2021-12-17, 11:59
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Renar brukar i princip alltid stå utspridda på någon meter avstånd så GM har förmodligen kört för fort och samtidigt pillat på mobilen och plöjt igenom djuren i högsta hastighet. GM bör hängas ut så folk kan ta avstånd!
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Han har ju kört på djuren.
Renarna har inte bara sprungit upp på vägen utan dom har stått still och föraren mobilsurfat.
Nej 10 renar springer inte upp samtidigt, dom funkar inte så.
Det märks att ni bor nedanför Umeå.
Citat:
Ursprungligen postat av 55301857
Jag har själv mer än en gång stött på att en renhjord stått mitt i vägen och blockerat körbanan uppe i Norrbotten. Dessa brukar inte vara speciellt skygga av sig, man kan tuta för fullt utan att de flyttar på sig.
Jag jobbade natt och körde runt gränsen till Norrbotten och var i princip tvungen att göra ett bredställ och sladda förbi ett gäng renar som låg mitt på vägen. Jag var några cm ifrån att klippa dom och inte en enda rörde sig ur fläcken.
Citat:
Ursprungligen postat av 55301857
Dock har jag aldrig varit med om att de sprungit runt på E4 utan snarare längs de mindre vägarna längs inlandet. Ligger man i 120 och det är kolsvart ute är nog risken för att det går som det nu gjorde väldigt stor.
Det kördes på en ren på E4an utanför Bureå för ett par tre veckor sen senast.
Citera
2021-12-17, 12:42
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Vägen byggs tydligen om där just nu då nuvarande bilderna från google maps är från Augusti 2021. Vet inte om bygget är klart dock. 10 renar är saftigt, måste ha kommit norrifrån i bra fart på kustlandsvägen om nu inte olyckan skett väster om ån.
Citera
2021-12-17, 14:52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Det märks att ni bor nedanför Umeå.

Jag jobbade natt och körde runt gränsen till Norrbotten och var i princip tvungen att göra ett bredställ och sladda förbi ett gäng renar som låg mitt på vägen. Jag var några cm ifrån att klippa dom och inte en enda rörde sig ur fläcken.

Det kördes på en ren på E4an utanför Bureå för ett par tre veckor sen senast.

Gissa varför du inte körde på renen då? Jo för att du inte lekte med mobilen och begick ett brott.

Ja precis det kördes på EN ren nedanför Luleå/Bureå EN ren inte 10.

Denbhär föraren måste ha kört i ungefär 200kilometer I timmen uppskattar jag hastigheten till.
Pluss lekt med mobilen.
Det brukar jag själv göra så jag vet precis.
Citera
2021-12-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Det är ganska vanligt att lapparna ställer ut höbalar strax utanför vägkanten. Sen om det beror på att de vill locka ut renarna på vägen eller om de bara är för lata för att ställa ut maten i skogen kan diskuteras.

Strax utanför ? Ibland använder man parkeringsfickor och ställer ut släpvagnar med mat. Överlevnadsinstinkten hos renar är förövrigt förvånansvärt låg, dom får sällan bråttom om det kommer en bil och dom uppehåller sig på vägen iaf.
Att köra på 10st renar är inge konststycke i sig, kunde plockat lika många och några som stannat mitt i vägen efter ett kurvigt parti för att gå ut och fota renarna.
Citera
2021-12-17, 15:06
Medlem
Citat:
Gissa varför du inte körde på renen då? Jo för att du inte lekte med mobilen och begick ett brott.

Ja precis det kördes på EN ren nedanför Luleå/Bureå EN ren inte 10.

Denbhär föraren måste ha kört i ungefär 200kilometer I timmen uppskattar jag hastigheten till.
Pluss lekt med mobilen.
Det brukar jag själv göra så jag vet precis.

Har du kört på en inlandsväg någon gång ? Scrolla ner till bild 4 i den här länken så förstår du kanske att om man kommer runt en krök på vinterväglag i 100 blås så är det ingen konst att klippa 10st.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...merna-har-allt
Citera
2021-12-17, 15:09
Medlem
mUdajs avatar
Så alla idiotflashbackare som inte vet något får veta, nej de finns inget renstängsel vid sträckan p.g.a vägbygge, skulle va klart innan vintern men de är det inte och trafikverket har inte åtgärdat det än trots stora påtryckningar.

Sträckan är belyst, 80kmh max, 50kmh rek hastighet, belyst väg.

Sträcka mellan första och sista ren ca 250m

Ingen personbil som kört på dom i första hand utan lastbil, de flög sedan till andra sidan vägen av att lastbilen körde på dom så att personbil i mötande riktning körde på de redan påkörda renarna

Renskötaren får egentligen inte arbeta på väg (ingen tma bil osv) men har varit där varje dag för att jobba mot misstaget med stängslet men hinner inte med att hålla dom borta då de kryper ut genom alla hål

Med den infon vet jag inte hur ni kan få de till att de skall vara renskötarens fel, ersättningen för påkörda renar är bra mycket lägre än de faktiska värdet, om man vill tjäna pengar slaktar man.
Citera
2021-12-17, 15:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Clean
Har du kört på en inlandsväg någon gång ? Scrolla ner till bild 4 i den här länken så förstår du kanske att om man kommer runt en krök på vinterväglag i 100 blås så är det ingen konst att klippa 10st.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...merna-har-allt

Jag har stannat för Bergsfår och renar 100tals gånger mellan Åre och Trondheim ända upp till LuakasJokka så sitter man inte och leker med mobilen går det utmärkt att stanna och låta dom små liven hoppa vidare.
Citera
2021-12-17, 16:19
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Han har ju kört på djuren.
Renarna har inte bara sprungit upp på vägen utan dom har stått still och föraren mobilsurfat.

Nej 10 renar springer inte upp samtidigt, dom funkar inte så.

Vart vill du komma?
Vad är det egentligen du svarar på?

Har du sett föraren mobilsurfa eller är det klargjort på något annat sätt?

Finns någon som säger att lastbilen var den som körde på först?!
Citera
2021-12-17, 17:01
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Vart vill du komma?
Vad är det egentligen du svarar på?

Har du sett föraren mobilsurfa eller är det klargjort på något annat sätt?

Finns någon som säger att lastbilen var den som körde på först?!
Att föraren gjort en brottslig gärning.
Citera
2021-12-17, 17:08
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Att föraren gjort en brottslig gärning.

VART är det styrkt?
Citera
2021-12-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Sveriges "judar" som vallar renar med helikopter från Treriksröset ner till Jämtland, exakt halva Sveriges storlek på längden, går för långt.
Renar ska inte få befinna sig på en motorväg.
Kalla mig rasist, det bjuder jag på.

Vi har gett samerna allt, nu får de bannemig leverera ömsesidig respekt.
Varför går det en motorväg genom renarnas betesland?
Ge fan i att köra bil där.
Citera
2021-12-17, 17:18
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
VART är det styrkt?
Men läs tidigare inlägg att man hinner bromsa om man inte sitter och håller på med mobilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in