2021-12-09, 13:05
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Exemplet med IP-adress till Google var för att visa dig vad en DNS-server är till för.
Jag kanske skulle valt bredbandskollen.se istället.
Den tid som bredbandskollen kör testen är mycket längre än den tid det tar för DNS-servern att hitta IP-adressen till bredbandskollen så valet av DNS-server påverkar inte mätningen.
Däremot påverkar den hur snabbt du kan växla mellan olika adresser.

DHCP:
Vad ändrade du i DHCP-inställningarna i routern?
Det finns ju inget där som påverkar någon hastighet.
Delar ut adresser gör den ju utan någon ändring i inställningarna, dafault.

Tips på programvara för att lära sig internet:
https://www.wireshark.org/
Du anser inte att jag förstod det när jag ändrade DNS till andra IP-adresser och inte valde Google?

Okej. Ja jag var inte hundra på alla DNS inställningar då jag inte hade gjort det tidigare.

Som sagt, pluggat tre veckor och man kan inte allt genom en blinkning. Jag är dessutom inte någon som klarar av många timmar fokus på en månad med nya ämnen eller ens överhuvudtaget.

Tack ska kolla om det är något som kan hjälpa mig.
Citera
2021-12-09, 13:17
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Du har något DDR junk till router.
Vad innebär DDR?

Hittar ingenting gällande min router. Alla sidor ligger över 4.1 i recensioner och alla som anmärker på hastighet gör det med omdömet att den är väldigt bra. Vill dessutom inte påstå att en router som på de flesta sidor ligger på omkring 1400 är skräp. Så du får gärna utveckla lite så jag förstår bättre.
Citera
2021-12-09, 13:48
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Vad innebär DDR?

Hittar ingenting gällande min router. Alla sidor ligger över 4.1 i recensioner och alla som anmärker på hastighet gör det med omdömet att den är väldigt bra. Vill dessutom inte påstå att en router som på de flesta sidor ligger på omkring 1400 är skräp. Så du får gärna utveckla lite så jag förstår bättre.

Han menar nog du kanske sitter med en skit-router som du har fått från din ISP?
Inte helt ovanligt att folk har skit-routers hemma, köper gärna en mobil för lätt över 10k, men lägger inte en spänn på sin router.
Men du säger att du har en egenköpt router 1400kr, då vill man gärna veta vilken router det är som inte gör ett bra jobb för 1400kr?
Citera
2021-12-09, 14:50
Medlem
Helt omöjligt att det skulle stå UK2.NET som internetleverantör hos Bredbandskollen efter att du har ändrat DNS.

Den enda anledningen till detta är att du kör Bredbandskollen från en deras IP adresser.

Antingen har du VPN från UK2, eller så kör du Bredbandskollen i en VPS server hos dem.
Citera
2021-12-09, 17:00
Medlem
Citat:
<-

Vad hände? Du citerade mig men svarade inte vad dnsleaktest sa
Citera
2021-12-09, 17:03
Bannlyst
Citat:
Vad innebär DDR?

DDR är i detta fallet gamla Östtyskland, alltså synonymt med gammal och nedgången.

DDR i IT-sammanhamg är beteckning på en typ av minnen (som efterföljde Simm/dimm). Men det har inget med routern att göra, bara jag som hävdar mig lite i tråden.
Citera
2021-12-09, 17:29
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Han menar nog du kanske sitter med en skit-router som du har fått från din ISP?
Inte helt ovanligt att folk har skit-routers hemma, köper gärna en mobil för lätt över 10k, men lägger inte en spänn på sin router.
Men du säger att du har en egenköpt router 1400kr, då vill man gärna veta vilken router det är som inte gör ett bra jobb för 1400kr?
Jag är nöjd med min router. Jag undrade om de inställningar jag gjort i den påverkat negativt och uppenbarligen är det VPN.

Men alla system har plötsligt problem. Var till optikern nyss och mitt namn var fel och jag tycktes bo i en annan stad. Till på köpet är mitt Id inte smickrande så hon slutade med att säga att jag inte bara ser ut som kriminell utan även bedragare Det gör jag inte, men jag ser ut att gå på substanser och det hjälper inte kanske när man försöker identifiera sig gällande systemfel (vi skrattade och skojade om problemen i kombination med min bild, så det var inte på allvar).

Men det är en mängd andra saker som jäklats. Kanske bör överväga närmare om det är dags att börja bry sig om småsaker.

Huvudsaken är att mitt nätverk fungerar optimalt igen efter att jag slagit av Nortons VPN.

Gällande router är jag osäker på om jag bör säga pga att jag behöver rensa, inte riskera mer att rensa bort. Annars hade jag länkat den tidigare.

Jag tycker som sagt att den gör sitt jobb utmärkt som jag sa och att jag har full hastighet och täckning numera. Problemet var att det tillkom andra adresser och att mitt nätverk blev hårt belastat. Det här är ju som sagt en nyköpt router som ersatt en annan för att just fungera utan att jag blir mentalsjuk på köpet när jag vill surfa.
Citera
2021-12-09, 17:47
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Helt omöjligt att det skulle stå UK2.NET som internetleverantör hos Bredbandskollen efter att du har ändrat DNS.

Den enda anledningen till detta är att du kör Bredbandskollen från en deras IP adresser.

Antingen har du VPN från UK2, eller så kör du Bredbandskollen i en VPS server hos dem.
Okej. Tack för förklaringen
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Vad hände? Du citerade mig men svarade inte vad dnsleaktest sa
Jag har haft en del fullt upp. Har enbart kollat sedan på speedofme för att se min hastighet och den är då ganska precis över det jag betalar för utan VPN. Problemet är därmed löst
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
DDR är i detta fallet gamla Östtyskland, alltså synonymt med gammal och nedgången.

DDR i IT-sammanhamg är beteckning på en typ av minnen (som efterföljde Simm/dimm). Men det har inget med routern att göra, bara jag som hävdar mig lite i tråden.
Ja jag tänkte på det med Tyskland men trodde det kanske var någon annan förkortning och googlade i kombination med router och det fanns definitivt ingen koppling till min

Nej jag la pengar på en lite bättre router. Mycket mer över tusenlappen behöver knappast en router kosta för en vanlig surfare likt mig men jag vill ha gästkontofunktion då det känns praktiskt. Föräldrakoll är väl inte något jag behöver eller ens vet ännu vad det är men jag tänker att det är bra att kunna förhindra så mycket man kan. Är sällan barnvakt och då inte åt barn som använder nätet men man vet aldrig i framtiden så jag tänkte att det var en praktisk detalj att kanske någon gång få användning för om jag har äldre barn som lånar nätet. Har noll tillit till påstådd säkerhet på nätet eller de olika människor som finns online. Har jag hand om någon unge i framtiden vill jag ha så mycket kontroll som möjligt för att ingenting olämpligt sker över nätet.

Täckningen var prio däremot och att den kan sköta flera enheter som har möjlighet att ställas in efter utvecklingen. Så den är måhända inte bäst, jag är kanske inte kunnig, men duger bra- det tycker jag nog allt att den gör.
Citera
2021-12-09, 18:05
Bannlyst
Citat:
Okej. Tack för förklaringen

Jag har haft en del fullt upp. Har enbart kollat sedan på speedofme för att se min hastighet och den är då ganska precis över det jag betalar för utan VPN. Problemet är därmed löst

Ja jag tänkte på det med Tyskland men trodde det kanske var någon annan förkortning och googlade i kombination med router och det fanns definitivt ingen koppling till min

Nej jag la pengar på en lite bättre router. Mycket mer över tusenlappen behöver knappast en router kosta för en vanlig surfare likt mig men jag vill ha gästkontofunktion då det känns praktiskt. Föräldrakoll är väl inte något jag behöver eller ens vet ännu vad det är men jag tänker att det är bra att kunna förhindra så mycket man kan. Är sällan barnvakt och då inte åt barn som använder nätet men man vet aldrig i framtiden så jag tänkte att det var en praktisk detalj att kanske någon gång få användning för om jag har äldre barn som lånar nätet. Har noll tillit till påstådd säkerhet på nätet eller de olika människor som finns online. Har jag hand om någon unge i framtiden vill jag ha så mycket kontroll som möjligt för att ingenting olämpligt sker över nätet.

Täckningen var prio däremot och att den kan sköta flera enheter som har möjlighet att ställas in efter utvecklingen. Så den är måhända inte bäst, jag är kanske inte kunnig, men duger bra- det tycker jag nog allt att den gör.
Perfekt, då har du ännu mer inställningar att lära dig nu då, som t ex om du ska köra WPA 2 eller WPA 3.
Citera
2021-12-09, 18:16
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Perfekt, då har du ännu mer inställningar att lära dig nu då, som t ex om du ska köra WPA 2 eller WPA 3.
Ja. Jag har en del att lära. Verkligen.

Jag tror att det väljs av routern? Jag ställde in gästkontot på båda tror jag det var. Dvs att både WPA2 och WPA3 används.
Citera
2021-12-09, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ja. Jag har en del att lära. Verkligen.

Jag tror att det väljs av routern? Jag ställde in gästkontot på båda tror jag det var. Dvs att både WPA2 och WPA3 används.
Jag tror att det blir perfekt, använd gärna ett lite längre lösenord som är svårgissat. Det glöms ofta bort hur duktig man är må vara.

Tack för en kul tråd, sluta inte lära dig mera nu bara för att du "löst problemet". 🙂
Citera
2021-12-09, 19:42
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Jag tror att det blir perfekt, använd gärna ett lite längre lösenord som är svårgissat. Det glöms ofta bort hur duktig man är må vara.

Tack för en kul tråd, sluta inte lära dig mera nu bara för att du "löst problemet". 🙂
Ja det är fixat, inte 1234 iallafall

Nä, jag måste fortsätta lära mig en hel del 🙈

Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in