2021-12-06, 22:12
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
1) Betala av all skit och handla inte mer på faktura
2) Skaffa ett sparande som du kan använda när du vill köpa något.
3) Gör en budget där du tar med alla återkommande räkningar som återstår när krediterna är borta, då vet du vad du har att betala
4) Gå igenom mailen och avanmäl alla störiga prenumerationer. Det brukar finnas länk för detta längst ner i respektive mail
5) Avinstallera alla appar som du inte på rak arm vet att du använder

Har faktiskt inte några avbetalningar, förutom det som är kvar på bilen och huset då😎 men resten har du rätt i. Det är alltid såna där smågrejer som kräver skiten, och det är ett problem.

Fick hem en påminnelse efter jag varit i hufvudstaden, 510 kr för vägskatt, som egentligen var 10kr….. vem fan sätter 500kr i påminnelseavgift, UTAN att skicka det på pappersfaktura 😱😱

Den skulle jag sett på kivra
Citera
2021-12-06, 22:18
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är en detalj, och den övergripande anledningen är att de flesta jobb är hittepå. Människor är fantastiska på att hitta på jobb idag, eftersom varje anställd rättfärdigar någon annan. Det vill säga du är "special waste manager" så om du anställer en "waste manager" och kallar honom expert så är det dels bra för honom (han får lön osv), och dels bra för dig (du är en special-variant av experten - wow!). Detta är naturliga incitament som på sikt (där vi är nu) genererar enorma cirlcle-jerk organisationer där merparten av arbetare - inte minnst inom management - inte fattar att deras bidrag är helt meningslöst (ja, även de flesta av er som läser detta).

Detta pågår i alla brancher - inte minst IT. Lögnen om att folk är experter är därför självsvängande. De allra flesta, åtminstone 90%, gör ett meningslöst arbete och är inte experter på någonting riktigt.

Detta utmynnar i produkter och tjänster som säljs för att generera intäkter. Problemet med dina pridda räkningar är att du med eller utan flit köpt dessa produkter och tjänster.

Det finns alltså en lösning: du kan själv aktivt låta bli att göra detta, och se till att allt hamnar på samma ställe.

Ja, ett hittepåsamhälle är vad det är. Har någonting egentligen blivit bättre sedan 80-talet? Mår folk bättre nu?

Tror faktiskt inte det. Men kanske är det en övergångsperiod vi måste leva i , om 50 år kanske tekniken och samhället mognat i det här , och det faktiskt ger någonting.
Citera
2021-12-06, 22:32
Medlem
.ANDERSs avatar
Ja man saknar verkligen att sitta där med högen räkningar och dålig uppkoppling och en bankdosa och skriva in OCR nummer, belopp mm. Sluta vara dum i huvudet och använd bara Kivra och Autogiro. Bank ID är helt sinnesjukt smidigt och det går extremt fort att föra över pengar och legitimera sig. Flytta till någon land med ett byråkratiskt helvete med långa handläggningstider om du inte klarar av att sköta din ekonomi och hålla dig uppdaterad så kommer du säkert klara dig bättre. Frankrike är ett tips!
Citera
2021-12-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Har någonting egentligen blivit bättre sedan 80-talet
Ptjah, den allmänna tillgången till näring har väl blivit det?

Men det fantastiska bedrägeriet med KPI-inflation fortskrider. Och jag hör många ogilla det, men desto färre verkar fatta det riktigt fundamentalt psykopatiska.

Det kommer en iPhone 1 som kostar 6000:-. Sen kommer det en iPhone 10 som kostar 12000:-, och staten säger att det sker utan inflation. Hmm, säger någon, då har ju mina pengar/arbete blivit mindre värda? Nehe! Säger staten, telefonen är ju dubbelt så bra!

Det så få verkar fatta (jag har knappt sett infallsvinkeln) är att den som producerade iPhone 10 alltså gjorde ett dubbelt så bra jobb, enligt staten. Och alltså i praktiken fick halva lönen, per utfört arbete. Detta upprätthålls av att den som inte gjorde jobbet bestulits på sin förmåga att ens köpa en telefon (iPhone 1 finns inte längre), vilket såklart är ännu värre.

Det är helt bisarrt och så sjukt dolt att inte ens folk som är arga (med rätta, av fler anledningar) på KPI-bedrägeriet märker det.

TLDR är alltså att KPI hjälper till att eliminera människors förmåga att göra något av sig själva via produktion av värde (deras bidrag inflateras nedåt via KPI). Lägger man då till 80% marginalskatt blir situationen ganska humoristisk. Fast den som sitter i rävsaxen skrattar kanske inte.

Konsekvensen, för den som inte ser pusslet intuitivt, är alltså att medborgarna gör ett bättre och bättre jobb och staten anser att den äger dessa förbättringar (dvs medborgaren ska inte få det bättre bara för att den gör ett bättre jobb).
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-12-06 kl. 22:53.
Citera
2021-12-06, 23:05
Medlem
Istället för damen i kundtjänst får man nu bråka med en bot i telefonen.
Citera
2021-12-07, 08:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har faktiskt inte några avbetalningar, förutom det som är kvar på bilen och huset då😎 men resten har du rätt i. Det är alltid såna där smågrejer som kräver skiten, och det är ett problem.

Fick hem en påminnelse efter jag varit i hufvudstaden, 510 kr för vägskatt, som egentligen var 10kr….. vem fan sätter 500kr i påminnelseavgift, UTAN att skicka det på pappersfaktura 😱😱

Den skulle jag sett på kivra

https://www.transportstyrelsen.se/sv...-via-autogiro/

Detta är ett utmärkt exempel på när man skall använda autogiro, har haft det sedan det blev möjligt och har därmed aldrig råkat ut för dessa 500 kr i extraskatt. Hade jag haft manuell betalning hade jag säkert råkat ut för det flera gånger vid det här laget
Citera
2021-12-07, 08:59
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
https://www.transportstyrelsen.se/sv...-via-autogiro/

Detta är ett utmärkt exempel på när man skall använda autogiro, har haft det sedan det blev möjligt och har därmed aldrig råkat ut för dessa 500 kr i extraskatt. Hade jag haft manuell betalning hade jag säkert råkat ut för det flera gånger vid det här laget

Jo så är det, men är ju det att jag inte lever i en stad med trängselskatt, så det kom som en överraskning att det var på Kivra den kom …. 😱
Citera
2021-12-07, 09:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo så är det, men är ju det att jag inte lever i en stad med trängselskatt, så det kom som en överraskning att det var på Kivra den kom …. 😱

Anmäl autogiro på skiten så behöver du inte oroa dig för dessa ockerpengar. Det lustiga är att vi som har autogiro får avin (med makulerat inbetalningskort) i pappersform sedan ca ett halvår. Tidigare kom det till Kivra.

Ställ in i Kivra att du skall ha påminnelser när du fått brev så behöver du aldrig missa där heller.
Citera
2021-12-07, 09:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
När jag tog studenten 2006 kom alla räkningar, etc på brev. Man hade en hög att gå igenom varje löning, enkelt som fan.

Nu kommer fåtal på brev, vissa i Kivra, klarna, autogiro de som är stående varje månad, på mejlen bland tusentals skitgrejer, och fan ta mig om jag köper en soffa på faktura, då är det ytterligare en app. Jag får betala många på påminnelse som kommer i lådan, det är oundvikligt idag(aldrig inkasso eller så)

Samma sak med allt känns det som, olika jävlas appar till allt. Ungarnas skolor gör att jag ska ha koll på fyra appar, deras träningar i olika appar osv osv i all jävla oändlighet som får mig att vilja leva som en nomad i skogen.

Nån mer som är lagd som mig? Hur kommer det sig att just det som skulle förenkla verkligen vänt upp och ned på allt? Vissa saker var bättre förr

Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Helt rätt. Jag vet inte hur många timmar vi lägger idag på att bara hantera räkningar, banken, pengar och barnens skolor och aktiviteter. Förr var det inget mer än att veta tidpunkt och plats, klart.

Byråkrati är ordet.

Aldrig förr i världshistorien har det funnits så mycket byråkrati. Men ingen talar om det, för den har decentraliserats och lagts på var och en enskilt, som fått det råddande ansvaret att hålla ordning på "sin" telefon, dator och appar. För att systemet skall vara "säkert", måste du arbeta. Eller vara utan, och skylla dig själv.

Ner med byråkratin!
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-12-07 kl. 09:46.
Citera
2021-12-07, 10:59
Medlem
CarlXIIs avatar
Instämmer. Åka buss är besvärligt, parkera bilen är besvärligt, i vissa fall måste man även logga in på en app för att skita..
Citera
2021-12-07, 12:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
jag har lagt all på autogiro samt automatiserad sparning till diverse saker.. behöver aldrig tänka på något inom privatekonomi längre

Jag med! Väldigt smidigt! Autogiro har väl funnits åtminstone sedan 80-talet, men många verkar inte hört talas om det! När jag köper på nätet så betalar jag alltid med kort. Vill inte ha fakturor som kommer till mejlen eller liknande.

Det var värre i början av 80-talet när man stod i kö på banken eller posten för att betala räkningarna.
Citera
2021-12-07, 12:53
Medlem
Överlag är det enklare att betala räkningar idag, men jag kan (ännu) inte se någon anledning att använda skitappar som Klarna,Trustly, Kivra mm. De ligger ju bara som mellanhand och snokar och krånglar till det mesta och kostar oss konsumenter pengar i det dolda.

E-faktura, Mobilt bankid + bankens app för scanning av fakturor är ju smidigt och det enda jag behöver idag.

Autogiro håller jag mig borta från, har väldigt dåliga erfarenheter av det när anhöriga har avlidit eller blivit dementa. Har kostat tiotusentals kronor i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in