Citat:
Ursprungligen postat av
Talking-Donkey
Ingen skola har lärt mig detta. Det är mina egna slutsatser och ärliga uppfattning.
Jag vet att folk vill tro att dom vet, och därför måste man hålla liv i myterna som vi levt med som sanningar i tusentals år.
Kyrkan lever och frodas. Lika mycket som din vetenskap och dina vetenskapsmän du tror på.
Min tes är att herrarna med svarta rockar och herrarna med vita rockar jobbar ihop.
Och jag sa inte att allt måste upplevas. Jag sa bara att enda sanningen är vår egen upplevelse.
Jag springer inte omkring och påstår att jag vet allt bara för att alla andra tror på det.
Det är därför vi har vetenskapliga metoder, för att närma oss sanningen.
Den verkliga sanningen är inte subjektiv. Du kan ju ha en felaktig bild av världen pga av okunskap. Ingen har expertkunskap om allt, men man kan vara säker på att några faktiskt besitter den bästa bilden av vår förståelse.
Om alla andra tror på det (dvs en teori) och denna har empiriska stöd, och därtill har få eller inga alternativa hypoteser; så är det rimligt att anta att det är sant (dvs ett paradigm). Finns det alternativ brukar man prata om skolor.
Jag kan med gott samvete säga att penicillin fungerar mot bakterier, utbud och efterfrågan är deskriptivt korrekt, den absoluta noll punkten är nollgrader k. Relation mellan omkretsen och radien är proportionell mot pi, universum expanderar och ljuset kröks av gravitationen osv.
Det är exempel på saker dom flesta (åtminstone dom som tänkt på spörsmålen) tror på, och förefaller vara sanna. Kommer betrakta dom som sanna i mina livsval. När jag blir sjuk så litar jag på att min läkare är hyfsat insatt på de senaste paradigmen och tar min penicillin kur.
Gud, kommunism och könsmaktordningen är exempel på saker många tror på, men förefaller vara falska.
Förövrigt vad gäller svarta och vita rockar, så faller andelen religösa hela tiden i världen. Snabbast går det i den rika delen.