Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-12-12, 20:09
Bannlyst
Försöker hitta extrajobb vid sidan av via Platsbanken och liknande plattform, men i varenda annons står det lön enligt kollektivavtal. Var hittar med dessa kollektivavtal? De svarar inte på mejl förstås, de är ju så viktiga.
Citera
2021-12-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Försöker hitta extrajobb vid sidan av via Platsbanken och liknande plattform, men i varenda annons står det lön enligt kollektivavtal. Var hittar med dessa kollektivavtal? De svarar inte på mejl förstås, de är ju så viktiga.

Det är lite olika beroende på vad det är för arbete. Affärer har oftast handel, mackar, lastbilsjobb har vanligtvis transport. Resturang, har resturangfacket(tror de heter så).

Om du kommer till en anställningsintervju kan du fråga där.
Citera
2021-12-12, 20:37
Medlem
Du får gå till facket och fråga tror inte det ligger ute öppet men tror inte det är hugget i sten
Citera
2021-12-12, 20:59
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa

Citat:
Ursprungligen postat av hackehackspetten
Du får gå till facket och fråga tror inte det ligger ute öppet men tror inte det är hugget i sten

Hör med fackförbundets lokala avd. om kollektivavtalet. Just den arbetsplatsen kan ju också ha ett lokalt avtal för just den arbetsplatsen, men det vet din lokala avd.
Citera
2022-01-30, 00:10
Medlem
Är det någon som har tillgång till Handels kollektivavtal ”KFO butik och stormarknad” och skulle vilja skicka det till mig?

Behöver reda ut lite saker på jobbet men kan inte få tag i kollektivavtalet då jag inte är med i facket…
Citera
2022-01-30, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvagresultat
Är det någon som har tillgång till Handels kollektivavtal ”KFO butik och stormarknad” och skulle vilja skicka det till mig?

Behöver reda ut lite saker på jobbet men kan inte få tag i kollektivavtalet då jag inte är med i facket…
Då är min fråga. Varför är du inte med i facket? Har du aldrig arbetat med handel todogare? Här är avtalet.
https://handels.se/pa-jobbet/lagstaloner/butiksanstalld/privata-och-kooperativa-butiker/
Citera
2022-01-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
Då är min fråga. Varför är du inte med i facket? Har du aldrig arbetat med handel todogare? Här är avtalet.
https://handels.se/pa-jobbet/lagstaloner/butiksanstalld/privata-och-kooperativa-butiker/

Tack för länken. Just den sidan om lägstalöner har jag stött på tidigare, men har du tillgång till avtalet i sin helhet? Dvs inte bara om löner, utan rubbet. Vore tacksam om jag fick det.

Som svar på din fråga så har jag precis börjat arbeta inom handels och inte hunnit fundera över om det är värt att gå med i facket ännu.
Citera
2022-01-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvagresultat
Tack för länken. Just den sidan om lägstalöner har jag stött på tidigare, men har du tillgång till avtalet i sin helhet? Dvs inte bara om löner, utan rubbet. Vore tacksam om jag fick det.

Som svar på din fråga så har jag precis börjat arbeta inom handels och inte hunnit fundera över om det är värt att gå med i facket ännu.
Gå med. Vet inte hur många olyckliga arbetslösa jag träffat som blir tvungna att gå till socialen för att betala hyran. A-kassa är en billig försäkring.
Vill du ha hela avtalet är det bara att läsa. Se https://handels.se/ .
Citera
2022-01-30, 13:08
Medlem
Citat:
Gå med. Vet inte hur många olyckliga arbetslösa jag träffat som blir tvungna att gå till socialen för att betala hyran. A-kassa är en billig försäkring.

Jo, du har nog rätt att man borde gå med. Avtalet finns inte i sin helhet på hemsidan tyvärr. Man måste vara medlem för att se det under ”mina sidor”.
Citera
2024-02-11, 04:28
Medlem
Bra fråga. Hur hittar man kollektivavtal? Jag har ett jobb och har skrivit under ett anställningsavtal som hänvisar till kollektivavtal. Jag har dock inte sett själva kollektivavtalet. Jag har aldrig varit medlem i facket och överväger inte att bli det. Ändå borde jag rimligen få se avtal som jag jobbar under och borde ha krävt att få läsa kollektivavtalet innan jag skrev under anställningsavtalet. Är det arbetsgivaren som jag ska vända mig till för att få se kollektivavtalet?
Citera
2024-02-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreeThree
Bra fråga. Hur hittar man kollektivavtal? Jag har ett jobb och har skrivit under ett anställningsavtal som hänvisar till kollektivavtal. Jag har dock inte sett själva kollektivavtalet. Jag har aldrig varit medlem i facket och överväger inte att bli det. Ändå borde jag rimligen få se avtal som jag jobbar under och borde ha krävt att få läsa kollektivavtalet innan jag skrev under anställningsavtalet. Är det arbetsgivaren som jag ska vända mig till för att få se kollektivavtalet?
Det är vanligt att folk inte kollar vad de skriver under på.
Med tanke på att det lär finnas mer än 650 kollektivavtal som justeras vid varje avtalsförhandling så är det lämpligt att be om en kopia. Kolla med din personalavdelning eller fackrepresentant. Den kanske finns på nån intern hemsida.
Citera
2024-02-11, 12:33
Medlem
Citat:

A-kassa och fack är två helt olika saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in