Citat:
Ursprungligen postat av
Core.
När jag tog studenten 2006 kom alla räkningar, etc på brev. Man hade en hög att gå igenom varje löning, enkelt som fan.
Nu kommer fåtal på brev, vissa i Kivra, klarna, autogiro de som är stående varje månad, på mejlen bland tusentals skitgrejer, och fan ta mig om jag köper en soffa på faktura, då är det ytterligare en app. Jag får betala många på påminnelse som kommer i lådan, det är oundvikligt idag(aldrig inkasso eller så)
Samma sak med allt känns det som, olika jävlas appar till allt. Ungarnas skolor gör att jag ska ha koll på fyra appar, deras träningar i olika appar osv osv i all jävla oändlighet som får mig att vilja leva som en nomad i skogen.
Nån mer som är lagd som mig? Hur kommer det sig att just det som skulle förenkla verkligen vänt upp och ned på allt? Vissa saker var bättre förr
Jag håller helt med dig. Upplever exakt samma sak med räkningar och allt annat. Man har ingen koll längre.
Det som är lite skrämmande i allt är eftersom teknologin är så effektiv och hela tiden blir smartare, blir teknologin i sig själv smartare än människan. Alltså, den mänskliga kroppen eller hjärnan kan inte transportera sig själv i samma hastighet som teknologin kan transportera information, detta gör att människan på sikt blir underlägsen teknologin, och därmed "överflödig" Hästen kunde kastas i historiens soptipp som arbetsredskap/färdmedel när människan uppfann bilen och snart kan människan kastas i historiens soptipp när vi i vår tur blir underlägsen teknologin/roboten.
Ted "Unabomber" hade rätt i sin kritik mot teknologin. När en ny teknologi uppfinns, ses det först som ett otroligt hjälpmedel, bara för att på sikt bli något som hela samhället utgår ifrån. Sedan arbetar människan igen för att komma på något ännu mera effektivt, som först ses som en otrolig uppfinning, för att sedan vara något som hela samhället byggs på. I slutändan måste teknologin införas i människans kropp för att möta behovet av effektivitet. Vi lever i tidsåldern då människan kommer att gå från att vara "människa" till att bli en robot. Sanna mina ord.