2021-12-12, 20:09
Bannlyst
Frsker hitta extrajobb vid sidan av via Platsbanken och liknande plattform, men i varenda annons str det ln enligt kollektivavtal. Var hittar med dessa kollektivavtal? De svarar inte p mejl frsts, de r ju s viktiga.
Citera
2021-12-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Frsker hitta extrajobb vid sidan av via Platsbanken och liknande plattform, men i varenda annons str det ln enligt kollektivavtal. Var hittar med dessa kollektivavtal? De svarar inte p mejl frsts, de r ju s viktiga.

Det r lite olika beroende p vad det r fr arbete. Affrer har oftast handel, mackar, lastbilsjobb har vanligtvis transport. Resturang, har resturangfacket(tror de heter s).

Om du kommer till en anstllningsintervju kan du frga dr.
Citera
2021-12-12, 20:37
Medlem
Du fr g till facket och frga tror inte det ligger ute ppet men tror inte det r hugget i sten
Citera
2021-12-12, 20:59
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa

Citat:
Ursprungligen postat av hackehackspetten
Du fr g till facket och frga tror inte det ligger ute ppet men tror inte det r hugget i sten

Hr med fackfrbundets lokala avd. om kollektivavtalet. Just den arbetsplatsen kan ju ocks ha ett lokalt avtal fr just den arbetsplatsen, men det vet din lokala avd.
Citera
2022-01-30, 00:10
Medlem
r det ngon som har tillgng till Handels kollektivavtal KFO butik och stormarknad och skulle vilja skicka det till mig?

Behver reda ut lite saker p jobbet men kan inte f tag i kollektivavtalet d jag inte r med i facket
Citera
2022-01-30, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvagresultat
r det ngon som har tillgng till Handels kollektivavtal KFO butik och stormarknad och skulle vilja skicka det till mig?

Behver reda ut lite saker p jobbet men kan inte f tag i kollektivavtalet d jag inte r med i facket
D r min frga. Varfr r du inte med i facket? Har du aldrig arbetat med handel todogare? Hr r avtalet.
https://handels.se/pa-jobbet/lagstal...ativa-butiker/
Citera
2022-01-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
D r min frga. Varfr r du inte med i facket? Har du aldrig arbetat med handel todogare? Hr r avtalet.
https://handels.se/pa-jobbet/lagstal...ativa-butiker/

Tack fr lnken. Just den sidan om lgstalner har jag sttt p tidigare, men har du tillgng till avtalet i sin helhet? Dvs inte bara om lner, utan rubbet. Vore tacksam om jag fick det.

Som svar p din frga s har jag precis brjat arbeta inom handels och inte hunnit fundera ver om det r vrt att g med i facket nnu.
Citera
2022-01-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvagresultat
Tack fr lnken. Just den sidan om lgstalner har jag sttt p tidigare, men har du tillgng till avtalet i sin helhet? Dvs inte bara om lner, utan rubbet. Vore tacksam om jag fick det.

Som svar p din frga s har jag precis brjat arbeta inom handels och inte hunnit fundera ver om det r vrt att g med i facket nnu.
G med. Vet inte hur mnga olyckliga arbetslsa jag trffat som blir tvungna att g till socialen fr att betala hyran. A-kassa r en billig frskring.
Vill du ha hela avtalet r det bara att lsa. Se https://handels.se/ .
Citera
2022-01-30, 13:08
Medlem
Citat:
G med. Vet inte hur mnga olyckliga arbetslsa jag trffat som blir tvungna att g till socialen fr att betala hyran. A-kassa r en billig frskring.

Jo, du har nog rtt att man borde g med. Avtalet finns inte i sin helhet p hemsidan tyvrr. Man mste vara medlem fr att se det under mina sidor.
Citera
2024-02-11, 04:28
Medlem
Bra frga. Hur hittar man kollektivavtal? Jag har ett jobb och har skrivit under ett anstllningsavtal som hnvisar till kollektivavtal. Jag har dock inte sett sjlva kollektivavtalet. Jag har aldrig varit medlem i facket och vervger inte att bli det. nd borde jag rimligen f se avtal som jag jobbar under och borde ha krvt att f lsa kollektivavtalet innan jag skrev under anstllningsavtalet. r det arbetsgivaren som jag ska vnda mig till fr att f se kollektivavtalet?
Citera
2024-02-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreeThree
Bra frga. Hur hittar man kollektivavtal? Jag har ett jobb och har skrivit under ett anstllningsavtal som hnvisar till kollektivavtal. Jag har dock inte sett sjlva kollektivavtalet. Jag har aldrig varit medlem i facket och vervger inte att bli det. nd borde jag rimligen f se avtal som jag jobbar under och borde ha krvt att f lsa kollektivavtalet innan jag skrev under anstllningsavtalet. r det arbetsgivaren som jag ska vnda mig till fr att f se kollektivavtalet?
Det r vanligt att folk inte kollar vad de skriver under p.
Med tanke p att det lr finnas mer n 650 kollektivavtal som justeras vid varje avtalsfrhandling s r det lmpligt att be om en kopia. Kolla med din personalavdelning eller fackrepresentant. Den kanske finns p nn intern hemsida.
Citera
2024-02-11, 12:33
Medlem
Citat:

A-kassa och fack r tv helt olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in