2021-12-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Både förra helgen och tisdag kväll då jag passerade lyste alla lyktstolpar.

Ja jag vet att det har lyst. Alternativt att det varit lite till och från. Eller helt enkelt bara varit så att asfalten kommit fram från och till så att det framträder mkt mörkare under vissa omständigheter.
Citera
2021-12-18, 22:06
Medlem
Jag som har kört bil i Norrland hela mitt liv har hamnat bakom Lappar som har kastat hö från släpvagn direkt på plogkanten som stödutfodring.

Gissa vad, om renen får välja mellan att stå i ett djupt dike fullt med snö, eller på den plogade vägen och äta foder från plogvallen så står dom på vägen.

På E4 behöver dom inte stödutfodra på vägen för att locka ut renarna, det gör tyvärr vägverket när dom saltar vägarna.

För många år sedan betalade SJ mer än slaktvärdet för renarna dom körde ihjäl, då rapporterade lokförarna ofta hö och saltstenar på spåren.

Lapparna skiter fullständigt i sina renar, det är bara pengar för dom, får dom bara betalt för renarna så driver dom gärna ut dom på isen och dränker dom, det är ju betydligt mindre jobb med det än med att slakta och sälja dom.

Sedan sätter tidningarna in någon snyftbild på en lapp i traditionella kläder som kliar en ren i samband med artikeln om att hela renhjorden drunknade
Citera
2021-12-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag som har kört bil i Norrland hela mitt liv har hamnat bakom Lappar som har kastat hö från släpvagn direkt på plogkanten som stödutfodring.

Gissa vad, om renen får välja mellan att stå i ett djupt dike fullt med snö, eller på den plogade vägen och äta foder från plogvallen så står dom på vägen.

På E4 behöver dom inte stödutfodra på vägen för att locka ut renarna, det gör tyvärr vägverket när dom saltar vägarna.

För många år sedan betalade SJ mer än slaktvärdet för renarna dom körde ihjäl, då rapporterade lokförarna ofta hö och saltstenar på spåren.

Lapparna skiter fullständigt i sina renar, det är bara pengar för dom, får dom bara betalt för renarna så driver dom gärna ut dom på isen och dränker dom, det är ju betydligt mindre jobb med det än med att slakta och sälja dom.

Sedan sätter tidningarna in någon snyftbild på en lapp i traditionella kläder som kliar en ren i samband med artikeln om att hela renhjorden drunknade
Trams. De månar lika mycket om sina renar som fjollträskare gör om sina hundar.
Citera
2021-12-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Trams. De månar lika mycket om sina renar som fjollträskare gör om sina hundar.

Inte i helvetet.

Dom skiter fullständigt i sina renar annat än som inkomstkälla.
Och som inkomstkälla fungerar dom ju tack vare frikostiga bidrag från staten, utan bidrag skulle det finnas tre renar kvar på Skansen
Citera
2021-12-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Renarna vandrar mellan sina betesmarker, från fjäll tlll kust (vinter) och från kust till fjäll (vår/sommar). Även älgarna vandrar liksom mycket annat vilt. Tillgång på mat bestämmer.
Nja, i dom flesta fall skjutsas dom med lastbil mellan fjällen och kusten.... några få samer driver dem med skoter hela sträckan....
Dom vandrar inte likt älgen själva utan får hjälp....
Citera
2021-12-19, 23:43
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I finland målar man renarnas horn med reflexfärg. I Sverige förekommer det att man fäster reflexband på ledarrenens horn.
Jaså, detta har jag bara läst om. Aldrig sett med egna ögon. Kan bero på att jag kört i rentäta områden på sommar/höst.

Vore smart att få dessa dumma djur mer synliga i trafiken.
Citera
2021-12-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
Nja, i dom flesta fall skjutsas dom med lastbil mellan fjällen och kusten.... några få samer driver dem med skoter hela sträckan....
Dom vandrar inte likt älgen själva utan får hjälp....

Nja, beror oftast på betet. Nu råkar jag veta att en renägare drivit sin flock av renar ca halvvägs till kusten för 2 veckor sedan.

Samma dygn detta hände viltdödades 66 renar i Västerbotten.
Samerna sätter upp varningsskyltar där vandringsleden över vägen går.
Senast redigerad av Remark 2021-12-20 kl. 00:05.
Citera
2021-12-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Jaså, detta har jag bara läst om. Aldrig sett med egna ögon. Kan bero på att jag kört i rentäta områden på sommar/höst.

Vore smart att få dessa dumma djur mer synliga i trafiken.

Alternativt är du mer uppmärksam på varningsskyltar vid vägrenen, dom finns.

På sommaren träffar du på strörenar som givetvis är mitt på vägen. Allt annat vore högst ointelligent då där bara finns myggrik fjällbjörkskog. Att irriterat tuta lönar sig inte
Citera
2021-12-20, 19:47
Medlem
crocodilelilos avatar
Lite synd att det inte finns samma krav i rennäringslagen på märkning av renar som det finns ex.vis på hägnat vilt. Hade varit relativt enkelt då att se till att öronmärket skulle vara gjort av reflekterande material.
Citera
2021-12-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 55301857
Jag har själv mer än en gång stött på att en renhjord stått mitt i vägen och blockerat körbanan uppe i Norrbotten. Dessa brukar inte vara speciellt skygga av sig, man kan tuta för fullt utan att de flyttar på sig.

Dock har jag aldrig varit med om att de sprungit runt på E4 utan snarare längs de mindre vägarna längs inlandet. Ligger man i 120 och det är kolsvart ute är nog risken för att det går som det nu gjorde väldigt stor.

Det är 70 på aktuell sträcka pga av ombyggnationerna av E4. Körde där senast i helgen.
När man ligger och kör 70 där så blir man konstant omkörd, även av lastbilar.
Citera
2021-12-21, 17:15
Medlem
Renägarna får sätta reflexväst på renarna.
Citera
2021-12-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Därför bör den normala människan anpassa hastigheten och inte pilla på mobilen medan man kör. GM borde få skaka galler.
Men gå och dra något gammal över dig, förslagsvis en renpläd. Det är fult att sitta och fantisera om händelseförlopp och skuld i det här läget. Du kan omöjligen ha någon kunskap om de omständigheter som låg till grund för olyckan om du inre var på platsen eller gjort en grundlig olycksplatsundersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in