Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Jag är inte insatt i hur man har valt att lösa det där rent tekniskt, men jag skulle bli mycket förvånad om det påverkar.
Om vad påverkar? DNS-servrarna påverkar ordentligt, utan snack. Jag har som sagt nu maximerat min internethastighet genom att göra routern till DNS server med de jag valt ut ovan. Kollade inte innan utan körde på prov Quad9 (primär 9.9.9.9 & sekundär 149.112.112.112 )för att jag vill ha bättre filtrering och på DHCP valde jag att testa Cloudfare med familjevarianten, som ska filtrera bort malware och även vuxet innehåll. Alltså 1.1.1.3 på primära och 1.0.0.3 på sekundära. Då jag inte porrsurfar har jag inte något behov av att nå sidor och hade innan ett bra skydd mot oönskade sidor som filtrerar bort (jag är hyfsat vårdslös när jag klickar på länkar här exempelvis). Hur det påverkar med två olika eller om det gör det, vet jag inte men man lär sig väl.
.
Resultatet är väldigt bra. Jag har som sagt skitnät här och vet att en del andra också har det även om det kan skilja mellan bredband och olika mobiloperatörer. Att plocka bort mitt bredbandsbolags inställningar till att testa egna var det bästa jag gjort sedan jag flyttade in i den här betongklumpen. Men det jag undrar är varför mitt bredbandsbolags namn försvann och ersattes med något som hette UK2.NET för att hastigheten gick på extremt låg nivå igen en kortare tid. Tänkte inte på att mäta när det började strula så vet inte hur mycket under 22Mbit/s det låg på ett tag
Jag undrar om det är någon orsak till att nätet strulat så mycket, vad det är eller om det berodde på att jag ändrat DNS-servrarna?