2021-12-09, 17:05
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Jag har genom en vldigt sker klla ftt hra att coca cola och coca cola zero kommer byta recept i Sverige. Vill man ha det gamla receptet s fr man vnda sig till online-aktrer, t.ex. ebay. Vad tycker ni om detta?

Zero bytte recept fr kanske 3 gngen alldeles nyligen.
Citera
2021-12-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
r bl.a. en viss rdfrg som varit frbjuden i Sverige lnge, men som r tillten annorstdes. Har fr mig att mnet kan ge ADHD hos barn.

det r alla azo frgmnen .

vart frbjudet i sverige tills eu tvingade p sverige att tillta skiten.

svenska tillverkare anvnder vldigt sllan skrpet.

Men utlndska lsk och godistillverkare anvnder ofta azo frger som ger adhd liknande symptom fr en del.

s kp aldrig amerikanskt godis eller lsk tillexempel.
De innehller ofta ocks billigt skitigt glukosfruktos sirap av genmanipulerad giftmajs.
Stannar dessutom som fett i kroppen och gr folk sjuka och ger cancer som i usa.
Citera
2021-12-09, 17:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Vilken Coca-Cola syftar du p? Finns ingen vad jag vet som innehller bde stningsmedel och socker.
Jag kper bara 33cl burkar och dricker en till tv i veckan.
Redan i sensomras typ aug/sep brjade de smaka konstigt. Brjade med fantan vi fick frn matstlle via foodora i augusti. Kollade innehllet, fusk, aspartam och acesulfam-K i, men ingen varning, inget annat n "nytt godare recept!" p framsidan! Nr vi kpte hem nytt 10pack cola smakade den konstigt, blaskigt, lemonadigt, med light-eftersmak som man knner nr man aldrig/sllan dricker light, lite spysmak. En kemisk, konstig eftersmak. Kollade innehllsfrteckning. Jod, 70% av sockret utbytt till Light. Frr var socker-innehllet hgt typ 30% eller mer, nu pltsligt r det lgt, 10%. Det r fr att de inte rknar p light-sockret dvs aspartam och acesulfam-C. Kolla sjlv om du inte tror mig. Cola original och alla icke-light Fanta har ndrat redan.

Och var tog de goda, grna burkarna vgen som var stade med Stevia?

Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Jag har letat, ingen stans har jag hittat original Coca Cola med stningsmedel.

Blir helt slut p drickandet fr mig om de tillstter stningsmedel eller byter till iso-socker.
Samma hr, kommer inte dricka Coca-Cola i framtiden. Slutar nr mitt tiopack r tomt. Mste hitta annan lsning.

Se inlgget ovan, de har ndrat p burkar i sensomras.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-12-09 kl. 17:56.
Citera
2021-12-09, 17:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Jag har letat, ingen stans har jag hittat original Coca Cola med stningsmedel.

Blir helt slut p drickandet fr mig om de tillstter stningsmedel eller byter till iso-socker.

Ny burk som gr ut 31.08.22

Kolhydrater (varav sockermnen) : 10,6g per 100ml

Jmfr med gamla burkar som alltid haft senaste 40 ren
Kolhydrater (varav sockermnen) : ca 30g per 100ml

Innehll frr: stningsmedel endast socker

Innehll i burken jag hller i, original-cola inkpt oktober:
Stningsmedel:
Socker
Acesulfam-K
Aspartam
Citera
2021-12-09, 17:57
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Jag har genom en vldigt sker klla ftt hra att coca cola och coca cola zero kommer byta recept i Sverige. Vill man ha det gamla receptet s fr man vnda sig till online-aktrer, t.ex. ebay. Vad tycker ni om detta?

Uhuu, finns det nt talibanrecept som introduceras i de lnder dr demografin frndras till det smre?

Tidig 50-60 tal pratades det om a CC frndrade smaken till det smre, sen kom privatimporten igng och det var frid o frjd igen. Men CC fick vl bja nackarna ett antal gnger nr det uppdagades att ingredienserna var farliga, genom ren..........

Nu smakar den skit nd s bryr mig inte. Synd p nt som var gott frn brjan.
Citera
2021-12-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Har tyckt att allt smakat fr stt dom senaste ren. Inte gott.

Var inte coca cola mer uppfriskande frr? Jag har aldrig varit typen som dricker detta ofta men jag minns att det var godare frr.

Varfr ska dom ndra receptet? ndra tillbaka isfall. Cola r inte gott, cola r en sdan sak "man ska tycka r gott" fr att det r Coca cola. Jag kper hellre Fanta eller Sprite. Men helst en MER eller en Festis.

Samma hr, har s fruktansvrt svrt fr colan i sverige, vet ej hur andra smakar. Zeron och den vanliga smakar enbart kemiskt, fanta elr sprite 1000 ggr godare
Citera
2021-12-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hoppas de inte gr Zero nnu mer sliskig. Men folket vill ju ha slisk.

zeron r fruktansvrd
Citera
2021-12-09, 19:17
Medlem
Det har redan varit ndrat flera gnger.
Citera
2021-12-09, 20:00
Medlem
Inget att undra p att colan smakat annorlunda av och till den senaste tiden, nu kommer frbrukningen minska till s gott som noll fr min del. Rtt intressant att media inte knystat ett ord om att lab-stningen blivit en "normalitet", lurendrejeri och lgner r en ny normalitet i dagens "nya" vrld.
Citera
2021-12-09, 22:07
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ny burk som gr ut 31.08.22

Kolhydrater (varav sockermnen) : 10,6g per 100ml

Jmfr med gamla burkar som alltid haft senaste 40 ren
Kolhydrater (varav sockermnen) : ca 30g per 100ml

Innehll frr: stningsmedel endast socker

Innehll i burken jag hller i, original-cola inkpt oktober:
Stningsmedel:
Socker
Acesulfam-K
Aspartam

Vad har du hllt i colan, Lulu? Du verkar lite snurrig, nmligen...

1) En normal Coca-Cola (Coke, original), innehller 10,6 gram socker. Inga andra stningsmedel frekommer.

Den r - till skillnad frn Fanta apelsin (original) - inte frndrad. I varje fall inte n.

Innehllsfrteckning:
Kolsyrat vatten
Socker
Frgmne (sockerkulr E150d)
Surhetsreglerande medel (E338)
Naturliga aromer (inkl koffein)

Nringsinnehll:
PER 100 ml

Fett: 0 g
Kolhydrat 10,6 g (varav sockerarter 10,6 g)
Protein 0 g
Salt 0 g

2) Tror du verkligen - p fullt allvar - att Coca Cola frr i tiden skulle innehllit 30 g socker per 100 ml???
Jag gissar att du blandar ihop det med en portion (250 ml, 27 g socker) eller hur mycket som totalt finns i en 33 cl-burk.

Jag hoppas att du sjlv inser hur knasigt pstendet r att Coca Cola skulle - de senaste 40 ren - ha innehllit 30% socker...?

3) Pepsi Cola r sedan ngra mnader frstrd med stningsmedel. De gick frn ca 10-11 gram socker per 100 ml, och till 7 gram. "Resten" r ersatt med stningsmedel.

4) Trden om Pepsi och stningsmedel:
(FB) Pepsi smyger numera ned stningsmedel i regular-smaken
Senast redigerad av ua571c 2021-12-09 kl. 22:26.
Citera
2021-12-09, 22:09
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Blir som med Pepsi Regular, stningsmedel i Coca-Coca Classic.

Finns en trd om hur Pepsi smg in stningsmedel i den vanliga Pepsi i slutet av augusti utan att kommunicera detta.
Citera
2021-12-10, 00:31
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ett annat alternativ r MAC Black Cola som tillverkas av Krnleins, fri ifrn natriumbensoat. Nr Spendrups tog ver Cuba Cola fick inte Krnleins tappa den lngre utan tog fram ett eget mrke.

Tack fr tipset! Tror jag sg en sn flarra hos en lokal butik bara hromdagen. Ska testas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in