de lär inte ens ut om Sanningens perspektiv.
Citera
2021-12-22, 21:23
Medlem
Citat:
Har du något exempel som vi kan titta på?
La upp en Youtube-länk i samma inlägg men här kommer en till från samma källa https://youtu.be/zOfjkl-3SNE denna kanal är guld.
Citera
2021-12-23, 08:57
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
La upp en Youtube-länk i samma inlägg men här kommer en till från samma källa https://youtu.be/zOfjkl-3SNE denna kanal är guld.

Jag ber om ett exempel på en motsägelse i Bibeln.
Citera
2021-12-23, 09:13
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag ber om ett exempel på en motsägelse i Bibeln.
Ge mig något ur Bibeln, så ska jag visa dig motsägelsen.
Allt motsäger sig i Bibeln. Det finns inte en enda vers som inte har en annan vers som motsäger den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in