2022-01-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Det är en gemensam Gud för ryggradsdjur, vi alla kommer från samma familj. Troligtvis en orm/ödla. Sedan har denna varelsen förökat sig och haft olika tankar/tro.
Nej, det var ett osant påstående. För att kunna föröka sig krävs minst två. Alla tusentals gudar som idag tillbeds kan ite ha med ryggradsdjur att göra eftersom alla var ryggradslösa först.
Citera
2022-01-01, 10:57
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
För att citera det mest intelligenta yttrandet i hela NT:

38Pilatus sade till honom: ”Vad är sanning?”

Joh 18:38

Det enda man vet är man ingenting vet, som den gamle greken sade.

Joh 18:38 "Pilatus sade till honom: Vad är sanning? Och åter detta ord gick han ut till judarna och sade till dem: Jag finner inte ett enda fel hos honom."

Gotcha, du erkänner att sanningen i Jesus Kristus är ofelaktig!

"Jag finner inte ett enda fel hos honom"

Bra Jesus troende Varangian.
Citera
2022-01-01, 13:02
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag uppfattar att TS anser att ett synsätt inspirerat av vetenskapen är bra, att om något är sant då måste det gå att faktiskt observera och se att så är det.

Kristna anser att Jesus är sanningen men misslyckas att visa på vilket sätt Jesus är sann. Det är inte observerbart med experiment e d, det är en trosuppfattning. Inget mer.
Fel. Satans synagogas Judar och andra ogudaktiga göre sig icke besvär. Den Kristne har lyckats med sin tro att visa Guds Ord I Jesus Kristus är sanningen.

Ett matematiskt prov som du misslyckas uträkna är ditt eget tillkortakommande. De som klarat provet är beviset på sanningen.

Men då det 'här handlar om 'tro så är det endast Guds utvalda som har möjligheten att lösa uppgiften. Resten får stå med dumstruten på.

“Mina får känner igen min röst.”

Gud är den absoluta sanningen. Den som inte hör till Gud känner inte till sanningen.
Citera
2022-01-03, 17:49
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nej, det var ett osant påstående. För att kunna föröka sig krävs minst två. Alla tusentals gudar som idag tillbeds kan ite ha med ryggradsdjur att göra eftersom alla var ryggradslösa först.

Jag kom av mig lite.. Det jag menar är att vi hade en gemensam gud för att bli ryggradsdjur. Sedan har ryggradsdjuren delat upp sig och haft olika tankar, beroende på överlevnad dvs miljö och faror.
Citera
2022-01-04, 03:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Fel. Satans synagogas Judar och andra ogudaktiga göre sig icke besvär. Den Kristne har
Du hatar sådana som mig, som tror på Judendomen.

Du tror ju på Jesus, så då tror du nog att Jesus talade om ditt hat när han sade:
"Varje träd känns igen på sin frukt. Man plockar inte fikon på tistlar eller druvor på törnbuskar. En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt onda förråd. Hennes mun säger vad hjärtat är fullt av." Mark 6:44-45.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Gud är den absoluta sanningen. Den som inte hör till Gud känner inte till sanningen.
Är det därför du inte kan berätta för oss andra vad som menas med att "Gud är den absoluta sanningen", för du känner inte Gud?

Tror du på NT? "Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud.
Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek.
"
1 Joh 4:7-8

Tror du på NT? "Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom." 1Joh 4:16

Tror du på GT? "du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren. Mina stadgar skall ni hålla." 3 Mos 19:18-19

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_views_on_love
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-01-04 kl. 03:20.
Citera
2022-04-14, 08:52
Medlem
Megalits avatar
[quote=proconsul|78479514]
Citat:
Nejdå, skapelsen av universum är kartlagd ner till nanosekunder efter smällen. Den kan förklaras med naturlagar.

Det är rätt stor skillnad på en vetenskapsman och en präst. En vetenskapsman VET saker, det ingår liksom i yrket, en präst tror på saker. Vetenskapen utför experiment och beräkningar för att bekräfta sanningshalten i sina teorier. Religion gör det inte.

Sanningen om universum finns inom vetenskapen där man genom upprepade experiment gjorda av olika personer på olika platser vid olika tillfällen kommer fram till samma sak. Inom religion kan man hitta på precis vad som helst utan att någonsin bekräfta det.
Så vetenskapsmannen "vet saker" eftersom det ingår i yrket? Hmm... Har du hört om paradigmskiften inom vetenskapen? De är ganska många. Så vetenskapsmännen har VETAT saker och ting tills det är dags för nästa paradigmskifte.
Citera
2022-04-14, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Så vetenskapsmannen "vet saker" eftersom det ingår i yrket? Hmm... Har du hört om paradigmskiften inom vetenskapen? De är ganska många. Så vetenskapsmännen har VETAT saker och ting tills det är dags för nästa paradigmskifte.

Till skillnad från ignorans och dogmer, för de gör samma fel för alltid. Mycket bättre.
Citera
2022-04-14, 09:06
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precist, om man förstått hur datorn fungerar, och förstår hur man programmerar med ettor och nollor, ett binärt system, och senare ser hur cellen fungerar, med ett kvarternärt system, så kan vi vara utomordentligt säkra på att cellen, detsamma som datorn, inte uppstått av naturens processer.

Det KAN ju vara så att naturen knåpade ihop den komplicerade cellen, men det är väldigt osannolikt. Fattar du själv hur vetenskapen opererar?

Ingen har någonsin sett att naturen skapat cellen, men det betyder ju inte att det är omöjligt att det skett. Det är inte heller omöjligt att naturen kan knåpa ihop en dator, men är det speciellt sannolikt, även om naturen får hålla på i miljontals år? Jag anser att sannolikheten för att det ska inträffa är väldigt nära noll.

Lika osannolikt att en klocka man hittar i naturen har skapats av naturens processer, men den komplicerade cellen tar man för givet uppkommit av naturens processer.
Sannolikheten att naturen kan knåpa ihop en PC genom blinda, slumpmässiga processer måste ändå vara enormt mycket större än att samma skulle har skett med en levande cell, varför? Jo därför att en PC är en väldigt simpel konstruktion jämfört med en levande cell. Så låt oss vänta några miljarder år så ... eller?
Citera
2022-04-14, 09:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har ni någon gång tänkt på att Sanningen är mer än bara ett ord? Testa själv att filosofera om ordet.

Det jag själv kommer fram till är att..

Sanningen är något som gå att följa.
Sanningen skapar tillit mellan varandra.
Sanningen är något som kan avslöja.
Sanningen är en grund till ett medvetande.
Sanningen kan rädda en från lögn.

Listan är oändlig, nästan som man tro att Sanningen lever.

Varför hålls Sanningsläran gömd för oss? Kan det vara så att Eliten försöker vilseleda mänskligheten för att ta över rollen som Gud? Vad tro ni?

Vi får inte lära oss om det eftersom det är bara du som tror att semantiska lekar har någon sorts betydelse och värde.
Citera
2022-04-14, 09:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Sannolikheten att naturen kan knåpa ihop en PC genom blinda, slumpmässiga processer måste ändå vara enormt mycket större än att samma skulle har skett med en levande cell, varför? Jo därför att en PC är en väldigt simpel konstruktion jämfört med en levande cell. Så låt oss vänta några miljarder år så ... eller?

Du har fel.
Dessutom förutsätter du att en levande cell då måste se ut som en levande cell nu.
Det finns många olika celler som är olika komplexa.
Det är det vanliga "irreducerbar komplexitet"-tänkandet som lurar dig.
Citera
2022-04-14, 09:22
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har fel.
Dessutom förutsätter du att en levande cell då måste se ut som en levande cell nu.
Det finns många olika celler som är olika komplexa.
Det är det vanliga "irreducerbar komplexitet"-tänkandet som lurar dig.
Du har kanske ett exempel i tankarna om en sådan enkel cell som har alstrats i en lerpöl av en slump och har allt som behövs för att reproducera sig själv. Alla vet att en DNA sträng är mycket komplicerad men i början måste den ha varit en ganska simpel historia? Berätta lite mer om den cellen. låter intressant.
Citera
2022-04-14, 10:04
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Har ni någon gång tänkt på att Sanningen är mer än bara ett ord? Testa själv att filosofera om ordet.

Det jag själv kommer fram till är att..

Sanningen är något som gå att följa.
Sanningen skapar tillit mellan varandra.
Sanningen är något som kan avslöja.
Sanningen är en grund till ett medvetande.
Sanningen kan rädda en från lögn.

Listan är oändlig, nästan som man tro att Sanningen lever.

Varför hålls Sanningsläran gömd för oss? Kan det vara så att Eliten försöker vilseleda mänskligheten för att ta över rollen som Gud? Vad tro ni?
Det mesta vi människor omger oss med är "hittepå".
Några naturlagar finns det som är sanna. T.ex att vatten i flytande form rinner nedåt.
Själv tror jag på Robert Lind i Kramfors.
Han verkar vara bra på mycket och godhjärtad.
Om jag frågar honom om något, t.ex vad som är meningen med livet eller vad som är sant eller falskt så svarar han oftast, för att inte säga alltid:
- Du som är en klok person, det där vet du bäst själv.

Så ni som funderar på något, hör med Robert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in