2021-12-17, 17:26
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Men läs tidigare inlägg att man hinner bromsa om man inte sitter och håller på med mobilen.

Suck...
Citera
2021-12-17, 18:28
Medlem
Ka-ching säger samerna glatt och håvar in pengar från staten för de döda renarna.
Citera
2021-12-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Vägen byggs tydligen om där just nu då nuvarande bilderna från google maps är från Augusti 2021. Vet inte om bygget är klart dock. 10 renar är saftigt, måste ha kommit norrifrån i bra fart på kustlandsvägen om nu inte olyckan skett väster om ån.

Jag passerade idag. Kadavren ligger vid bygget av avfarten och busskuren till Bobacken/dalkarså just söder om Bygdeå. Ingen belysning färdig. Inget mitträcke klart än. Inget viltstängsel uppe. Och stooor bred mörk blöt väg utan markeringar. Inte alls konstigt att det här kunde hända. Sen att folk överlag har alldelens för agressiv körstil och beter sig som idioter gör inte saken bättre.

Länsman har dragit in bra med deg till statskassan under den tiden bygget pågått.
Citera
2021-12-17, 20:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Var framgår det att det var motorväg? 2+1-väg skrev någon, då är det knappast motorväg.

Så pass, trodde det var motorväg. Men jag kan ha fel där.
Citera
2021-12-17, 21:36
Medlem
Tartanpinups avatar
JA, alla som vanligtvis kör i området vet att det kan finnas ren på vägen. Det är mer regel än undantag med ren på E4 mellan Sävar och Robertsfors under vintern nu förtiden.
Men NEJ, det är inte brottsligt, eller tecken på vårdslöshet, att råka köra på vilt efter den vägen.

NEJ, det finns inget (eller bristfälligt) viltstängsel efter sträckan.
Och JA, det är fullt möjligt att råka köra på 10 ren på ett bräde.

JA, det är skittufft för majoriteten renskötare att få ekonomin att gå ihop.
Men NEJ, renskötare driver inte upp renarna på vägen med risk för att orsaka dödsolyckor för att få ersättning.

NEJ, det går inte att jämställa ren med husdjur/tamboskap vad gäller ersättningsskylldighet vid olycka. Detta kan knappast behöva förklaras. Renar är privat egendom, men är inte tamboskap.
JA, man kan tycka att det borde finnas mer lämpliga sätt att bedriva renskötsel på än att nyttja betesmarker som ligger i närheten av norra Sveriges största och mest trafikerade väg. Men det är en infekterad och svår fråga.

Summa summarum.
Det är vanlig jävla vardagsolycka.
Inget mer.
Citera
2021-12-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Hehe, japp, bara att evakuera norrland så renarna inte störs. Blir dock ett litet avbräck på några miljarder för staten, men huvudsaken är att några småföretagare som kallar sig samer får vara ifred..
Det är en vanlig landsväg, ingen motorväg. Dock status som Europaväg.
Citera
2021-12-17, 22:20
Medlem
Sträckan E4 Djäkneboda-Bygdeå har varit vägarbete för mötesfri väg länge men är nu nästan färdigställd. Viltstängslet har öppningar där det fortfarande pågår kringarbeten på p-platser och viadukter och en faunabro för, ni gissade rätt renar.
Hastigheten är 80 pga inte riktigt klart med bygget.

Problemet med renar är att dom vill åt vägsaltet. När det är mycket trafik och mörkt syns dom inte då bilisterna i princip hela sträckan måste köra på halvljus pga ständiga möten.
Citera
2021-12-18, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Köttet hamnar naturligtvis i deras, renägaren, egen frys utan prisavdrag på ersättningen. Märkligt att försäkringbolagen (fordon) får betala ersättningen när det är staten som hävdar samernas rätt att bedriva företag på annans egendom och att ha kreaturen lösspringande på bl.a. vägar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-pa-vagarna-1

Ingen lapp tar hem trafikdödat djur, möjligen en lätt påkört djur med benbrott som man avlivar på plats tar man reda på men troligen inte då heller.
Citera
2021-12-18, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD
Jag passerade idag. Kadavren ligger vid bygget av avfarten och busskuren till Bobacken/dalkarså just söder om Bygdeå. Ingen belysning färdig. Inget mitträcke klart än. Inget viltstängsel uppe. Och stooor bred mörk blöt väg utan markeringar. Inte alls konstigt att det här kunde hända. Sen att folk överlag har alldelens för agressiv körstil och beter sig som idioter gör inte saken bättre.

Länsman har dragit in bra med deg till statskassan under den tiden bygget pågått.

Både förra helgen och tisdag kväll då jag passerade lyste alla lyktstolpar.
Citera
2021-12-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Renar brukar i princip alltid stå utspridda på någon meter avstånd så GM har förmodligen kört för fort och samtidigt pillat på mobilen och plöjt igenom djuren i högsta hastighet. GM bör hängas ut så folk kan ta avstånd!

Renar kan stå i grupper på hundratals individer..
Citera
2021-12-18, 12:31
Medlem
Vän av ordningen undrar va fan renarna var på E4an från första början? Ok, att vilt kan hamna på vägen men renar är ju ändå tamdjur och den som borde vara skyldig oaktsamhet är dom förbaskade samerna...
Citera
2021-12-18, 14:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Han har ju kört på djuren.
Renarna har inte bara sprungit upp på vägen utan dom har stått still och föraren mobilsurfat.

Nej 10 renar springer inte upp samtidigt, dom funkar inte så.

Citat:
Gissa varför du inte körde på renen då? Jo för att du inte lekte med mobilen och begick ett brott.

Ja precis det kördes på EN ren nedanför Luleå/Bureå EN ren inte 10.

Denbhär föraren måste ha kört i ungefär 200kilometer I timmen uppskattar jag hastigheten till.
Pluss lekt med mobilen.
Det brukar jag själv göra så jag vet precis.

Citat:
Jag har stannat för Bergsfår och renar 100tals gånger mellan Åre och Trondheim ända upp till LuakasJokka så sitter man inte och leker med mobilen går det utmärkt att stanna och låta dom små liven hoppa vidare.

Citat:
Att föraren gjort en brottslig gärning.

Citat:
Men läs tidigare inlägg att man hinner bromsa om man inte sitter och håller på med mobilen.

Såvitt jag har kunnat finna finns ingen seriös uppgift om att föraren hållit på med mobilen. Inte heller att föraren begått någon brottslig handling.

Länka till en seriös källa eller lägg ned!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in