Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-02, 14:42
Medlem
Rivotril eller Iktorivil ihop med Zopiclone

Hej!

Kan Rivotril eller Iktorivil tas samma dag som man tar Zopiclone?
Jag har värst ångest på morgonen o tänkte börja Rivotril på morgonen. Kan jag då, när jag går lägger mig ta Zopiclone? Går dessa mediciner ihop?
Citera
2025-02-02, 14:58
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sissie
Hej!

Kan Rivotril eller Iktorivil tas samma dag som man tar Zopiclone?
Jag har värst ångest på morgonen o tänkte börja Rivotril på morgonen. Kan jag då, när jag går lägger mig ta Zopiclone? Går dessa mediciner ihop?

Ja du kan ta en Zopiklon på kvällen. Båda preparaten fungerar på samma sätt i hjärnan. Iktorivil/Rivotril är benso och Zopiklon är en såkallad "Z-drug" men effekten är snarlik.
Citera
2025-02-02, 22:51
Medlem
Hej!
Tar nu Oxascand.10-15 mg x 3 st per dag. Nu ska jag byta till Rivotril 2 mg. Vad jag förstår är det benzo bägge två. Hur mycket starkare är Rivotril. Vad kan jag börja med för dosering.. Tar 10 mg Zopiclone till natten.
Citera
2025-02-03, 09:01
Citat:
Hej!
Tar nu Oxascand.10-15 mg x 3 st per dag. Nu ska jag byta till Rivotril 2 mg. Vad jag förstår är det benzo bägge två. Hur mycket starkare är Rivotril. Vad kan jag börja med för dosering.. Tar 10 mg Zopiclone till natten.
Kasta Oxascand förstår inte ens hur det går under kategori benzo helt ärligt. Det är så vekt funkar inte och kortvarigt.
Citera
2025-02-03, 11:33
Medlem
Tack för svar. Vill gärna veta hur en daglig dosering av Rivotril ska se ut
Citera
2025-02-03, 12:18
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Hej!

0,5 mg Rivotril är ekvivalent med 30 mg Oxazepam så Rivotril är bra mycket starkare. Fördelen är att du förmodligen bara kommer att behöva ta den en gång per dag istället för tre gånger per dag. Den har mycket längre duration och halveringstid än Oxazepam

Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Kasta Oxascand förstår inte ens hur det går under kategori benzo helt ärligt. Det är så vekt funkar inte och kortvarigt.

Jag tycker att Oxazepam är en bra benso, förutom att den är seg på att börja verka. Dock måste man oftast upp i ganska hög dos för att känna sig tillfredsställd men när man har hittat rätt dos så tycker jag att Oxa är bra.
Citera
2025-02-03, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag tycker att Oxazepam är en bra benso, förutom att den är seg på att börja verka. Dock måste man oftast upp i ganska hög dos för att känna sig tillfredsställd men när man har hittat rätt dos så tycker jag att Oxa är bra.
Skumt. Tycker den borde ligga under kategori efter atarax men inte en benzo öht. Så pass svag är effekten. Knappt märkbar. Skulle väl kunna monsterdosera för någon effekt men nu talar jag vad läkare rekommenderar och det x 2-3 kanske.
Citera
2025-02-03, 12:29
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Skumt. Tycker den borde ligga under kategori efter atarax men inte en benzo öht. Så pass svag är effekten. Knappt märkbar. Skulle väl kunna monsterdosera för någon effekt men nu talar jag vad läkare rekommenderar och det x 2-3 kanske.

Jag skulle t ex hellre ha Oxazepam 30 mg X 3 än Alprazolam 0,5 mg X 3
då dessa doser är ekvivalenta
Citera
2025-02-03, 12:33
Citat:
Jag skulle t ex hellre ha Oxazepam 30 mg X 3 än Alprazolam 0,5 mg X 3
då dessa doser är ekvivalenta
Herregud säger jag bara hur olika man kan reagera. Dom två är som dag och natt.
Citera
2025-02-03, 12:40
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Herregud säger jag bara hur olika man kan reagera. Dom två är som dag och natt.

Hehe ja Men helst skulle jag velat ha Diazepam 10 mg X 3
Citera
2025-02-03, 12:43
Citat:
Hehe ja Men helst skulle jag velat ha Diazepam 10 mg X 3
Tycker alprazolam är den klart "knarkigaste" benzon som finns och dessa blåa går åt som rena blåbär just därav när man har tryckt från svarta marknaden. Blir galen torsk för det går ut så fort den effekten.

Vet dock inte om xanor förtjänar sitt dåliga rykte? Hjälper väl folk med grov ångest rätt bra? Min läkare säger bara nej att skriva ut det. Dom verkar se den som en demon typ.
Citera
2025-02-03, 12:59
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Tycker alprazolam är den klart "knarkigaste" benzon som finns och dessa blåa går åt som rena blåbär just därav när man har tryckt från svarta marknaden. Blir galen torsk för det går ut så fort den effekten.

Vet dock inte om xanor förtjänar sitt dåliga rykte? Hjälper väl folk med grov ångest rätt bra? Min läkare säger bara nej att skriva ut det. Dom verkar se den som en demon typ.

Läkare skriver ogärna ut Alprazolam dels p.g.a den är väldigt beroendeframkallande, betydligt mer än t ex Diazepam, och kan ge fruktansvärda rebound effekter (starkare ångest än innan man började medicinera). Jag tror att det är väldigt få människor som har så pass stark ångest som inte Diazepam kan råda bot på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in