Citat:
Ursprungligen postat av
rakbladen
Jag kan leka med tanken på att avsluta allt utan att bli berörd överhuvudtaget längre men att gå från tanke till handling sker inte. Vill ändra på den saken då mitt liv är en sorg som inte går att lösa men jag lyckas inte. Förstår inte varför jag inte bara kan samla mod och avsluta det hela? Varför finns den psykolgiska spärren kvar när jag har vandrat såhär i snart tio års tid? Började få självmordstankar i tonåren. Mitt liv är kört och om det fanns en gnutta värdighet inom mig borde jag bara avsluta men det tar emot. Varför tar det emot så och vad kan man göra åt det?
Jag är så less på min livssituation och vill inte detta mer.
Har haft liknande tankar i 10-15 år nu men är även jag fortfarande kvar på jorden. Som andra sagt så är det inte så enkelt att avsluta då det går emot allt. Tror ändå det är naturligt att tänka på detta sättet. Visst, det är inte så hälsosamt för måendet i längden (jag vet av personlig erfarenhet) men världen är på många sätt sjuk idag och det är inte konstigt att folk mår dåligt och tänker dessa tankar egentligen.
Finns redan några bra tips i tråden, vet inte om du haft kontakt med vården? Jag har provat medicin några gånger men gav upp. Då hjälpte det nog med samtalen lite bättre. Men va inte rädd att prova om du inte redan gjort det. Kost och motion är även det viktigt.
Jag har inte åstadkommit mycket livet och kanske gör jag det aldrig, vad nu det är man ska "åstadkomma". Men det är ingen idé att jämföra sig själv med andra, vi alla har olika uppväxter och förutsättningar för att "lyckas" i livet. Vissa orkar kämpa medan andra har svårt för det. Inget konstigt med det.
Har du någon hobby? Att försöka hålla sig sysslosatt med olika saker har hjälpt mig otroligt mycket med att orka med livet. Som gamle Nietzsche sa: Att leva är att lida, att överleva är att finna mening i lidandet. Det går att må bättre eller att åtminstone tolerera livet med få ljuspunkter, men likväl ljuspunkter!. Så ta för fan inte livet av dig. Skicka PM om du vill.