2021-12-17, 15:51
Medlem
Sverige eller Finland? Hur ser prognosen ut? Varför ser det ut som det gör?
Citera
2021-12-17, 16:36
Medlem
Sverige rätt tydligt skulle jag säga.

Om man jämför OS-trupper har Sveriges forwards mer poäng, backarna är klart bättre och åtminstone Markström är bättre än någon finsk målvakt just nu, även om Finlands tre bästa är bättre än Lehner och Ullmark. Spets - fördel Sverige.

Senast en finne vann Stanley Cup var 2017, i en inte så tongivande roll. Från 2017 till nu har 9 svenskar vunnit Stanley Cup, varav flera har varit viktiga spelare i sina lag. Svenska spelare står för ungefär dubbelt så många mål och poäng i NHL som finska spelare, och gör även snäppet fler poäng per spelare. Bredd - fördel Sverige.

De senaste tre åren har 12 svenskar draftats i första rundan, jämfört med 4 finnar. Fler svenskar beräknas även gå i första rundan nästa år. Framtid - fördel Sverige.

Finland har ett silver och guld i VM de senaste två åren. Sverige har 2 raka guld strax innan. Jag sa dock redan när vi vann vårt andra raka guld att VM är en skitturnering - kul att kolla på men betyder egentligen inget.
Senast redigerad av kortnamn 2021-12-17 kl. 17:23.
Citera
2021-12-17, 17:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skulle hävda att Finland är ett snäpp bättre. Fyra första centrar i NHL, samtliga i lag som aspirerar på playoff. Då är jag av den mera transatlantiska åsikten att det är centern som driver kedjan och är den viktigaste kuggen.

Jag skulle också påstå att Barkov och Aho hör till världens bästa spelare. Dominerar ofta över hela plan, positionerar sig rätt, läser spelet, bryter motståndares passningar och vänder momentum. Aho på plan i PK är alltid ett offensivt hot trots att man är en man mindre. Den enda centern som varit lika dominerande över hela planen de senaste åren är Patrice Bergeron. Men han börjar vara till åren.
Citera
2021-12-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skulle hävda att Finland är ett snäpp bättre. Fyra första centrar i NHL, samtliga i lag som aspirerar på playoff. Då är jag av den mera transatlantiska åsikten att det är centern som driver kedjan och är den viktigaste kuggen.

Jag skulle också påstå att Barkov och Aho hör till världens bästa spelare. Dominerar ofta över hela plan, positionerar sig rätt, läser spelet, bryter motståndares passningar och vänder momentum. Aho på plan i PK är alltid ett offensivt hot trots att man är en man mindre. Den enda centern som varit lika dominerande över hela planen de senaste åren är Patrice Bergeron. Men han börjar vara till åren.

Fyra förstacentrar har ju Sverige också. Lindholm, Bäckström, Zibanejad, Pettersson (nåja, har en dålig säsong men) och W. Karlsson till och från. Håller med om att Finlands fyra bästa centrar är bättre än Sveriges, men det finns ju tre positioner till i hockey.
Citera
2021-12-17, 20:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skulle hävda att Finland är ett snäpp bättre. Fyra första centrar i NHL, samtliga i lag som aspirerar på playoff.

Sverige har bättre defensiv och har centrar i Bäckis, Zibanjad, E,Lindholm, Eriksson Ek, EP40, W Karlsson, Backlund osv. Naivt att tro att Finlands centrar skulle ha så stort övertag att övriga positioner inte skulle spela nån roll.
Citera
2021-12-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Sverige har bättre defensiv och har centrar i Bäckis, Zibanjad, E,Lindholm, Eriksson Ek, EP40, W Karlsson, Backlund osv. Naivt att tro att Finlands centrar skulle ha så stort övertag att övriga positioner inte skulle spela nån roll.

Plus att Sveriges ytterforwards är överlägsna Finlands.

Sverige:

Landeskog 1.23
Forsberg 1.05
Nylander 1.03
Raymond 0.90
Bratt 0.86
Burakovsky 0.84
Olofsson 0.77
Johnsson 0.68

Totalt 187 poäng på 206 matcher - 0.9 poäng per match.

Finland:

Rantanen 1.25
Laine 1.11
Puljujärvi 0.82
Teräväinen 0.79
Hintz 0.72
Kapanen 0.55
Donskoi 0.48
Kakko 0.38

Totalt 144 poäng på 204 matcher - 0.7 poäng per match. Det är dessutom med en Puljujärvi som åkte snålskjuts på McDrai de första 15 matcherna eller så.
Citera
2021-12-18, 15:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tror att många som bara ser på poäng kommer att bli överraskade om det nu blir nått OS med dom bästa. Finland har några gamechangers i Barkov, Aho och till viss mån Rantanen. Hedman är den enda svensken som kan vinna en match på egen hand. Dom som du räknar upp kan inte det.

Såna som bara ser på poäng tror ju att McDavid är världen bästa spelare. Det är han definitivt inte.
Citera
2021-12-18, 18:54
Medlem
Nylander har mer views än Laine på eliteprospects, Sverige är bättre

Nej men för att vara lite seriös då, Sverige vann ju faktiskt den senaste best on best turneringen, Sverige var ett mål ifrån finalen, medan Finland inte ens gick vidare från gruppen. Det säger väl ganska mycket?

Men om man ska se på enskilda spelare så har Sverige helt klart en bredd som Finland inte har.
Senast redigerad av solenskrafter 2021-12-18 kl. 18:59.
Citera
2021-12-18, 20:22
Medlem
NHL-slutspelet 2021 fanns två svenskar med på topp-10, ingen finländare.
Citera
2021-12-18, 22:30
Medlem
Vettefan, enda jag vet är att Sverige u16 blev överkörda av Finland u16 idag. 8-3. Skulle inte förvåna mig om Finland hade minst 50 skott på mål. Det är ungdomshockeyn som endast betyder nåt, om våra 16 åringar blir totalt utspelade nu, hur kommer det se ut om 3-4 år??? nåt måste göras, nu!
Citera
2021-12-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vettefan, enda jag vet är att Sverige u16 blev överkörda av Finland u16 idag. 8-3. Skulle inte förvåna mig om Finland hade minst 50 skott på mål. Det är ungdomshockeyn som endast betyder nåt, om våra 16 åringar blir totalt utspelade nu, hur kommer det se ut om 3-4 år??? nåt måste göras, nu!

Det var riktigt jobbigt att se på matchen, Finland var i vår zon absolut hela tiden, när vi väl tog pucken så tappa vi den direkt. Finnarna var först på puck all the time, fan varenda finne kunde gå på egen hand och finta genom hela laget. Ishockeyförbundet måste avgå eller nåt
Citera
2021-12-19, 00:28
Medlem
Citat:

Citat:
Det var riktigt jobbigt att se på matchen, Finland var i vår zon absolut hela tiden, när vi väl tog pucken så tappa vi den direkt. Finnarna var först på puck all the time, fan varenda finne kunde gå på egen hand och finta genom hela laget. Ishockeyförbundet måste avgå eller nåt

Såhär kan det se ut i ungdomshockeyn, inget konstigt. Ibland har Sverige sina perioder, ibland har motståndarna sina. Innan dessa matcher mot Finland hade u16 4 segrar av 5, varav tre vinster mot just Finland med 4-1, 9-4 & 7-3. Lite väl starkt att såga hela ishockeyförbundet p.g.a två förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in