2023-11-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Kom han på rättegången, för ovanlighetens skull?
Lite oklart än så länge, men någon sorts förhandling ägde iaf rum.
Citera
2023-11-16, 19:13
Medlem
Han var på rättegången, dock kom han ca 30 min sent. Åklagaren yrkar på 1 års fängelse samt 3 års näringsförbud även betala moms samt skattetillägg ca 540 k plus 20% väldigt milt egentligen baserat på vad gjort. Detta är förmodligen startskottet och det kommer säkerligen fler rättegångar framgent.

Detta gällde för 2020 och 2021 om jag fått.
Dom ville få de normalt brott medans ekobrott vill få de till grovt.

Domen meddelas om två veckor från och med idag räknat.
Citera
2023-11-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passaren77
Han var på rättegången, dock kom han ca 30 min sent. Åklagaren yrkar på 1 års fängelse samt 3 års näringsförbud även betala moms samt skattetillägg ca 540 k plus 20% väldigt milt egentligen baserat på vad gjort. Detta är förmodligen startskottet och det kommer säkerligen fler rättegångar framgent.

Detta gällde för 2020 och 2021 om jag fått.
Dom ville få de normalt brott medans ekobrott vill få de till grovt.

Domen meddelas om två veckor från och med idag räknat.
Tack för det. Tyvärr det inte få några konsekvenser när han förstås inte betalar skattetilläget och dito.
Citera
2023-11-22, 16:46
Medlem
Medan vi spänt väntar på domen så kommer här lite underhållning från personutredningen hos Frivården:

Citat:
Göttsche förefaller leva relativt socialt ordnat. Han har eget boende och har drivit eget företag fram till maj 2022, då detta försattes i konkurs. Sedan dess är Göttsche arbetslös och inskriven vid Arbetsförmedlingen och uppges söka jobb. Han hjälper emellanåt sin bror i hans företag och har en konsultanställning som tränare.

Han visste ju åtminstone vad han skulle säga. "Jag kör vidare verksamheten i brorsans namn" hade liksom inte sett så bra ut.

Citat:
Göttsche uppger att han uppbär A-kassa och att han erhåller cirka 11 000 kronor netto per månad. Han är inte helt tillfreds med sin ekonomiska situation.

Så långt den stora bygg-VD:n fallit...

Jag antar att ekonomiavdelningen kan hjälpa honom förbättra läget. Och HR-avdelningen borde väl kunna ordna psykologsamtal inom ramen för företagshälsovården?

Mer kommer innan domen faller...
Citera
2023-11-23, 18:48
Medlem
Tack ska ni ha för uppdateringarna!

Han vågade ändå dyka upp i tingsrätten, det trodde man aldrig.

Bedrövligt låg påföljd för vad han gjort sig skyldig till, men det är ju genomgående i samhället.

Herr Baronens bubbla verkar dock ha spruckit om han tvingas söka a-kassa. Förhoppningsvis får han ett smutsigt och slitit jobb när han kommer ut så han kan börja betala sina skulder.

En sådan total pajas…
Citera
2023-11-27, 21:49
Medlem
Vi håller just på att lyssna igenom ljudfilerna från rättegången 16 november 2023, och det finns knappt ord att beskriva innehållet. Dom faller nu på torsdag 30 november, och förhoppningsvis har vi lyssnat igenom allt och kan posta länkar till de intressantaste filerna under morgondagen, framförallt är det förstås herr baronen själv som alla är intresserade av att höra.
Citera
2023-11-27, 22:34
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Vi håller just på att lyssna igenom ljudfilerna från rättegången 16 november 2023, och det finns knappt ord att beskriva innehållet. Dom faller nu på torsdag 30 november, och förhoppningsvis har vi lyssnat igenom allt och kan posta länkar till de intressantaste filerna under morgondagen, framförallt är det förstås herr baronen själv som alla är intresserade av att höra.

Spännande! Det är väl för mycket att hoppas på att det ska finnas någon rim och reson i hans försvar. Här i forumet byggde det ju mycket på att hävda att alla saknade insyn i vad som ”egentligen” har skett. Tack för dina uppdateringar! 🙂
Citera
2023-11-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Tack ska ni ha för uppdateringarna!

Han vågade ändå dyka upp i tingsrätten, det trodde man aldrig.

Bedrövligt låg påföljd för vad han gjort sig skyldig till, men det är ju genomgående i samhället.

Herr Baronens bubbla verkar dock ha spruckit om han tvingas söka a-kassa. Förhoppningsvis får han ett smutsigt och slitit jobb när han kommer ut så han kan börja betala sina skulder.

En sådan total pajas…

Just det där med Akassa är intressant. Han åker runt på jobb runtom i göteborg med uppstripad bil. Sedan går på Akassa? Alla vet ju att hans bror inte driver något företag och att det är Baronen själv som sitter bakom spakarna. Kan inte förstå hur en sån här människa bara kan få fortsätta utan påföljder i realtid.
Citera
2023-11-28, 01:01
Medlem
Citat:

Tack för allt fint jobb!
Citera
2023-11-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passaren77
Tack för allt fint jobb!
Tackar!

Här kommer ljudfilerna från rättegången mot William Göttsche 16 nov 2023, lyssna för en inblick i herr baronens värld. Missa inte heller förhöret med honom i FUP:en sid 252-259, här finns tyvärr inga ljudfiler tillgängliga men länk till den finns längre ner i det här inlägget. Ljudfilerna nedan är konverterade till mp3-filer.

Först det stora guldkornet, Göttsche förhörs av åklagaren (36 min):
https://audio.com/fiesp/audio/traling-b183-22-william-gottsche-tilltalad-inspelning-1-34623995webm

Göttsche utfrågas av sin advokat (3 min):
https://audio.com/fiesp/audio/traling-b183-22-william-gottsche-tilltalad-inspelning-2-34624156webm

Nicklas, det stackars vittnet från bokföringsbyrån, ingen anledning att outa hans fullständiga namn för sökmotorerna men ni kommer säkert ihåg honom från FUP:en sidorna 248-250. Han har inte riktigt samma uppfattning om verkligheten som Göttsche (12 min):
https://audio.com/fiesp/audio/traling-b183-22-nicklas-d-vittne-inspelning-1-34624165webm

FUP:en igen för eventuellt nytillkomna i tråden:
https://docdro.id/7qpsFVD

Pläderingarna spelas tyvärr inte in, hade annars varit enormt intressant att höra hur hans advokat försökte förklara allt.
Citera
2023-11-28, 11:21
Medlem
Citat:
Tackar!

Här kommer ljudfilerna från rättegången mot William Göttsche 16 nov 2023, lyssna för en inblick i herr baronens värld. Missa inte heller förhöret med honom i FUP:en sid 252-259, här finns tyvärr inga ljudfiler tillgängliga men länk till den finns längre ner i det här inlägget. Ljudfilerna nedan är konverterade till mp3-filer.

Först det stora guldkornet, Göttsche förhörs av åklagaren (36 min):
https://audio.com/fiesp/audio/traling-b183-22-william-gottsche-tilltalad-inspelning-1-34623995webm

Göttsche utfrågas av sin advokat (3 min):
https://audio.com/fiesp/audio/traling-b183-22-william-gottsche-tilltalad-inspelning-2-34624156webm

Nicklas, det stackars vittnet från bokföringsbyrån, ingen anledning att outa hans fullständiga namn för sökmotorerna men ni kommer säkert ihåg honom från FUP:en sidorna 248-250. Han har inte riktigt samma uppfattning om verkligheten som Göttsche (12 min):
https://audio.com/fiesp/audio/traling-b183-22-nicklas-d-vittne-inspelning-1-34624165webm

FUP:en igen för eventuellt nytillkomna i tråden:
https://docdro.id/7qpsFVD

Pläderingarna spelas tyvärr inte in, hade annars varit enormt intressant att höra hur hans advokat försökte förklara allt.

Underbart, Äh han babblade mest om att de inte påverkar resultatet när man sätter in pengar och tar ut pengar . Han menade på att det inte spelade så stor roll då de inte påverkar slut resultatet. Vidare ville han också få de till att de inte skulle bedömas som grovt så det är 1 bas belopp över gränsen för vad som ska anses som grovt. lite små grejjer till men i de stora hela menade han på att de va tunt från åklagaren etc.
Citera
2023-11-28, 15:40
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Jag ser fram emot att få lyssna på spektaklet. Tack för ditt jobb! Blev det någon tårta? 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in