2021-12-15, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Ja, ett hittepåsamhälle är vad det är. Har någonting egentligen blivit bättre sedan 80-talet? Mår folk bättre nu?

Tror faktiskt inte det. Men kanske är det en övergångsperiod vi måste leva i , om 50 år kanske tekniken och samhället mognat i det här , och det faktiskt ger någonting.

Jag tror precis som du, att det kommer bli bättre. Minns ni inte hur det var 15 år sedan när man skulle kolla på film eller sätta på datorn? Hur många sladdar hade man inte? VHS, DVD, sladd till skrivare, scanner, tangentbord, webbkamera, tv, tv-box. Och kolla nu, nu har jag en tv som är kopplad till Wi-Fi (med en sladd) och en mobil där jag kan göra allt ifrån (en sladd).

Jag hoppas denna skit med alla oändliga appar och fakturor går igenom samma förändring. Just nu är det kaos, som sladdkaoset för 15 år sedan.
Citera
2022-04-14, 23:33
Medlem
Citat:
När jag tog studenten 2006 kom alla räkningar, etc på brev. Man hade en hög att gå igenom varje löning, enkelt som fan.

Nu kommer fåtal på brev, vissa i Kivra, klarna, autogiro de som är stående varje månad, på mejlen bland tusentals skitgrejer, och fan ta mig om jag köper en soffa på faktura, då är det ytterligare en app. Jag får betala många på påminnelse som kommer i lådan, det är oundvikligt idag(aldrig inkasso eller så)

Samma sak med allt känns det som, olika jävlas appar till allt. Ungarnas skolor gör att jag ska ha koll på fyra appar, deras träningar i olika appar osv osv i all jävla oändlighet som får mig att vilja leva som en nomad i skogen.

Nån mer som är lagd som mig? Hur kommer det sig att just det som skulle förenkla verkligen vänt upp och ned på allt? Vissa saker var bättre förr

Vissa saker som Kivra och Swisch har underlättat enormt , vi alla minns ju då man skulle beställa öl åt någon och det blev alltid kontanter eller så efteråt. Nu swischar man bara åt någon som har hämtat fyra öl från baren.

Kivra har gjort att om jag skulle få ett ärende på tex inkasso får jag den där ,var borta tre månader från lägenheten i somras och fick ett inkassoärende på appen. Förr visste man aldrig vilka brev man får då man kommer hem.

Så ja ,Kivra och Swisch har underlättat oss alla.

Resterande appar är skit ,känns som att man försöker tjäna pengar på att få folk att bli dumma igen.
Citera
2022-04-15, 09:08
Medlem
Herr_Greens avatar
Förstår frustrationen. För mig funkar dock följande bra.

Kör på ett kreditkort istället för att hålla på och handla på faktura. (Förutsatt att du är strukturerad och har pengar att betala kreditkortsfakturan).

Aurogiro funkar utmärkt på mindre fasta kostnader såsom medlemskap på gym.
Citera
2022-04-15, 23:59
Medlem
Så skönt att ha lönespec, kvitton, räkningar etc på Klarna. Att bara kunna swisha kompisar pengar om de vill låna, eller om man vill göra affärer privat.

Slippa den där jobbiga bankdosan man använde förr, som batterierna tog slut i. Bank-ID är bra till allt. 1177.se, grymt att kunna se sina recept, läkartider och diagnoser.

Kommer ihåg förr, man hade en pärm med hyresavier och andra räkningar. Helt onödigt idag. Var tvungen att gå till en uttagsautomat ifall man ville köpa en bil t.ex. Samhället har blivit så mycket smidigare idag!

Kollar knappt min postbox idag. Väljer dock att betala 99% av allt med betalkort. Hatar fakturor och liknande, även om de är digitala. Då man lätt kan glömma bort det.

Vad fort det går att handla matvaror idag. Ta självscanningen och blippa och så ut. Folk står och köar i kassorna...

Är 40+ år idag, men älskar digitaliseringen. Sedan älskar jag datorer och teknik så det bidrar nog, mindre av personliga möten.

Sedan, eftersom allt är digitalt har man allt sparat. Så bra ifall minnet sviker, bara gå in och kolla vad man skrev, köpte, var man befann sig.
Citera
2022-04-16, 00:06
Medlem
neuron-drones avatar
Finns bra sidor som att slippa gå till banken, se vad man betalat och köpt. Däremot tycker jag det lätt blir splittrat. Därför har jag inte Kivra, det räcker med att banken är digital.

Sedan som fattig är man bara ett steg från att inte kunna gå online. Många har bara en telefon och när den är utdaterad så är det inte säkert att man har råd med en ny. Förr betalade man avgifter för att betala, nu måste man ha telefon/dator och internet. Båda känns lite fel bara för att kunna betala.
Citera
2025-05-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Finns bra sidor som att slippa gå till banken, se vad man betalat och köpt. Däremot tycker jag det lätt blir splittrat. Därför har jag inte Kivra, det räcker med att banken är digital.

Sedan som fattig är man bara ett steg från att inte kunna gå online. Många har bara en telefon och när den är utdaterad så är det inte säkert att man har råd med en ny. Förr betalade man avgifter för att betala, nu måste man ha telefon/dator och internet. Båda känns lite fel bara för att kunna betala.

Gammal tråd men jag sökte upp den för jag känner exakt som trådskaparen, och du har också en mycket bra poäng: att allt är väldigt enkelt om man har råd att hela tiden ha den senaste tekniken, men om man vill fortsätta använda sin gamla mobil som fortfarande funkar så bestämmer plötsligt någon att det inte ska gå att använda bank-id på äldre mobiler - eller nåt annat jäkla strul!
Man tvingas uppdatera och skaffa nya appar tills det inte finns plats på mobilen och man måste betala för att få mer utrymme. 5G: skaffa nytt! Hatar det.

När det bestämdes att TV skulle övergå från analogt till digitalt så var allting jättesimpelt för dem som hade en ny version av TV-apparat men för mig och andra som hade en äldre TV - som funkar utmärkt fortfarande - då var allt mycket krångligare! Boxar och sladdar och helt andra inställningar. Hatar det.

Jag är så innerligt trött på allt digitalt och tycker det är jättemärkligt hur man å ena sidan kräver att en massa folk med ADHD-diagnoser och autism ska få specialbehandling för att de inte klarar att koncentrera sig eller behöver tydligare ramar men å andra sidan gör man hela världen mindre konkret och mer svårförståelig! Så jävla dumt! Hatar det.
Citera
2025-05-27, 12:57
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Gammal tråd men jag sökte upp den för jag känner exakt som trådskaparen, och du har också en mycket bra poäng: att allt är väldigt enkelt om man har råd att hela tiden ha den senaste tekniken, men om man vill fortsätta använda sin gamla mobil som fortfarande funkar så bestämmer plötsligt någon att det inte ska gå att använda bank-id på äldre mobiler - eller nåt annat jäkla strul!
Man tvingas uppdatera och skaffa nya appar tills det inte finns plats på mobilen och man måste betala för att få mer utrymme. 5G: skaffa nytt! Hatar det.

När det bestämdes att TV skulle övergå från analogt till digitalt så var allting jättesimpelt för dem som hade en ny version av TV-apparat men för mig och andra som hade en äldre TV - som funkar utmärkt fortfarande - då var allt mycket krångligare! Boxar och sladdar och helt andra inställningar. Hatar det.

Jag är så innerligt trött på allt digitalt och tycker det är jättemärkligt hur man å ena sidan kräver att en massa folk med ADHD-diagnoser och autism ska få specialbehandling för att de inte klarar att koncentrera sig eller behöver tydligare ramar men å andra sidan gör man hela världen mindre konkret och mer svårförståelig! Så jävla dumt! Hatar det.
Jag gillar det digitala. Eller mitt digitala kanske jag ska säga. För är det inte det som det handlar om egentligen, kontroll?

Kan man något om det digitala är man inte i händerna på försäljarna etc. Visst, jag fick köpa mig mobilen för BankID och allt sånt där, den kostade 777 kr. Om några år måste jag göra samma köp igen, lite irriterande, men knappast något som tynger mig nämnvärt.

Annars så är det digitala mitt som sagt. Det är Linux och Raspberry Pi, LibreOffice Calc för att hålla koll på ekonomin. Sitter du verkligen hellre med papper och räknar manuellt?

Boxar och sladdar, men mina boxar och sladdar. Inte något jag betalar någon en månadsavgift för. En billig router som jag kan slänga in FreshTomato på. 5G, vad ska jag med det till? Mer utrymme? Ja, disk är billigare än någonsin så vad är problemet? Är det att du inte tar kontroll utan låter dig ledas?

The general-purpose computer, i varje mans hand. Det är så mäktigt att jag saknar ord. Men Svensson är mer intresserad av att bråka om att de bytt färg på förpackningen med cornflakes. Vi vill bli matade, på samma sätt som vi blivit matade tidigare.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-05-27 kl. 13:06.
Citera
2025-05-27, 13:01
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
När jag tog studenten 2006 kom alla räkningar, etc på brev. Man hade en hög att gå igenom varje löning, enkelt som fan.

Nu kommer fåtal på brev, vissa i Kivra, klarna, autogiro de som är stående varje månad, på mejlen bland tusentals skitgrejer, och fan ta mig om jag köper en soffa på faktura, då är det ytterligare en app. Jag får betala många på påminnelse som kommer i lådan, det är oundvikligt idag(aldrig inkasso eller så)

Samma sak med allt känns det som, olika jävlas appar till allt. Ungarnas skolor gör att jag ska ha koll på fyra appar, deras träningar i olika appar osv osv i all jävla oändlighet som får mig att vilja leva som en nomad i skogen.

Nån mer som är lagd som mig? Hur kommer det sig att just det som skulle förenkla verkligen vänt upp och ned på allt? Vissa saker var bättre förr
Jag känner exakt som du. Digitaliseringen har förstört så mycket och det du tar upp är seriöst en av flera saker. Det var mycket lättare att ha kontroll på räkningarna när man hade dem fysiskt i sin hand och kunde göra en anteckning på varje faktura man hade betalt.
Nu är man beroende av internet för att ens kunna titta på en faktura. Det suger.
Det var bättre förr.
Citera
2025-05-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Jag känner exakt som du. Digitaliseringen har förstört så mycket och det du tar upp är seriöst en av flera saker. Det var mycket lättare att ha kontroll på räkningarna när man hade dem fysiskt i sin hand och kunde göra en anteckning på varje faktura man hade betalt.
Nu är man beroende av internet för att ens kunna titta på en faktura. Det suger.
Det var bättre förr.

Nej det är mycket enklare nu, men det gäller att man väljer sitt betalställe. Jag har gett mig fan på att alla mina räkningar ska komma som e-faktura till internetbanken. Då kan jag kolla igenom alla där och jag kan betala alla direkt istället för en och en.

Men visst, det finns massa andra sätt att få räkningar, på mail, på Klarna, på andra ppar som liknar Klarna osv, men ofta finns då ett alternativ. Finns inte e-faktura som alternativ så kanske det går att välja Autogiro eller kortbetallning. Både Autogiro och direkt kortbetalning är ju också enkelt och sköter sig självt.

Om inget av dessa finns så köper jag varor och tjänster från andra företag som kan ge mig den typ av betalning jag vill ha.
Citera
2025-05-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag gillar det digitala. Eller mitt digitala kanske jag ska säga. För är det inte det som det handlar om egentligen, kontroll?

Kan man något om det digitala är man inte i händerna på försäljarna etc. Visst, jag fick köpa mig mobilen för BankID och allt sånt där, den kostade 777 kr. Om några år måste jag göra samma köp igen, lite irriterande, men knappast något som tynger mig nämnvärt.

Annars så är det digitala mitt som sagt. Det är Linux och Raspberry Pi, LibreOffice Calc för att hålla koll på ekonomin. Sitter du verkligen hellre med papper och räknar manuellt?

Boxar och sladdar, men mina boxar och sladdar. Inte något jag betalar någon en månadsavgift för. En billig router som jag kan slänga in FreshTomato på. 5G, vad ska jag med det till? Mer utrymme? Ja, disk är billigare än någonsin så vad är problemet? Är det att du inte tar kontroll utan låter dig ledas?

The general-purpose computer, i varje mans hand. Det är så mäktigt att jag saknar ord. Men Svensson är mer intresserad av att bråka om att de bytt färg på förpackningen med cornflakes. Vi vill bli matade, på samma sätt som vi blivit matade tidigare.

Hur har folk klarat sig i alla tider utan Linux, Raspberry och allt du räknar upp? Jag har då inget behov av dem. En miniräknare funkar utmärkt för att hålla koll på ekonomin om man ens behöver det.
Du vet att vi alla kommer att behöva anpassa oss till 5G och att vi alla har behövt anpassa oss till digital TV och att vi alla behövt anpassa oss till att köpa nya mobiler för att bank-id inte funkar eller för att mobilen är gjord för att lägga av snabbt o.s.v. ? Detta är inte vad jag kallar självständighet och kontroll - det är ju att vara i händerna på dem som styr!

Jag tycker det finns fördelar med internet, med google och med swish men jag tycker samtidigt det finns många nackdelar med digitala grejer - som alla skärmar man måste trycka på för att bara hämta ett paket eller beställa mat och alla knappval man måste göra för att bara få prata med någon om sitt ärende. Bedrägerierna har ökat lavinartat för att bedragarna har möjlighet att lura äldre personer som inte har koll på allt digitalt eller för att de kan hacka sig in och genomföra identitetsstölder m.m.
Citera
2025-05-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nej det är mycket enklare nu, men det gäller att man väljer sitt betalställe. Jag har gett mig fan på att alla mina räkningar ska komma som e-faktura till internetbanken. Då kan jag kolla igenom alla där och jag kan betala alla direkt istället för en och en.

Men visst, det finns massa andra sätt att få räkningar, på mail, på Klarna, på andra ppar som liknar Klarna osv, men ofta finns då ett alternativ. Finns inte e-faktura som alternativ så kanske det går att välja Autogiro eller kortbetallning. Både Autogiro och direkt kortbetalning är ju också enkelt och sköter sig självt.

Om inget av dessa finns så köper jag varor och tjänster från andra företag som kan ge mig den typ av betalning jag vill ha.

Men för alla som exempelvis har svårt med läsning, för dem som har dyslexi eller dyskalkuli(?) blir det svårare eftersom de inte har ett papper där de kan följa bokstäver eller siffror med fingret. Det kan vara svårare att läsa från en skärm och dessutom blir ofta allting mindre på en mobilskärm och om man zoomar in får man en sämre överblick. Jag tror inte att detta gagnar alla med autism eller ADHD som behöver hjälp med att fokusera på en sak i taget och ha allting tydligt och konkret.
Jag tror att den enorma ökningen av ADHD och autism beror på den digitala världen på olika sätt.
Citera
2025-05-28, 10:49
Medlem
Vill nog sticka ut huvudet och säga att det blivit bättre.
Tog studenten och flyttade hemifrån 1998. Var alltid ett pyssel med räkningarna, man skulle knappa in OCR i datorn och hålla på. Hade man kuvertgiro skulle man pyssla med kuvert, stämplar och gå och lägga på lådan.

SEBs kuvertgiro var relativt enkelt, man stämplade alla inbetalningskortet och så lade man allt i ett kuvert.
Sparbankens var krångligare, där skulle man både bifoga inbetalningskorten samt en handskriven betalorderblankett med varje betalning listad.

Idag får jag det mesta som e-faktura, man kan hantera dem direkt när de kan mer in även när man är på språng med mobilen.

Enda jag ogillar är de som kommer som en pdf-fil, då måste man antingen hoppas mellan och kopiera/klistra in eller visa dem på surfplattan och scanna med mobilen. Som tur är får jag bara någon enstaka regelbunden räkning på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in