• 1
  • 2
2021-12-13, 16:01
Medlem
Stabskaptens avatar
Boris Benulic är chefredaktör för en ny tidning som startade idag och heter Morgonposten. Så här skriver han på Twitter:

Citat:
07.00 fick Sverige en ny dagstidning. En riktig tabloid! Frän, frisk, orädd.
Efter ringa förmåga ska jag försöka vara chefredaktör för detta boulevardblad. I dag ger vi oss på Sveriges Stasi. Men också ... texter om fotboll, TV-serier och Assange.

https://twitter.com/BorisBenulic/sta...14234672263168

Länk till Morgonpostens hemsida:

https://morgonposten.se/

I tråden diskuterar vi denna nya satsning.
Citera
2021-12-13, 16:14
Medlem
Asmodeusvults avatar
Oj. Fick lite ont i ögonen av färgsättningen.

Ser fram emot satsningen med stort nöje. Dvs hur den kommer att mottagas av MSM.
Citera
2021-12-13, 16:22
Medlem
Arnstads avatar
Jaha. Ännu en nättidning. Hur många nummer blir det av denna? Tänk om man gick i grundskolan idag. Då kunde man ju gjort elevrådstidningar som såg lika bra ut som en proffstidning. Nättidning är ju i princip en hemsida.
Citera
2021-12-13, 16:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Layouten ser ut som Daily Mail, vilket säkert inte är en slump.

Benulic är halvskum men ändå värd ett bättre öde. Motsvarigheter som Johan Ehrenberg kastas inte ut i kylan trots värre övertramp.
Citera
2021-12-13, 16:51
Medlem
Schizofrenens avatar
He he, bildsättningen är det inget fel på i alla fall!

Boris är en räv som jag inte tror kommer vara rädd att hänga ut vem fan som helst. Tror att det kanske är nyckeln till att det ska lyckas? Om alla får sig en spark i skrevet blir det svårt att ignorera, särskilt om det är lite vulgära bilder och andra uthängningar med i det hela he he
Senast redigerad av Schizofrenen 2021-12-13 kl. 17:20.
Citera
2021-12-13, 17:30
Avstängd
Morgonposten var tidigare titeln på ett känt sovjetiskt (och senare ryskt) musik-tv-program...Undrar om Boris vet det.
Citera
2021-12-13, 17:36
Medlem
Provokatörs avatar
Egentligen är det öppet mål för den som vill göra en seriös mediesatsning då det inte finns mycket till motståndare, rätt gjort finns det utrymme för fler aktörer. Det absolut viktigaste är att knyta till sig bra medarbetare, följande skribenter har jag hittills identifierat:

Martin Eriksson- Vd (Radio Bubbla)
Boris Benulic - Chefredaktör (Radio Bubbla)
Egor Putilov - Reporter (Sveriges Radio, Aftonbladet, Expressen, SvD, Avpixlat, Samhällsnytt, Arbetaren)
Mehran Nekoro
Roland Casselbrant
Raymi Sanchez Thorn
Stefan Nilsson-Kawamura
Josefin Skans
Filip Lamperud

Jag har bara lite koll på Martin, Boris och Egor. Boris är dock både kompentent, påläst och skriver underhållande, men att bygga en hel boulevardblaska på en enda reporter (Egor) låter såklart inte göra sig. Varför engagera Egor öht, även om han gjort en del knäck så blinkar alla varningsklockor så fort hans namn dyker upp. Vad vet vi om övriga medarbetare?

Vad är deras inställning till mediestöd? Jag tror mig veta att VD' Martin (bor inte han i Ungern?) i grund och botten är mot alla former av 'mediestöd' men jag tror att dom ändå kommer försöka kapa åt sig en del av statens kaka med den omvända logiken att det är ett sätt att få tillbaka lite av den skatt dom betalat in i andra sammanhang.

Vem är ansvarig utgivare?
Kommer dom ansluta sig till det pressetiska systemet?

/Provokatör

PS Att dom plankar Daily Mails utseende var bara olyckligt.
Citera
2021-12-13, 17:41
Medlem
constants avatar
De skriver en tabloid. I min värld är tabloid ett (ungefärligt) tidningsformat, typ som Expressen (och numera de flesta morgontidningar).

Men de tänker bara ha den på webben, eller?
Citera
2021-12-13, 17:52
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Vad är deras inställning till mediestöd? Jag tror mig veta att VD' Martin (bor inte han i Ungern?) i grund och botten är mot alla former av 'mediestöd' men jag tror att dom ändå kommer försöka kapa åt sig en del av statens kaka med den omvända logiken att det är ett sätt att få tillbaka lite av den skatt dom betalat in i andra sammanhang.

Om man lyssnat på bubb.la så tror jag man kan vara ganska säker att presstöd inte är deras högsta prioritet om man säger så.

En av deras artiklar kanske skvallrar lite om långsiktig inställning också…:

https://morgonposten.se/2021/12/13/s...t-tidningsdod/
Citera
2021-12-13, 18:32
Medlem
Det här är en modell för hur Bulletin skulle ha startat sin tidning. Jag läste precis Putilovs reportage om någon som hade dött efter ett polisingripande. Mycket grundligt och gediget reportage.

Ska bli spännande att följa.
Citera
2021-12-13, 19:19
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Morgonposten var tidigare titeln på ett känt sovjetiskt (och senare ryskt) musik-tv-program...Undrar om Boris vet det.

Boris vet allt.
Citera
2021-12-13, 20:52
Medlem
KlausSteins avatar
Men vad är detta? En ny nyhetstidning som faktiskt levererar nyheter? Ingen Arpi, Teodorescu eller annan menlös tyckare? Ingen vithatande jude som chefredaktör eller transa som kulturchef? Relevanta gräv som ger minnesbilder av Granskning Sverige när de låg på topp?

Tror ni Tino gråter? Jag tror Tino gråter.

Ska bli intressant att följa, speciellt intressant om de fortsätter ha materialet öppet och inte lägger in en betalvägg. Kanske, kanske blir det här istället tidningen som folk hoppades att Bulletin skulle bli, eller något liknande det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback