2021-12-08, 23:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Från Karkianens sympatisörers sida relativiserar man hitlerhälsningen med att hon inte hade de åsikterna, att alla kan göra misstag och att hon var ung, vilket egentligen är gott och väl eftersom det inte är någon större sak.

Problemet är bara att hon sitter i en regering och ett parti som bestämt att andra femtonåringar som heilar utan större reflektion eller politisk avsikt skall betraktas som brottslingar och trakasseras av polis och dömas. Då skall det minsann vara förbjudet och det skall "typiskt sett" betraktas som "hets" mot folkgrupp.

Det gör det obehagliga hyckleriet örönbedövande från Karkainens och Anderssons sida. De begär att vi skall vida överseende med detta som medborgare samtidigt som de fördömer den som gör likadant utan att tillhöra nomenklaturan som brottsling som måste sona sitt brott, oavsett om hitlerhälsningen då är ironisk eller bara ungdomligt oförstånd och ett sätt att provocera.

Karkainen har ingen rätt att relativisera sitt beteende om inte idag vanliga medborgare har samma rätt. Alltså har hon förbrukat sitt förtroende.

Samma sak med narkotikakonsumtion. Ingen vill avkriminalisera, men det är okej att erkänna efter preskriptionstiden till och med för en minister. Kavaliersdelikt, tror jag att det kallas på tyska.
Citera
2021-12-08, 23:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo, om du gör ett påstående, så är det ditt ansvar att hänvisa till källan till påståendet.

Finns ingen källa. Man kan inte se minderåriga i de offentliga folkbokföringsregistren.
Citera
2021-12-08, 23:41
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det gjorde jag visst. Om någon ber mig vara mer precis, så kan jag vara det. Men tråden jag hänvisade till har inte 3000 inlägg.

Du vet ju inte när hon flyttade dit, det erkände du själv.
Citera
2021-12-08, 23:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattefbk
men jag har redan läst alla inlägg. men jag vet ju inte vilket inlägg ett visst är. men att det finns info är ju uppenbart. och vill man veta så är det bara gå igenom igen och kolla. för det är ju du som notoriskt försvvarar henne när det motbevisats gång på gång..

så ta ett djupt andetag och gå igenom. så ska du se själv hur mkt som är emot er

Försvarar och försvarar. Jag tycker inte att det är en bra sak att göra en hitlerhälsning. Däremot är det en bagatell som förstoras upp något enormt. Hade det varit JÅ, så hade Aftonbladet stått för hetsjakten istället, och Flashback hade unisont varit apologetiska.

Och det är fortfarande du som påstår något, och därför åligger det dig att hänvisa till en källa.
Citera
2021-12-08, 23:43
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna94
Vafan snart 250 sidor av svammel. Har någon kommit fram till något? Var hon dödsnazist eller inte?

Tja döm själv:
Civilminister Ida Karkiainens (S) sambo skrev en låt där Nazitysklands ledare Adolf Hitler hyllas och med en strof om att gasa ”dessa as”. Det uppmärksammar Nyheter Idag.

Ida Karkiainens bakgrund i nazistiska kretsar har rönt stor uppmärksamhet senaste dagarna. I sociala medier har Karkiainen valt att gå till motattack genom att avfärda de tidningar som uppmärksammat den som ”högerextrem media”.

Under gårdagen uppmärksammade Aftonbladet att civilministerns sambo skrivit och spelat in en coverlåt på en av nazistbandet Pluton Sveas låtar. Karkiainen förnekar i artikeln att hon har någon kännedom om coverlåten.

”Nu drar Stormavdelningen ut”
Nu avslöjar Nyheter Idag att den Pluton Svea-låt som sambon spelat in en cover på är ”Nu drar SA ut”, där SA anspelar på tyska nazistpartiets paramilitära gren Sturmabteilung.

”En man så svart i ett land så vitt, kan inte skilja på ditt eller mitt. Och våra lagar dem skiter han i, ett mångkulturellt hyckleri”, lyder en av verserna i sången.

Den avslutas med en uppmaning till våld mot flyktinginvandrare:

”En alltför kraftig flyktingström, har likviderat vår svenska dröm. Det är så synd om dom, dom har de ju så svårt, vi sätter hårt emot hårt. Med kulor och med krut, nu har vårt tålamod tagit slut, nu drar Stormavdelningen ut.”

”Adolf visste vad han skulle göra”
Men civilministerns sambo har inte nöjt sig med de uppseendeväckande formuleringar som finns i Pluton Sveas version. Tillsammans med en annan låtskrivare har han i början av coverlåten lagt till en egen strof. Den lyder:

”Adolf visste vad han skulle göra med dessa as, han byggde rum och fyllde med gas.”

https://samnytt.se/s-ministerns-samb...gasa-dessa-as/
Citera
2021-12-08, 23:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Du vet ju inte när hon flyttade dit, det erkände du själv.

Det enda jag vet är att yes-flaskan fanns 2003 och att hon påstått att hon var 15-16. Övrigt är spekulationer uppbackade av källor som inte tycks finnas.
Citera
2021-12-08, 23:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
det va inte jag som påstod. jag skrev vad som framkommit och att all info med länk finns i tråd

Ok, du påstår inte att hon var 18 alltså? Då kan vi ju släppa det.
Citera
2021-12-08, 23:45
Medlem
Citat:
Försvarar och försvarar. Jag tycker inte att det är en bra sak att göra en hitlerhälsning. Däremot är det en bagatell som förstoras upp något enormt. Hade det varit JÅ, så hade Aftonbladet stått för hetsjakten istället, och Flashback hade unisont varit apologetiska.

Och det är fortfarande du som påstår något, och därför åligger det dig att hänvisa till en källa.

källan är ff tråden där lögn efter lögn motbevisats.

och det är ju inte hälsningen nu längre som egentligen är nåt utan allt annat. och då måste man gå igenom en hel del iom det är så mkt nu..
Citera
2021-12-08, 23:46
Medlem
På bilden ser hon ut att vara över 15 år men inte över 18. Ett ganska omoget utseende. Men tjejer som hänger med nazister är omogna.
Citera
2021-12-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ok, du påstår inte att hon var 18 alltså? Då kan vi ju släppa det.

jag påstår ingenting. men han fick tillgång till lgh 2004. hon blev reggad där 2006. då 18. och enligt hennes egen utsago va dom sambo i lgh vilket hon blev 2006. sen om hon bodde där innan är ointressant eftersom hon själv sa det. men klart är att det är OMÖJLIGT att det va 2003 då kille inte fick lgh förrän 2004
Citera
2021-12-08, 23:48
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Säpo gör inga bakgrundskontroller på riksdagsmän och inte heller på regeringsledamöter. Det vore ett oerhört ingrepp i demokratin om Säpo skulle överpröva allmänna val och riksdagens och regeringens beslut.
Däremot sker bakgrundskontroller vid anställning av tjänstemän i regeringskansliet, departement och riksdagen.
Sen är det bara i de högre säkerhetsklasserna som sambo/makar kontrolleras mer än att man rutinmässigt inhämtar belastningsregister från polis och kriminalvård.
Men nu när det är känt, kan sambon då betraktas som ett säkerhetshot?

Om inte annat är det väl nu tveksamt om Karkilainen nu kan syssla med frågor som rör högerextrema organisationer.
Citera
2021-12-08, 23:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
källan är ff tråden där lögn efter lögn motbevisats.

och det är ju inte hälsningen nu längre som egentligen är nåt utan allt annat. och då måste man gå igenom en hel del iom det är så mkt nu..

Tråden är inte en källa. Tråden är en diskussion.

Citat:
jag påstår ingenting.

Påståenden:

Citat:
men han fick tillgång till lgh 2004. hon blev reggad där 2006. då 18. och enligt hennes egen utsago va dom sambo i lgh vilket hon blev 2006. sen om hon bodde där innan är ointressant eftersom hon själv sa det. men klart är att det är OMÖJLIGT att det va 2003 då kille inte fick lgh förrän 2004

Du verkar lite splittrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in