2025-05-28, 12:05
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Hur har folk klarat sig i alla tider utan Linux, Raspberry och allt du räknar upp? Jag har då inget behov av dem. En miniräknare funkar utmärkt för att hålla koll på ekonomin om man ens behöver det.
Du vet att vi alla kommer att behöva anpassa oss till 5G och att vi alla har behövt anpassa oss till digital TV och att vi alla behövt anpassa oss till att köpa nya mobiler för att bank-id inte funkar eller för att mobilen är gjord för att lägga av snabbt o.s.v. ? Detta är inte vad jag kallar självständighet och kontroll - det är ju att vara i händerna på dem som styr!

Jag tycker det finns fördelar med internet, med google och med swish men jag tycker samtidigt det finns många nackdelar med digitala grejer - som alla skärmar man måste trycka på för att bara hämta ett paket eller beställa mat och alla knappval man måste göra för att bara få prata med någon om sitt ärende. Bedrägerierna har ökat lavinartat för att bedragarna har möjlighet att lura äldre personer som inte har koll på allt digitalt eller för att de kan hacka sig in och genomföra identitetsstölder m.m.
Linux och Raspberry Pi etc är verktyg man kan använda sig av, om man vill. Helt frivilligt. En förlängning av miniräknaren om du så vill. Man behöver inte gå tillbaka till kulramen, även om även den lägger kontrollen hos dig. Till skillnad från Google exempelvis.

Att "anpassa sig till 5G" osv, är det inte som att klaga på att de bytt färg på cornflakes-förpackningen?

Om du undviker Google och sån skit så långt det går så kanske skräcken för det digitala lindras något, för jag tror som sagt att det är avsaknad av kontroll som är det stora problemet.
Citera
2025-05-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Linux och Raspberry Pi etc är verktyg man kan använda sig av, om man vill. Helt frivilligt. En förlängning av miniräknaren om du så vill. Man behöver inte gå tillbaka till kulramen, även om även den lägger kontrollen hos dig. Till skillnad från Google exempelvis.

Att "anpassa sig till 5G" osv, är det inte som att klaga på att de bytt färg på cornflakes-förpackningen?

Om du undviker Google och sån skit så långt det går så kanske skräcken för det digitala lindras något, för jag tror som sagt att det är avsaknad av kontroll som är det stora problemet.

Du tycks inte vilja förstå vad jag menar - du har själv inga problem med den digitala världen så då kan du omöjligt förstå hur andra människor kan uppleva att de blir frustrerade. Google är ju ett verktyg jag använder frivilligt medan jag blir tvingad till att använda skärmar, knappval och skaffa ny mobil m.m. Detta är saker som styr hela vår vardag numera så jag förstår inte alls parallellen till att byta färg på ett flingpaket som ju inte har nån betydelse för någon.
Citera
2025-05-28, 14:21
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Du tycks inte vilja förstå vad jag menar - du har själv inga problem med den digitala världen så då kan du omöjligt förstå hur andra människor kan uppleva att de blir frustrerade. Google är ju ett verktyg jag använder frivilligt medan jag blir tvingad till att använda skärmar, knappval och skaffa ny mobil m.m. Detta är saker som styr hela vår vardag numera så jag förstår inte alls parallellen till att byta färg på ett flingpaket som ju inte har nån betydelse för någon.
Jag har valt bort mycket av den "digitala världen" och jag uppmanar folk att göra detsamma. Folk "måste" ha en smartphone t.ex. men jag är nöjd med min knapptelefon. Mina knappval blir inte så ångestfyllda då det är mina egna knappar om du förstår vad jag menar. Anpassa sig till digital TV behöver jag inte heller då jag sen ett par decennier tillbaka inte tittar på TV på det sättet.

Google är inget verktyg, det är ett multinationellt annonsföretag.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-05-28 kl. 15:01.
Citera
2025-05-28, 14:23
Avstängd
Takpapps avatar
Gnäll. Förr satt jag med giroblanketter och kuvert, och man måste vara ute i god tid eftersom posten inte är 100% tillförlitlig. Tog en jävla tid.

Nu kan man ha allt på ett ställe. E-fakturor till banken. Autogiro. Kreditkort för allt annat, naturligtvis med e-faktura till banken. Slutet på månaden, logga in, klick-klick-klick - allt är klart och du får kvitto på att allt är iordning efter mindre än en sekund efter sista klicket.

Dessutom kan de flesta bankärenden göras när som helst på dygnet var som helst ifrån. Men nej, tänk så bra det var att sitta på posten en halvtimme och vänta på att nån kassa blir ledig för ett banalt PK-banksärende...
Citera
2025-05-28, 14:33
Medlem
Enydrions avatar
Väljer efaktura om det finns, då går fakturan till min bank där jag valt Auto betalning, så betalas den automatiskt

Lite mera jobb i början för att få det att sköta sig automatiskt, men sedan sköter det sig självt

Gillar inte autogiro så det väljer jag inte
Citera
2025-05-28, 16:04
Medlem
RostigHinks avatar
Själv tycker jag att digitaliseringen förenklat mitt liv. Allt som går tar jag med e-faktura och loggar in en gång i månaden för att se över e-fakturorna och godkänna vilket tar en minut om det inte finns något skumt som dubbla fakturor vilket har hänt. Jag använder alltså inte automatisk betalning och det är även därför jag aldrig använder autogiro.

Handlar jag online tar jag aldrig faktura utan betalar direkt med kreditkort eller swish samt i vissa fall Paypal. Även om butiken använder Klarna.

Visst, man behöver en smart telefon. Jag byter när det slutar komma säkerhetsuppdateringar men behåller de gamla som reserv. Jag har BankID på 3 telefoner ifall min ordinarie skulle tappas eller lägga av. Jag köper inte de dyraste telefonerna men visst är det en kostnad man får leva med. Man behöver inte ha ett abbonnemang på en reservtelefon, räcker med wifi för att BankID ska fungera.

Det händer att det kommer en faktura på Kivra men då loggar jag in på min internetbank med telefonen och scannar den direkt från datorskärmen.
Citera
2025-05-28, 16:15
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Väljer efaktura om det finns, då går fakturan till min bank där jag valt Auto betalning, så betalas den automatiskt

Lite mera jobb i början för att få det att sköta sig automatiskt, men sedan sköter det sig självt

Gillar inte autogiro så det väljer jag inte

Jag kan alltså logga in på min bank och förhindra att en Auto betalning av en efaktura sker precis när jag vill, svårare att göra med autogiro, gissar Jag.

Jag kan även ta bort en Auto betalning när jag vill, så att jag måste godkänna efakturan varje gång
Citera
2025-05-28, 16:19
Medlem
Absolut inget har blivit enklare eller säkrare iom den överdrivna digitaliseringen. För 20 år sedan väntade man in sina räkningar via posten. Den sista veckan i månaden ägnade man 10 minuter åt att skriva en betalorder till sin bank. Postade densamma på väg till jobbet dagen därpå. Allt dokumenterat och klart. Inget krångel med appar hit och dit och ingen strulande BankID. Numera är det dessutom betydligt kortare tider till förfallodag pga digitaliseringens möjligheter.
Citera
2025-05-28, 19:17
Medlem
Citat:
Men för alla som exempelvis har svårt med läsning, för dem som har dyslexi eller dyskalkuli(?) blir det svårare eftersom de inte har ett papper där de kan följa bokstäver eller siffror med fingret. Det kan vara svårare att läsa från en skärm och dessutom blir ofta allting mindre på en mobilskärm och om man zoomar in får man en sämre överblick. Jag tror inte att detta gagnar alla med autism eller ADHD som behöver hjälp med att fokusera på en sak i taget och ha allting tydligt och konkret.
Jag tror att den enorma ökningen av ADHD och autism beror på den digitala världen på olika sätt.

Ja, men om alla bara följde standard och erbjöd betalning via e-faktura så hade det inte varit några problem. Allt på samma ställe och allt lätt att se.
Citera
2025-05-28, 19:40
Medlem
Vad är Kivra?

Har skit så det räcker!
Citera
2025-05-28, 19:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Gnäll. Förr satt jag med giroblanketter och kuvert, och man måste vara ute i god tid eftersom posten inte är 100% tillförlitlig. Tog en jävla tid.

Det gör min 86 åriga gamla far fortfarande.
Han har ingen dator eller smart telefon och även om han hade så skulle han inte klara av det trots att vi barn har försökt förklara och visa på våra datorer hur det går till många många många gånger.

Vissa gamla människor klarar helt enkelt inte av digitaliseringen.
Citera
2025-05-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det gör min 86 åriga gamla far fortfarande.
Han har ingen dator eller smart telefon och även om han hade så skulle han inte klara av det trots att vi barn har försökt förklara och visa på våra datorer hur det går till många många många gånger.

Vissa gamla människor klarar helt enkelt inte av digitaliseringen.

Min mor hade snart varit 80 idag om hon hade levt, men redan när jag var ung och började använda internet tidigare än alla andra, typ 1995, så var jag tidig med att pusha morsan till att vi måste ha det och så blev det, så morsan var bland de först att betala räkningar och sköta sådant över internet just för att jag var så otroligt intresserad av det. Själv har jag aldrig betalat räkningar på annat sätt än digitalt.

Så hade det säkert varit för din far också om någon som bott med honom hade varit manisk och pushande för digitalt långt tillbaka i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in