2021-12-08, 23:47
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jaha, det hade jag missat. Dina DNS-inställningar överrids alltså?

Men för den delen, hör med operatören ändå.
Ja. Jag undrade om jag fått nya problem pga valda DNS-servrarna. Cloudfare och Quad9 som jag valt för att filtrera bort trafik och vara mer säkra inställningar. Men jag hade mer problem tidigare eller kanske lika men med mycket mycket sämre hastighet. Skadeprogram känns inte riktigt som att jag skulle dragit på mig och tänker på inställningar då

Jag är säker på skadeprogram i mobilen och surfplattan även om inga antivirus ser något. Men båda enheterna tar tid att starta och fryser liksom att jag exempelvis måste vänta kanske 3-4 minuter på att mobilen ska starta om den stängs av.

Att datorn skulle vara infekterad känns inte sannolikt. Lätt surfning och bara haft den i några månader med betalt antivirusprogram.
Citera
2021-12-08, 23:48
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jaha, det hade jag missat. Dina DNS-inställningar överrids alltså?

Men för den delen, hör med operatören ändå.
Tack iallafall
Citera
2021-12-09, 01:12
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Använder du VPN?
Kan förklara hastighetsstrul och UK2.NET-grejen.
VPN var avslagen. Den gör ingen skillnad iallafall. Nätets hastighet hålls nere av olika adresser.

Får se över det när jag har tid istället. Känner iofs en hel del datorkunniga annars som jag kanske kan fråga.
Citera
2021-12-09, 06:22
Medlem
Vad säger https://dnsleaktest.com/ om din DNS?
Citera
2021-12-09, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Precis. Och sedan kan man också undra vad DHCP har med saken att göra, det går endast att ändra genom att byta operatör, välja fast IP, eller använda vpn/proxy. Att vpn sänker bandbredd vet ju alla med 1 hjärncell.

DCHP har du lokalt i routern. Ibland bruka man vill ha en del enheter i nätverket på fast ip adresser.

Bredbandskollen är inte 100%, bästa sättet att kolla om en uppkoppling är bra kör streaming i hög upplöst, då märker man om det sväja eller inte. Särskilt när man kör över wifi så det gå upp och ner.
Citera
2021-12-09, 08:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Bredbandskollen är inte 100%, bästa sättet att kolla om en uppkoppling är bra kör streaming i hög upplöst, då märker man om det sväja eller inte. Särskilt när man kör över wifi så det gå upp och ner.
Torrent har jag en viss förkärlek över för där kan jag se genomsnittshastigheten, ladda ned drivrutiner från nvidias hemsida borde funka också när jaggjorde det igår så låg hastigheten stadigt på drygt 17MB/s.

Dom där hastighetstestsidorna lämnar tyvärr rätt mycket utrymme för felmätning, själv fått avikande värden samtidigt som jag maxar uppkopplingen vid filnedladdning.
Citera
2021-12-09, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Torrent har jag en viss förkärlek över för där kan jag se genomsnittshastigheten, ladda ned drivrutiner från nvidias hemsida borde funka också när jaggjorde det igår så låg hastigheten stadigt på drygt 17MB/s.

Dom där hastighetstestsidorna lämnar tyvärr rätt mycket utrymme för felmätning, själv fått avikande värden samtidigt som jag maxar uppkopplingen vid filnedladdning.

Problemet med Wifi är väl att du kan få en bra hastighet och sedan ställer sej någon sej i dörröppningen och radiovågorna studsar på den. Radiovågor är som vatten tar den snabbaste vägen.
Citera
2021-12-09, 09:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Problemet med Wifi är väl att du kan få en bra hastighet och sedan ställer sej någon sej i dörröppningen och radiovågorna studsar på den. Radiovågor är som vatten tar den snabbaste vägen.
Ja wifi kan vara ett djävla aber, när jag använde wifi via modemet från comhem så räckte det att gå in i badrummet 4 meter bort för det skulle kuka ur fullständigt, nu kör jag med en 300kr router och det funkar rätt bra med mobiltelefoner i hela lägenheten, datorn kör jag trådat just för att hastighet o låg ping är prioriterad och det är med denna jag uppmätt varierande hastigheter.

Vad jag kan se har ts inte skrivt nåt om vare sig wifi eller trådlöst.
Citera
2021-12-09, 12:00
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Vad säger https://dnsleaktest.com/ om din DNS?

Citat:
DCHP har du lokalt i routern. Ibland bruka man vill ha en del enheter i nätverket på fast ip adresser.

Jag ändrade och kollade via speedofme. Skillnaden var tydlig om jag startade eller stängde av VPN som jag föreslogs skulle kunna ha som problem.

Jag märker problemen genom att jag inte kommer in på sidorna. Så låg hastighet blir det.
Citat:
Jag bor ensam och med problem suttit fåtal meter ifrån routern. Efter att ha köpt ny för lite över tusenlappen och ändrat DSN fungerar täckningen däremot riktigt bra. Förutom när nätet plötsligt går helt i botten.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja wifi kan vara ett djävla aber, när jag använde wifi via modemet från comhem så räckte det att gå in i badrummet 4 meter bort för det skulle kuka ur fullständigt, nu kör jag med en 300kr router och det funkar rätt bra med mobiltelefoner i hela lägenheten, datorn kör jag trådat just för att hastighet o låg ping är prioriterad och det är med denna jag uppmätt varierande hastigheter.

Vad jag kan se har ts inte skrivt nåt om vare sig wifi eller trådlöst.
Jag kör med en dyrare router som nu lite prissänkt ändå kostar strax över tusenlappen. Ansåg det rimligt pga just dålig täckning och med ändrade DSN har jag nu fått den väldigt täckande.

Men jag upptäckte även att min virutal box inte fungerade (jag har haft en del problem och routern exempelvis var helt ur satt spel och gav en del huvudvärk att få ordning på innan jag ändrade DNS osv efter att ha fått igång den igen och då ominstallerat/konfigurerat den).

Kan skolan jag pluggar på på något vis nå min dator eller göra de program som används via dem obrukbara? Admin dvs. De försöker sabotera i andra system men det känns osannolikt att de når min dator. Däremot har jag plockat bort deras officer. Bör jag återställa min dator? Jag föreställer mig att de inte alls kan nå min dator hur som helst. Uppfattar dem inte heller som särskilt begåvade.
Citera
2021-12-09, 12:04
Bannlyst
Du har något DDR junk till router.

Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag ändrade och kollade via speedofme. Skillnaden var tydlig om jag startade eller stängde av VPN som jag föreslogs skulle kunna ha som problem.

Jag märker problemen genom att jag inte kommer in på sidorna. Så låg hastighet blir det.

Jag bor ensam och med problem suttit fåtal meter ifrån routern. Efter att ha köpt ny för lite över tusenlappen och ändrat DSN fungerar täckningen däremot riktigt bra. Förutom när nätet plötsligt går helt i botten.

Jag kör med en dyrare router som nu lite prissänkt ändå kostar strax över tusenlappen. Ansåg det rimligt pga just dålig täckning och med ändrade DSN har jag nu fått den väldigt täckande.

Men jag upptäckte även att min virutal box inte fungerade (jag har haft en del problem och routern exempelvis var helt ur satt spel och gav en del huvudvärk att få ordning på innan jag ändrade DNS osv efter att ha fått igång den igen och då ominstallerat/konfigurerat den).

Kan skolan jag pluggar på på något vis nå min dator eller göra de program som används via dem obrukbara? Admin dvs. De försöker sabotera i andra system men det känns osannolikt att de når min dator. Däremot har jag plockat bort deras officer. Bör jag återställa min dator? Jag föreställer mig att de inte alls kan nå min dator hur som helst. Uppfattar dem inte heller som särskilt begåvade.
Citera
2021-12-09, 12:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Ge er för tusan. Jag har berättat att jag studerat upp ämnet på obefintlig tid och förklarat att jag ändrat inställningar i samband med att jag pluggar och prövar olika saker. Jag struntade i att köra i sandlådeprogram eftersom jag behöver snabbare hastighet (och det gjorde en extrem skillnad).

Dumförklara inte någon om man själv inte fattar kontexten och frågeställningen. Du har knappast själv gått från noll till en rätt bra kunskapsnivå baserat på att den skett på 3 veckor.

Jag fattar inte ens ditt svar. Jag har ändrat i routern olika inställningar, bland annat DHCP etc eftersom jag vill att den delar ut. Det var vad jag prövade. Jag skiter väl i Googles IP, min fråga handlade fortfarande inte om att jag testar olika saker på datorn eller förslag, jag frågade om inställningarns jag prövat kan ändra resulterat i att någon annan sida istället för bredbandet dök upp.

Känns som att en del av er är tappade allvarligt talat

Exemplet med IP-adress till Google var för att visa dig vad en DNS-server är till för.
Jag kanske skulle valt bredbandskollen.se istället.
Den tid som bredbandskollen kör testen är mycket längre än den tid det tar för DNS-servern att hitta IP-adressen till bredbandskollen så valet av DNS-server påverkar inte mätningen.
Däremot påverkar den hur snabbt du kan växla mellan olika adresser.

DHCP:
Vad ändrade du i DHCP-inställningarna i routern?
Det finns ju inget där som påverkar någon hastighet.
Delar ut adresser gör den ju utan någon ändring i inställningarna, dafault.

Tips på programvara för att lära sig internet:
https://www.wireshark.org/
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-09 kl. 12:52.
Citera
2021-12-09, 12:43
Bannlyst
Citat:

1. Jag vet vad DHCP är, och det är oväsentligt i den här frågan eftersom DHCP finns hos ISP (om man inte betalar för fast IP) och hemma i routern går det att stänga av. Du kan ange exakt IP lokalt och knyta till Mac exempelvis.

2. Sant! BBK är missvisande då den mäter data/tidsenhet som är relativt kort. Detta gör att det kan stå 25Mbit/s men ändå laggar sönder när man ser en film i HD. Förr hade de en nedladdningsbar app där man kunde ställa in över hur lång tid den skulle mäta samt storlek på datamängden.
Citat:
1. Sant, radiovågorna från Wifi är väldigt höga i frekvens (mikrovåg) vilket betyder att de har liten våglängd och därmed studsar lättare än att penetrera materia. Detta gör att 2Ghz wifi studsar mindre än 5Ghz wifi.

2. Fel. Radiovågor är enkelt att manipulera genom att sända i olika riktningar, exempelvis studsa i jonosfären, gör att man kan nå t ex USA med betydligt lägre effekt än rundstrålande. I ditt exempel med vatten blir det alltså som att kasta macka med en sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in