Citat:
Ursprungligen postat av
ekerilar
Jag skulle tro på ett finskt nationellt uppvaknande vid mitten av 1800-talet. Det var den allmänna trenden just då. Förr eller senare skulle Finland bli självständigt. Kanske etappvis via successivt utökat självbestämmande, eller också via ett våldsamt frigörelsekrig.
Intressanta tankar.
Ja, möjligen hade någon typ av finsk kulturell väckelse med insamlande av folkdiktning, finsk-ugrisk språkforskning etc fått fart under 1800-talet, men därifrån är avståndet långt till verklig separatism. Under de ryska ockupationerna av Finland 1710-21 och 1808-09 (den senare skulle ju inte ha skett i vårt exempel) visade den finska allmogen tydligt att den ville tillhöra Sverige. Läget var inte detsamma som i till exempel Irland, där religionen var vattendelare, eller i Polen, där man hade en förlorad självständighet att inspireras av.
Och de flesta vanliga finnar hade varit helt tillfreds med ett fortsatt svenskt styre under 1800-talet, med "fred, vaccin och potäter". Det ekonomiska framåtskridandet skulle ha kommit landet till del i vilket fall som helst.
Men om en "finsk" identitet uppstått under 1800-talet, så hur hade "Finland" definierats enligt den? Till skillnad från Norge, som var ett fastställt område då unionen med Sverige skapades, var inte "Finland" någon politisk enhet under svenska tiden. Det område som Sverige avträdde 1809 var ett antal län utan någon klar struktur. Största delen av befolkningen i området talade finska dialekter, men inte alla. Allmogen i Nylands och Österbottens kusttrakter och på Åland var lika svenskspråkig som ståndsbröderna i Roslagen och Norrland. Och jag minns att jag läst hur just Österbotten alltsomoftast inte uppfattades som "Finland", utan ansågs som en helhet tillsammans med Norrland. Åbo hade visserligen biskopssäte, universitet och hovrätt, men om du 1808 hade frågat en präst, officer, ämbetsmän eller annan företrädare för herrskapsklassen i den östra riksdelen vad "Finlands huvudstad" är, skulle han inte ha förstått frågan eller svarat "Stockholm". Tror jag.