Citat:
Du måste förklara hur saker i Bibeln kan vara felaktigt.
Hur är det möjligt?
Varför skulle någon skriva en sådan bok och sedan få hela världen att tro på den?
Om det gjordes förr, varför görs inte samma sak idag?
Jag tror om du funderar på ett bra svar på dessa frågor, då kan vi börja närma oss kärnan av vilken sanning TS avser med denna tråd.
Hur är det möjligt?
Varför skulle någon skriva en sådan bok och sedan få hela världen att tro på den?
Om det gjordes förr, varför görs inte samma sak idag?
Jag tror om du funderar på ett bra svar på dessa frågor, då kan vi börja närma oss kärnan av vilken sanning TS avser med denna tråd.
Jag har redan listat ett antal fakta fel i bibeln: människor som blir flera hundra år, slavar byggde pyramiderna, att jorden varit i sin helhet under vatten, att jorden är +5000 år gammal, att jorden skapades på 6 dagar osv osv.
Det är klart att vi kan fått saker om bakfoten, men (tillskillnad från vad folk normalt tror rörande paradigmskiften) brukar teorier evolvera. Man brukar normalt sett inte kasta allt över bord, utan man successivt bygger ut teorin så att den bättre passar observationerna.
Det är inte ens en femtedel som är kristna, och andelen bokstavstroende är ju bara en bråkdel. Hade jag varit född 150 år tidigare, hade jag troligtvis varit kristen. Innan Darwin hade vi inga bra teorier om hur arter finns. Men evolutionsteorin, backas upp med så mkt data att vi kan utgå från att den är sann.
Ett slående exempel är vår syn på jorden, från att vara universums mitt. Till att jorden snurrar runt solen, till att solen är den liten stjärna i Vintergatan, till att Vintergatan är en galax bland många. Jag tar det för sant att jorden snurrar runt solen, och solen runt Vintergatans mitt.