• 5
  • 6
2025-05-29, 14:06
Medlem
Tranquility Bass avatar
Gällande räkningar så anser jag att det blivit enklare. Förr var man tvungen att bege sig till ett postkontor/bankkontor eller använda giro där man för hand fick skriva in alla nödvändiga siffror på en blankett och sedan lägga på brevlådan. Nu får man merparten av sina räkningar som e-faktura/till sin digitala brevlåda och med några klick ärr allt betalt. Ett fåtal räkningar kommer till mailen men där har jag lagt in sorteringsregler så dessa hamnar i en särskild mapp. De enstacka pappersfakturor som kommer är inga större problem att fånga upp.

Hellre dagens system än giro eller behöva springa på posten/banken titt som tätt.
Citera
2025-05-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Gällande räkningar så anser jag att det blivit enklare. Förr var man tvungen att bege sig till ett postkontor/bankkontor eller använda giro där man för hand fick skriva in alla nödvändiga siffror på en blankett och sedan lägga på brevlådan. Nu får man merparten av sina räkningar som e-faktura/till sin digitala brevlåda och med några klick ärr allt betalt. Ett fåtal räkningar kommer till mailen men där har jag lagt in sorteringsregler så dessa hamnar i en särskild mapp. De enstacka pappersfakturor som kommer är inga större problem att fånga upp.

Hellre dagens system än giro eller behöva springa på posten/banken titt som tätt.

Verkligen. Jag får knappt några räkningar förutom några få på e-faktura. En del dras på autogiro men om jag köper något online tar jag det på kreditkortet som betalas med e-faktura). De fakturor jag faktiskt får (i mailen någon enstaka gång, eller på papper om man haft hantverkare, aldrig någonsin annars) är så få att det aldrig hinner bli rörigt om man lägger in dem för betalning så fort man fått dem.

Det har aldrig varit svårare att missa en betalning, skulle jag säga, och kollen man har med bank-apparna är ju svårslagen jämfört med typ telefonbank och kassabok. Jag längtar verkligen inte tillbaka till den analoga banktiden.
Citera
2025-05-29, 17:30
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Absolut inget har blivit enklare eller säkrare iom den överdrivna digitaliseringen. För 20 år sedan väntade man in sina räkningar via posten. Den sista veckan i månaden ägnade man 10 minuter åt att skriva en betalorder till sin bank. Postade densamma på väg till jobbet dagen därpå. Allt dokumenterat och klart. Inget krångel med appar hit och dit och ingen strulande BankID. Numera är det dessutom betydligt kortare tider till förfallodag pga digitaliseringens möjligheter.

Jag kommer ihåg den tiden när man skickade in räkningarna per post och det var allt annat än bra.

Var man i sommarstugan på sommaren så var man tvungen att åka hem för att betala räkningarna vilket var lagom kul med en resväg på 20 mil enkel väg.
Eller om man ännu värre var utomlands så fick man fråga någon släkting om dom kunde betala räkningarna åt en och ge nycklarna till lägenheten så dom kunde kolla posten.
Nu har man bara med sig mobilen och fixar det på ett par minuter oavsett var man befinner sig
Citera
2025-05-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag kommer ihåg den tiden när man skickade in räkningarna per post och det var allt annat än bra.

Var man i sommarstugan på sommaren så var man tvungen att åka hem för att betala räkningarna vilket var lagom kul med en resväg på 20 mil enkel väg.
Eller om man ännu värre var utomlands så fick man fråga någon släkting om dom kunde betala räkningarna åt en och ge nycklarna till lägenheten så dom kunde kolla posten.
Nu har man bara med sig mobilen och fixar det på ett par minuter oavsett var man befinner sig

Med lite planering gick allt bra även förr. Bl.a. betalade man de räkningar man fått innan man åkte till sommarstugan eller utomlands och de fakturor som kom under tiden man befann sig där betalade man när man kom hem igen. Förr var alltid förfallodatum minst 4 veckor bort i tiden.
Citera
2025-05-29, 20:50
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Med lite planering gick allt bra även förr. Bl.a. betalade man de räkningar man fått innan man åkte till sommarstugan eller utomlands och de fakturor som kom under tiden man befann sig där betalade man när man kom hem igen. Förr var alltid förfallodatum minst 4 veckor bort i tiden.

Varför ska man överhuvudtaget behöva planera sitt liv efter hur räkningarna ska betalas?
Det var samma sak med deklarationen.

Men jag ska inte försöka få dig att ändra din åsikt.
Vill man hålla på med pappersräkningar så har varenda storstad ett växlingskontor där man kan betala dom kontant och så har vissa kiosker även den servicen.
Senast redigerad av svengöran 2025-05-29 kl. 20:59.
Citera
2025-05-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Varför ska man överhuvudtaget behöva planera sitt liv efter hur räkningarna ska betalas?
Det var samma sak med deklarationen.

Jag har levt ett mer än 50-årigt arbetsliv och har aldrig någonsin behövt planera mitt liv pga deklarationen. Det har alltid varit ett sista datum för inlämnande och man har alltid haft månader på sig att lämna in den alternativt skicka in den.
Citera
2025-05-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
När jag tog studenten 2006 kom alla räkningar, etc på brev. Man hade en hög att gå igenom varje löning, enkelt som fan.

Nu kommer fåtal på brev, vissa i Kivra, klarna, autogiro de som är stående varje månad, på mejlen bland tusentals skitgrejer, och fan ta mig om jag köper en soffa på faktura, då är det ytterligare en app. Jag får betala många på påminnelse som kommer i lådan, det är oundvikligt idag(aldrig inkasso eller så)

Samma sak med allt känns det som, olika jävlas appar till allt. Ungarnas skolor gör att jag ska ha koll på fyra appar, deras träningar i olika appar osv osv i all jävla oändlighet som får mig att vilja leva som en nomad i skogen.

Nån mer som är lagd som mig? Hur kommer det sig att just det som skulle förenkla verkligen vänt upp och ned på allt? Vissa saker var bättre förr
Jag håller helt med dig. Upplever exakt samma sak med räkningar och allt annat. Man har ingen koll längre.

Det som är lite skrämmande i allt är eftersom teknologin är så effektiv och hela tiden blir smartare, blir teknologin i sig själv smartare än människan. Alltså, den mänskliga kroppen eller hjärnan kan inte transportera sig själv i samma hastighet som teknologin kan transportera information, detta gör att människan på sikt blir underlägsen teknologin, och därmed "överflödig" Hästen kunde kastas i historiens soptipp som arbetsredskap/färdmedel när människan uppfann bilen och snart kan människan kastas i historiens soptipp när vi i vår tur blir underlägsen teknologin/roboten.

Ted "Unabomber" hade rätt i sin kritik mot teknologin. När en ny teknologi uppfinns, ses det först som ett otroligt hjälpmedel, bara för att på sikt bli något som hela samhället utgår ifrån. Sedan arbetar människan igen för att komma på något ännu mera effektivt, som först ses som en otrolig uppfinning, för att sedan vara något som hela samhället byggs på. I slutändan måste teknologin införas i människans kropp för att möta behovet av effektivitet. Vi lever i tidsåldern då människan kommer att gå från att vara "människa" till att bli en robot. Sanna mina ord.
Citera
2025-05-29, 21:30
Medlem
Roidberts avatar
Tycker själv att det är enklare nu än vad det var förut när man var tvungen att slå in OCR-nummer manuellt på varje räkning. Jag började betala mina egna räkningar kring 2009 om jag minns rätt.
Citera
2025-05-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja, men om alla bara följde standard och erbjöd betalning via e-faktura så hade det inte varit några problem. Allt på samma ställe och allt lätt att se.

Men det handlar inte bara om att betala räkningar utan om att allting blivit digitalt. Jag måste logga in med bank-id för varenda grej jag ska göra eller läsa instruktioner för att sedan trycka mig fram på en skärm....orka!
Just nu t.ex. skulle jag gärna vilja få snacka lite med min hyresvärd men den har gjort sig onåbar genom att ha enbart en massa knappval och olika typer av självservice där man ska skapa ett ärende för varenda liten grej - och ungefär så funkar det mesta numera vilket innebär att om det man ska göra inte passar perfekt in i ett fack/val så finns det ingen möjlighet att få träffa nån ansikte mot ansikte och kunna prata för att utveckla problemet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in